Atlasova vzpoura: „Kapitalisté všech zemí, spojte se!“
Kultura21.cz

AtlasovaVzpoura perexDíky nakladatelstvím Argo a Dokořán spatřilo světlo světa nové vydání filosofického románu Ayn Randové Atlasova vzpoura. Moc jsem se těšila, až si ji přečtu, ale těsně předtím, než jsem se do toho pustila, prozradil mi jeden člověk nevědomky zápletku – a stačila mu k tomu jediná věta. Alespoň vím, čeho se mám nyní vyvarovat, abych potencionálnímu čtenáři nezkazila požitek z tohoto mistrovského díla…tedy snad.

Na více než tisíci stránkách se odehrává románová fikce, psaná procesem převodu abstrakce na konkrétní realitu originálně a s použitím nových a originálních prostředků. Nějak podobně, bez falešné skromnosti, definovala své snažení sama autorka. Do logicky se odvíjejícího příběhu je zařazeno mnoho filosofických pasáží, kde jsou rozvíjeny myšlenky, jež se z určitého pohledu mohou jevit kacířskými. Nabízí totiž neotřelý obraz světa byznysu, vztahů mezi „odpornými“ kapitalisty a vykořisťovanými zaměstnanci právě z té druhé stránky. Z pohledu oněch hybatelů, vizionářů a vynálezců, kteří jsou společností stavěni do pozice těch zlých, přestože právě díky nim dostávají další lidé práci a získávají tak prostředky ke své obživě. Filosoficko-románové pojetí této problematiky se pozastavuje například i nad obecně vžitým pravidlem solidarity s těmi, kdo nejsou schopni sami něco vytvořit a nad dalšími společenskými paradoxy. Patří mezi ně i názor, že bohatí by se snad měli pomalu stydět za to, že mají dostatek peněz a majetku.

Vůbec se nedivím, že v době svého vzniku vzbudila Atlasova vzpoura tolik rozruchu a pobouření. A tuším, že ani dnes myšlenky vizionářky Ayn Randové nepřijmou všichni úplně bez výhrad. Svědčí o tom i mnoho komentářů, které si lze na netu vyhledat (mohu-li vám poradit, nedělejte to předtím, než se sami pustíte do četby románu). Zejména generaci, která byla masírována „proletářskou propagandou“ se budou některé myšlenky zdát zvrácené a hůř uchopitelné. Je to vlastně tak trochu Anna proletářka naruby. Na druhou stranu by se toto pojetí mohlo líbit těm, kdo se nacházejí právě v pozicích oněch hybatelů – podnikatelům a dalším lidem, díky nimž se vývoj sune vpřed. Třeba jim to i pomůže utřídit si některé z priorit a uvědomit si hodnotu vlastního konání.

AtlasovaVzpoura

Co se samotného příběhu týče, nečekejte žádný zázrak. Hlavní hrdiny provází na jejich cestě životem běžné problémy, láska i nenávist, úspěchy i neúspěchy. Dočkáte se klišé milostných scén, pohledných a zdravím kypících pozitivních postav a nevzhledných, neduživých záporáků. To, co činí knihu výjimečnou, jsou již zmiňované filosofické pasáže (někdy možná zbytečně dlouhé), myšlenkové pochody stěžejních postav a hlavně způsob, jakým autorka celé téma uchopila.

Atlasova vzpoura nesporně patří mezi velká díla světové literatury nejen svým gigantickým rozsahem, ale hlavně obsahem.

Ayn Randová (1905-1982) se narodila jako Alisa Zinovjevna Rosenbaumová v Rusku. Studovala v Petrohradě, jejím oborem byla historie. V SSSR jí vyšla i její první kniha, biografie slavné herečky polského původu jménem Pola Negri. V roce 1926 přesídlila do USA. V roce 1931 získala díky sňatku s hollywoodským hercem americké občanství, ve 40. letech se začala politicky angažovat. Roku 1943 vydala knihu The Fountainhead, ve které románové i romantické prvky mísí s politicko-filozofickým poselstvím. Kniha jí přinesla celosvětový úspěch a množství oddaných příznivců, v roce 1949 vznikl film z Garym Cooperem v hlavní roli. Za její opus magnum se považuje Atlas Shrugged z roku 1957. Vliv této knihy daleko přesáhl hranice literatury.

Atlasova vzpoura / Atlas Shrugged

Autor: Randová Ayn
Překlad: Aleš Drobek
EAN: 9788025712979
Formát: 1112 stran, vázaná

Kniha byla vydána ve spolupráci s nakladatelstvím Dokořán.

Pro dobrou náladu...

Bílá voda si zaslouží být knihou roku

Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!
HOST

Pohádky z Kouzelného palouku si děti přečtou i samy

V nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce pro začínající čtenáře. Soustředili se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky a spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou.
Fragment (Albatros Media)

Božská Markéta Krajčovičová: „Příprava složitých dortů zabere i desítky hodin.“

bozska marketa200Markétu Krajčovičovou mohou diváci Prima Love vídávat každý pondělní večer v pořadu Božské dorty od Markéty. Jaká byla její cesta na obrazovku? Jak dlouho připravuje jeden dort? A má ...

Rozhovor s Ondřejem Neffem. Jak se mu vyhodnocovaly soutěžní povídky?

Ondřej Neff se stal patronem naší literární soutěže sci-fi a fantasy povídka, jejíž výsledky jsme nedávno vyhlásili. Osobně měl tu čest vybrat tři nejlepší povídky a my jsme měli tu čest s ním spolupracovat. Jak se mu povídky hodnotily, kterou svou knihu má nejraději a co pro své čtenáře chystá do budoucna?
Sledovat články Ondřeje Neffa můžete zde.

Sladká Francie s pachutí zločinu

Cerny demant perexSama jsem se setkala s tím sympaťákem poprvé, ale už má prý za sebou několik případů. Policista Bruno je „správňák“ a zločinu nehodlá ustoupit ani za nic. Žije v St. Denis, mohl by vyrazit za kariérou,...

Genealogický thriller Hluboký hrob odkrývá sedmdesát let staré tajemství

hluboky hrob200Nakladatelství Mystery Press přináší všem čtenářům, kteří si oblíbili sympatického amerického genealoga Jeffersona Tayta, druhý román věnovaný jeho bádáním v terénu i archivech. Příběh nazvaný Hluboký hrob přivádí tohoto čtyřicetiletého sa...

Balada pro banditu po ostravsku

altDo divadla se chodí na 3D představení plné přehrávání a emocí. I když bývá kino lepší, jsou hry, kvůli kterým stojí za to divadlo navštívit. Jednou z takových je prověřená klasika Balada pro banditu.

...

Kniha Zátopek je hlavně pro ty, kteří nemohou do kina

zatopek 200V nakladatelství Brána vyšla kniha Zátopek, kterou podle scénáře Davida Ondříčka, Alice Nellis a Jana P. Muchowa napsal Jiří W. Procházka.