Nedávno byl spuštěn nový projekt pro milovníky knih Zlatéknihy.cz. Na našem webu jsme o něm imformovali a strhla se zde zajímavá diskuze, proto jsme oslovili původce nápadu a majitele toho internetového knihkupectví pana Antonína Vítovského, aby nám odpověděl na několik zvídavých otázek. Jaký musel vložit kapitál? Není těch knižních internetových obchodů už mnoho?
V úvodu nám prosím představte projekt Zlatéknihy.cz
Zlatéknihy.cz jsou internetové knihkupectví s přímým prodejem. Objednané knihy posílají na dobírku přímo nakladatelé a Zlatým knihám neplatí žádný rabat. A z toho plyne pro čtenáře zásadní výhoda:
Garantujeme ceny nižší minimálně o 25% a poštovné zdarma u objednávek od 360 Kč až od 600 Kč dle nakladatele.
Jinak je poštovné, včetně dobírkovného, stanoveno jednotně na 80 Kč.
V kostce: čtenářům přinášíme nižší ceny, nakladatelům vyšší zisky.
Co vás k projektu vedlo a inspirovalo?
Hledisko nakladatelské, spotřebitelské i osobní. Vysoké ceny knih, chamtivost na straně distributorů, přílišná měkkost nakladatelů na straně druhé a silný osobní etický kodex či vyšší princip mravní.Velcí distributoři požadují rabat 50%, 55% a 60%. Požírají knižní trh rychlým tempem.
Jak jste přišli na takový systém, kde jsou knihy odesílány přímo od nakladatelů? A vůbec, jaká byla jejich reakce, když jste je oslovili?
Napadlo mě, že nakladatelé přivítají nový obchodní model, který je vymaní z područí velkých distributorů. Když si budou své knihy rozesílat sami, odpadnou zbytečné náklady na převoz knih od nakladatele k distributorovi, od distributora ke knihkupci. A někdy bohužel i obráceným směrem. Tyto náklady se samozřejmě promítají do ceny knih. Stavím skromnost proti chamtivosti, férovost proti šejdířství, svobodu proti svázanosti a doprošování. Čtenáři jistě ocení nízké ceny knih, jakmile se o Zlatéknihy.cz dozvědí.
Podle reakcí lze nakladatele rozdělit do tří skupin:
- Menší nakladatelé jsou nadšení, ale současně mírně skeptiční.
- Středně velcí nakladatelé zaujímají opatrnický postoj, aby nepohněvali distributory.
Velcí nereagují. V médiích hovoří o roztříštěnosti trhu. Stěžují si, jak malý podíl na trhu mají, přestože jsou velcí. Podle nich je na trhu příliš mnoho malých nakladatelů ...
Podobný názor zastávají distributoři - ať se trh vyčistí a knihy mohou konečně podražit ...
Občas jsem si vzpomněl na verše, které mi utkvěly v paměti za studentských let. Popisují otroka:
A za hrst ztuchlé rýže
poníženě důtky líže
jimiž tolikrát byl bit.
Diktát má živnou půdu jen tam, kde je slabý protivník. Jen ovce se nechají bez odporu ostříhat.
Emocionální náboj je pro mne silnou motivací. Nakladatelé mají nyní příležitost vzít věci do svých rukou a nenechat se obírat o výsledky své práce.
Nemáte strach z konkurence? Osobně také zastávám názor našich čtenářů, že je zde v dnešní době mnoho eshopů s knihami a je těžké prosadit se, i když přicházíte s něčím novým a výhodným.
Stávající knižní e-shopy lze rozdělit na dvě skupiny:
1. E-shopy, které jsou založeny na tradičním obchodním modelu. Berou knihy od distributora. Tyto e-shopy postupně schází na úbytě. Za současného stavu jsou odsouzeny k zániku.
2. Distributorské e-shopy, které mají oproti všem knihkupectvím, internetovým i kamenným, obrovskou výhodu. Navenek vypadají jako každý jiný e-shop, avšak namísto knihkupeckého rabatu mají rabat distributorský. Když rozvezou knihy do knihkupectví, musí dát knihkupcům určitý rabat, řekněme 30% až 35%. Ve vlastním e-shopu mají rabat 50% až 60%. Mohou tedy poskytnout na knihy slevu a ještě jim zůstane rabat vyšší než mají knihkupci. Kamenná knihupectví mají přitom mnohem vyšší náklady. Jistě tušíte, že tady něco nehraje ...
Pro zajímavost, k pohlcovacím praktikám distributorských e-shopů patří další finta. Do prodeje zapojily i některé knižní e-magazíny. Ty rovněž nabízejí knihy, a to s odkazem na e-shop distributora. Dostávají několikaprocentní rabat z prodejů, když je zákazník přiveden na distributorský e-shop proklikem z jejich webu.
Opravdu hrozí smetení všech malých - nakladatelů i knihkupců. Myslíte, že je pro čtenáře výhodné, aby na trhu bylo jen několik velkých nakladatelů a několik velkých prodejců?
