Redakce mezinárodního deníku zevnitř a na dřeň – Imperfekcionisté Toma Rachmana

Redakce mezinárodního deníku zevnitř a na dřeň – Imperfekcionisté Toma Rachmana

Tisk

imperfekcioniste 200 „Každý, kdo kdy byť přičichl k novinařině, pozná, že Imperfekcionisté jsou opravdu příběhy ze života.“ The Guardian

 

 

 

Uvedený výrok najdete na přebalu knihy nakladatelství Host. Vystihuje knihu Imperfekcionisté výstižně, víc snad není třeba dodávat. Tom Rachman příběhy svých hrdinů zčásti „odkoukal“ po redakcích a jistojistě i sám „prožil“ na vlastní kůži. Podle podobných „not“ funguje redakční tým deníku jdoucí od vydání k vydání – den co cen, týden za týdnem, měsíc po měsíci – po celý rok. Pořád stojí před každým členem redakce strašák uzávěrky, pořád je třeba informací, stále je nutné hájit si vlastní židli a společně pak udržet čtenářů média, které v současném světě skomírá a jen těžko konkuruje rychlejšímu internetu, televizi, rozhlasu. Přesto se drží v mediální skupině, protože ještě mnozí z nás si nedokáží informace představit bez specifické vůně tiskařské barvy a novinového papíru, protože ve svých fanoušcích dosud vyvolává majetnický pocit: majitel výtisku drží v ruce kus „materiálu“, jenž je jenom jeho a nikdo mu ho nemůže vzít, pokud to nedovolí.

Tom Rachman představil jednotlivé profese, které jsou v redakcích nezbytné, jeho pohled na aktéry je otevřený, lehce satirický, přísný, psaný se znalostí věci. Autor, sám novinář, si opravdu nebere servítky, nikoho nešetří, ukazuje novinařinu v celé její kráse i nebezpečnosti pro její vykonavatele, zachycuje dopady neserióznosti v zpravodajství na čtenáře. Jeho hrdinové nejsou adepti na Pulitzerovu cenu, jsou to lidé z masa a kostí, prožívající rodinné trable, některým dochází dech a někdejší elán, mnozí prožívají pocity osamění, hledají místo v běžném životě, který jim protéká uzávěrku za uzávěrkou mezi prsty, a někteří z vědomí, že vše minulo, uletělo, zmizelo, že život je strašlivě ukvapený, strádají. Všichni se však stůj co stůj drží práce v redakci, jsou na ní závislí. Také jsou závislí na vnukovi zakladatele jejich deníku, člověka, který nemá žádné ambice, který sám se nezajímá o nic jiného, než o svého baseta Shopenhauera.

imperfekcioniste obalka

Hrdinové Rachmanova románu jsou ztracenci, věční smolaři, přesto tu a tam v sobě vykřešou jiskřičku naděje, snahu vykročit jiným směrem. Proto jsou neodolatelní, proto nás jejich jednotlivé příběhy pohlcují, baví, rozesmutňují i obveselují – vnímám je jako smích přes slzy.

Po příchodu do práce sebou Arthur praští na židli a užívá si klidu tak dlouho, dokud svou nečinností nezačne vážně ohrožovat další setrvání v pracovním poměru. Pak se konečně vykroutí z kabátu, zapne počítač a zkontroluje nejnovější zprávy.

Nikdo neumřel. Přesněji řečeno, v uplynulé minutě zemřelo sto sedm lidí, sto padesát čtyři tisíc včera a milion sedmdesát osm tisíc minulý týden. Ale nikdo důležitý, což je skvělé. Poslední nekrolog napsal před devíti dny a doufá, že se tahle pauza ještě protáhne. Cílem veškerého jeho snažení v redakci je nedělat nic – publikovat tak zřídka, jak je to možné, a vypařit se, když se nikdo nedívá. Zmíněné profesní ambice právě úspěšně převádí do praxe. (strana 45)

