Red Bull Tour Bus = „Tisíce hodin práce, litry potu a neuvěřitelné výkony zlatých českých ručiček.“

Red Bull Tour Bus = „Tisíce hodin práce, litry potu a neuvěřitelné výkony zlatých českých ručiček.“

Tisk

Nacest200Nedávno jsme vás informovali o původním českém dokumentu s názvem Na cestě, který je věnovaný unikátnímu tour autobusu značky Škoda ŠL 11 ze 70. let. Na začátku května tento dokument odvysílala stanice Prima ZOOM a my vám nyní přinášíme rozhovor s Janem Vondráčkem z Red Bullu, jež je šéfem celého projektu. Proč padla volba zrovna na tento autobus? Kde a kdy se zrodil tento nápad? Kde můžete autobus potkat?

 

 

Honzo, tento rozhovor je o dokumentu Na cestě, který je věnován jedinečnému Red Bull Tour Busu. Můžeš nám o dokumentu povědět více?

Dokument Na cestě vznikal jako součást celého projektu Red Bull Tour Bus. Od první chvíle jsme mapovali jeho stavbu, rekonstrukci, první kilometry, první akce.

Název Na cestě prvoplánově odkazuje ke kultovnímu dílu Jacka Kerouaca. Byl to záměr? Vnést do dokumentu trochu toho bohémství a svobody?

Odkaz na dílo Jacka Kerouaca by byl velmi poetický, ale název jsme odvodili od reality. Od první chvíle kdy jsme se rozhodli tento projekt rozjet, jsme stále „na cestě“. A to doslovně.

Kdy se zrodil nápad udělat o tomto Red Bull Tour Busu dokument? A jak jste věděli, jaké tvůrce k tomu oslovit?

Vzhledem k tomu, ze dokument mapuje tento projekt od první chvíle, nápad na něj vznikl již v první fázi příprav. Vzhledem k aktivitám, které Red Bull dlouhodobě v hudbě realizuje a zkušenostem, které máme, jsme oslovili architekta Luboše Svodu. Známého bohéma a muzikanta.

nacest2

 

Pojďme si povídat o Red Bull Tour Busu samotném. Jde o  typickou Karosu ŠL ze 70. let. Vnímáš v tom věrnost k značce nebo takovou připomínku historie?

Vybírali jsme mezi krásnými českými a ikonickými autobusy. Mezi Škodou RTO a Karosou ŠL 11.  V našem výběru nakonec zvítězila karosa, především vzhledem k možnostem, jaké nám nabízela. Red Bull Tour Bus je v neustálém pohybu, permanenci a rychlost přesunu je velmi důležitá. V neposlední řadě jich je poměrně více, nežli RTOček.
 
Máš ty sám vzpomínky na tento jedinečný autobus?

Samozřejmě. Tímto konkrétním typem jsem cestoval poměrně pravidelně po vlastech českých a městskou verzí jsem jezdil i chvíli do školy. Když jsem po těch letech při hledání našeho autobusu nastoupil do jeho útrob, okamžitě jsem si vybavil tu typickou vůni, která mi připomněla zážitky, na které už jsem dávno zapomněl.

nacest3

 

Můžeš nám popsat finální podobu Red Bull Tour Busu? Čili co vše se muselo změnit, aby mohl být využíván jako autobus jezdící na koncerty?

Finální podoba nelze popsat slovy. Ta se musí zažít. Tisíce hodin práce, litry potu a neuvěřitelné výkony zlatých českých ručiček. A v tomto případě to vůbec není klišé. Je to tak. Snažili jsme se zachovat co nejvíce původních věcí, ať už to byl design, který jsme převzali ze zájezdové karosy (jen jsme upravili barevnou kombinaci ) nebo prvky v interiéru, které jsme se snažili zachovat. Samozřejmě pódiem na střeše a zázemím uvnitř změnil autobus svůj ráz.

Ve světě je 12 podobných autobusů. Čerpala se z nich inspirace? Popřípadě v čem je tento unikátní, kromě toho, že jde o Škodovku?

Dvanáct podobných, ale přesto zcela jiných. Každá země k tomu přistoupila zcela individuálně. Vždy se jedná o lokální, historicky, unikátní kousek. Měli jsme tu možnost v minulých letech na pár akcí použít Red Bull Tour Busy z jiných zemí a to byla samozřejmě pro nás velká inspirace. Věděli jsme, že se kapely na střešním podiu musí cítit komfortně, musí mít dostatek prostoru, a proto máme největší rozměr podia ze všech Red Bull Tour Busů – 9 x 4 m. Jelikož kapely na pódiu vydávají energii do lidí, snažili jsme pro ně vytvořit uvnitř autobusu kvalitní zázemí, kde ji mohou čerpat zpět.

nacest5

 

Na úpravách se podílelo 11 firem, šly do toho všechny s potřebným nadšením? Velkou roli v úpravách hrál také čas, firmy měly na úpravy pouhé čtyři měsíce.