"Jen ten, kdo sláb a malý jest, zoufá si ..."
Pokud přesvědčím nakladatele, aby jak lvové bili o mříže, nemusím se konkurence obávat. Úplně postačí, když budou na Zlatéknihy.cz prodávat za ceny nižší než distributorské e-shopy. Jak prosté a účinné.
Když to shrnu, knihy jsou přímo od nakladatele, bez rabatu a dalších povinných poplatků a nakladatelé vám budou pouze platit paušální částku za určité časové období. Vyplatí se to? A nyní, když do konce září jsou nakladatele od paušálu osvobozeni jste musel vložit velký počáteční kapitál. Nebo se mýlím?
Zlatéknihy.cz jsou budovány na pevném etickém základu, v přátelském duchu, kde chamtivost nemá místo. Do září budou mohutnět, aby se staly důstojným soupeřem na knižním trhu. Vydělávat se bude, až porostou tržby. Mým kapitálem jsou inteligentní nakladatelé a vlastní programátorské a marketingové úsilí, poháněné vidinou konečného cíle - změny knižního trhu ve prospěch čtenářů a nakladatelů.
Máte v záloze nějakou marketingovou strategii? Nyní už jste portál spustili, ale co plánujete dělat nyní k jeho propagaci a udržení se?
Začneme vložením knih do srovnávačů cen a PPC reklamou ve vyhledávačích. O nejvyhledávanější slovní spojení "knihy online" a "knihy levně" je na internetu veden lítý boj.
Hlavně spoléhám na přirozenou inteligenci čtenářů. Proč by někdo nakupoval za vyšší ceny? Ledaže by měl o kolečko více (nebo méně?).
S rostoucím počtem knih budeme propagaci dále rozvíjet.
Na vašem webu jsem několikrát objevila spojení „vysmátý čtenář". Je tohle váš cíl? Čtenář s úsměvem od ucha k uchu?
Vysmátá dívka je v mluvě náctiletých chytrá a hlavně krásná dívka. A úsměv ke kráse patří - čím širší, tím působivější; čím upřímnější a přirozenější, tím půvabnější.
Vysmátý čtenář je chytrá a veselá osoba, spojená s úspěchem. V tomto případě osoba, která si s úsměvem a s radostí dokáže vybrat knihu za tu správnou cenu :-).
Je už nyní na portálu Zlatéknihy.cz nějaká kniha, která rozhodně stojí za zmínku? Nějaký tip?
Vzhledem k tomu, že se začíná vylepšovat počasí a protože zbožňuji jižní Čechy, doporučuji "Hrady, zámky a tvrze, které přežily rok 2000 - Jihočeský kraj". Bezkonkurenční sleva 47% a poštovné zdarma.
Věříte, že díky vám přibude vydávaných knížek? Například nesmělých autorů, kterým leží díla v šuplíku?
Ano, dvojím způsobem:
- pomohu nakladatelům stát se většími. To znamená, že budou vydávat více knižních titulů.
- autoři si nyní mohou své knihy vydat sami a následně je prodávat na Zlatéknihy.cz. A odměnu za svou práci si celou ponechat.
Čím více nakladatelů a čím více knih, tím lépe pro čtenáře.
Pojďme se chvíli bavit i o vás. Považujete se za vášnivého čtenáře? Kolik knih si vy sám koupíte například za rok? A které tři knihy byste si vzal na pustý ostrov?
Knihy čtu, kdykoliv mám trochu volného času. Mám rád silné příběhy s morálním podtextem; knihy, které se zabývají trvalými hodnotami. Neodolám ani cestovatelským knihám.Ročně nakoupím několik desítek knih.
Na pustý ostrov by se hodila nejspíše filozofická kniha, která obsahuje nadčasovou moudrost.
Moje volba:
- "Ordo amoris - Červotoč ve stromě poznání" - Václav Cílek, Jiří Grygar, Petr Osolsobě, Jan Sokol, Tomáš Špidlík, Libor Teplý,
- "Kterak ... -- aneb (první) půlkopa, tj. plná třicítka míst a příběhů z české, moravské a slezské minulosti, a to slavné i neslavné" - Josef Veselý (autor rozhlasových Toulek českou minulostí),
"Zápas s nebem" od J. M. Trosky, abych na tom byl relativně lépe než tři Češi v kosmu.
Jaké je vaše civilní povolání? Co naopak děláte nejraději ve volném čase?
Povoláním jsem programátor, občas vydám knihu. S knihami jsem bytostně spjatý. Rád čtu knihy, které se čtou jedním dechem a knihy, ve kterých se dozvím něco nového. Běhám pro zdraví.
Co byste vzkázal naším čtenářům?
Dobří lidé, ignorujte marketingové ohlupování a hlavně si nikdy a nikde nepůjčujte - abyste měli klidný spánek, aby Vám dobře chutnalo a abyste měli nerušené počteníčko. To Vám ze srdce přeje Antonín Vitovský.
Děkuji za rozhovor a přeji Zlatým knihám hodně štěstí!
< Předchozí | Další > |
---|