Jedenáct příběhů jedenácti zaměstnanců redakce zachycuje padesát let existence jednoho mezinárodního deníku – od zlatých časů po úpadek. Editor, šéfredaktorka, korektorka, finanční ředitelka, redaktorka ekonomického zpravodajství, zahraniční korespondent, odborník na nekrology, káhirský dopisovatel, redaktor zpravodajství, čtenářka a poslední vydavatel – ti všichni odhalí své ambice, schopnosti, osobní život. Jejich jednotlivé příběhy autor řadí bez ohledu na časovou linku, přesto vytvořil přesný obraz vývoje žurnalistiky od padesátých let minulého století dodnes. Časovou osu příběhu důsledně udržuje podkapitolami, ve kterých vypráví příběh majitelů deníku – od dědečka zakladatele až po jeho neschopného vnuka.

Imperfekcionisté jsou výtečným čtením, skvělým odrazem doby, napínavým příběhem lidí okolo mezinárodního deníku. Deníku, jehož osud je ukončen, ale vy si budete přát, aby jeho příběh existoval dál a s ním i osudy všech, se kterými jste se v románu potkali a začali jim držet palce…


imperfekcioniste 2

Tom Rachman (nar. 1974) je kanadsko‑anglický spisovatel. Narodil se v Londýně, ale vyrůstal ve Vancouveru. Studoval filmovou vědu na univerzitě v Torontu a žurnalistiku na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Pracoval jako zahraniční dopisovatel tiskové agentury Associated Press v Římě, jako reportér v Indii a na Šrí Lance a jako redaktor v pařížské redakciInternational Herald Tribune. Román Imperfekcionisté (2010) je Rachmanovou prvotinou. Dostal se na osmé místo bestsellerůNew York Times a byl přeložen do dvanácti jazyků. New York Times, Washington Post, New Yorker, Publishers Weekly, Economist a mnoho dalších významných médií zařadilo román mezi nejlepší knihy roku. Filmová práva koupila produkční společnost Brada Pitta.

Název: Imperfekcionisté
Autor: Tom Rachman
Překladatel: Ivana Kuglerová
Žánr: román
Vydáno: 2013
Stran: 328
Vydalo nakladatelství: Host
Hodnocení: 87 %

Zdroj foto: www.nakladatelstvi.hostbrno.cz, foto Alessandra Rizzo

 

 


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner
CBDB.cz - Databáze knih a spisovatelů, knihy online, ebooky zdarma, eknihy ke stažení

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Olomouc

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Dobrodružné setkání s duchem Japonska

S Japonskem v srdci perexJaponsko je bezpochyby zajímavá země. Jaká ale je ve skutečnosti? To vám prozradí Martin Vačkář, japanolog, překladatel a tlumočník z japonštiny a publicista, který je autorem knihy S Japonskem v srdci.


Literatura

Chrám plný květů: poezie čistá a hravá jako potůček vinoucí se mechem

altV češtině doposud největší výběr toho nejlepšího z japonského národního pokladu - poezie haiku – přineslo na sklonku loňského roku na pulty knihkupců malé, nezávislé a nekomerční nakladatelství DharmaGaia ve spolupráci s Če...

Divadlo

Moravské divadlo Olomouc uvede v dubnové premiéře muzikálový evergreen Sugar

sugar200Sugar – to je světoznámý muzikál, který vznikl podle scénáře k legendární filmové komedii Někdo to rád horké. Co všechno se může stát, když si dva muzikanti hrají s gangstery na schovávanou. V pátek 12. dubna ji uvede v premiéře Moravské divadlo Olomouc.<...

Film

SVĚTY NA POKRAČOVÁNÍ

svety na pokrac 200Pětatřicetiletý badatel v audiovizi Radomír D. Kokeš, spjatý s brněnskou univerzitou, se čtenáři komunikuje už déle než celé desetiletí (hlavně skrze časopis Cinepur).  Nedávno se představil knihou Rozbor filmu, shrnující výsledky p...