Přesně tak, termín přestavby autobusu byl nejen vražedný, ale upřímně řečeno zcela nereálný. Naštěstí jsme trefili hřebíček na hlavičku v tom smyslu, že jsme nechtěně dokázali využít nejlepší českou vlastnost, kterou jsme proslulí daleko za hranicemi české kotliny – mluvím tady o typické české nasranosti a věčných stížnostech, kombinované s geniální zručností. Až když už nám opravdu teklo do bot a průser se rýsuje v reálných konturách, tak to začne nabírat reálné obrysy. To všechno způsobilo, že tento absurdní termín 4 měsíců dal všem dodavatelům obrovské střelivo do jejich vlastních zbraní. Nebýt tedy původně dadaistického zadání, nikdy by se nevyhecovalo tolik zručných lidí, kteří stvořili takový kulturně-motoristický skvost, jakým je Red Bull Tour Bus. Klobouk dolů před Markem Vavrošem, který celou přestavbu řídil.

Ve filmu jsou i osobnosti, které si na  tomto tour busu zahráli. Vnímali to jako jedinečný zážitek? Nechyběli jim například velké prostory šaten, na které musejí být zvyklí odjinud?

Určitě to vnímali jako jedinečný zážitek. Kdy se vám poštěstí hrát na střeše legendárního autobusu, který ztělesňuje sen každého muzikanta? Luxusní zázemí na cestování a při koncertech uvnitř, a dostatečně velké podium na střeše navíc s parádním výhledem.

nacest6

 

Jak to s autobusem mají fanoušci? Mohou se i podívat někam dovnitř nebo jen sledují interprety vystupující na něm?

Zázemí autobusu je určené primárně pro vystupující kapely. V případě letních festivalů slouží i jako meeting point pro ostatní lidi z hudební branže. Nejsme limitováni vnitřním prostorem, vždy stavíme za Red Bull Tour Busem i venkovní část s barem, sezením a odpočinkovou zónou. Součástí je samozřejmě i technické zázemí a přípravna nástrojů pro kapely.

Jaké máte s tour busem plány? Nyní se objevil na Majálesu v Ostravě, kde jej mohou naši čtenáři vidět dál?

Majálesem v Ostravě jsme zahájili tento ročník a akcí máme připraveno poměrně velké množství. Detailní plán se dozvíte na www.redbull.cz/tourbus. V tuto chvíli jsme vyrazili „na cestu“, která nemá konce, hledat místa, kde se dobře tančí. Za všechny zastávky bych jmenoval obě vydání Rock for People nebo České hrady.

nacest8

 

A na závěr se zeptám, máte nějakého vysněného interpreta, kterého byste chtěli zlákat na vystoupení na tour buse?

Přiznám se, že je těžké určit jednoho, nebo i skupinu vysněných interpretů, kteří by na Red Bull Tour Busu měli vystupovat. Naštěstí pro fanoušky, nás – a hlavně samotný Red Bull Tour Bus – se touto logikou vůbec zaobírat nemusíme, a to z jednoduchého důvodu. My neřešíme, kdo by měl na této jedinečné stagi úplně ideálně vystupovat, ale zato naprosto přesně víme, kdo by na toto posvátné místo nikdy vstoupit neměl, a také to nikdy neudělá.

Děkuji za rozhovor!

Zdroj foto: Lukáš Wagneter/Red Bull Media House


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Moderátoři Česko Slovensko má talent: „Trochu sa citíme ako antistresová hmota.“

moderatori 200Show Česko Slovensko má talent letos moderuje dvojice Marcel Forgáč a Milan Junior Zimnýkoval. Společně se znají od roku 1998 a 6 let moderují společně. Co pro ně znamená tato příležitost a co je dokáže nadchnout? To se dozvíte v našem rozhov...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Aleš Cibulka, moderátor České tajenky a Toboganu, zahradničí a chystá se koupit vertikutátor

ales cibulka200S Alešem Cibulkou se od ledna letošního roku můžeme potkat vpodvečer každého všedního dne u České tajenky. Tato vědomostní ryze česká soutěž, kterou připravila TV Barrandov, si rychle našla...


Literatura

Tady všude byl Ladislav Smoljak. Divadelní legenda očima přátel a rodiny

tady vsude byl smoljak 200Snad není mezi námi barbara, který by neznal českou legendu Járu Cimrmana. Kdo by nikdy Žižkovské divadlo J. Cimrmana nenavštívil. A právě o jednom z tvůrců této postavy a poetiky sa...

Divadlo

Trójanky: původní českou hru o ženách zasažených válkou nastudovaly u Švandů ukrajinské divadelnice

trojanky 200Inscenaci Trójanky inspirovanou antickými motivy i skutečnými osudy současných žen uvede 27. května v premiéře Studio pražského Švandova divadla. Novou českou hru Davida Košťáka vyprávějící o třech hrdinkách z města Trója, které kvůli válce ztrati...

Film

Zlomené město

200filmNew York coby město hříchu, kráska v nesnázích a cynický policajt s temnější minulostí. Allen Hughes ve svém novém snímku křísí klasické atributy americké drsné školy.

...