Atlasova vzpoura: „Kapitalisté všech zemí, spojte se!“

AtlasovaVzpoura perexDíky nakladatelstvím Argo a Dokořán spatřilo světlo světa nové vydání filosofického románu Ayn Randové Atlasova vzpoura. Moc jsem se těšila, až si ji přečtu, ale těsně předtím, než jsem se do toho pustila, prozradil mi jeden člověk nevědomky zápletku – a stačila mu k tomu jediná věta. Alespoň vím, čeho se mám nyní vyvarovat, abych potencionálnímu čtenáři nezkazila požitek z tohoto mistrovského díla…tedy snad.

Na více než tisíci stránkách se odehrává románová fikce, psaná procesem převodu abstrakce na konkrétní realitu originálně a s použitím nových a originálních prostředků. Nějak podobně, bez falešné skromnosti, definovala své snažení sama autorka. Do logicky se odvíjejícího příběhu je zařazeno mnoho filosofických pasáží, kde jsou rozvíjeny myšlenky, jež se z určitého pohledu mohou jevit kacířskými. Nabízí totiž neotřelý obraz světa byznysu, vztahů mezi „odpornými“ kapitalisty a vykořisťovanými zaměstnanci právě z té druhé stránky. Z pohledu oněch hybatelů, vizionářů a vynálezců, kteří jsou společností stavěni do pozice těch zlých, přestože právě díky nim dostávají další lidé práci a získávají tak prostředky ke své obživě. Filosoficko-románové pojetí této problematiky se pozastavuje například i nad obecně vžitým pravidlem solidarity s těmi, kdo nejsou schopni sami něco vytvořit a nad dalšími společenskými paradoxy. Patří mezi ně i názor, že bohatí by se snad měli pomalu stydět za to, že mají dostatek peněz a majetku.

Vůbec se nedivím, že v době svého vzniku vzbudila Atlasova vzpoura tolik rozruchu a pobouření. A tuším, že ani dnes myšlenky vizionářky Ayn Randové nepřijmou všichni úplně bez výhrad. Svědčí o tom i mnoho komentářů, které si lze na netu vyhledat (mohu-li vám poradit, nedělejte to předtím, než se sami pustíte do četby románu). Zejména generaci, která byla masírována „proletářskou propagandou“ se budou některé myšlenky zdát zvrácené a hůř uchopitelné. Je to vlastně tak trochu Anna proletářka naruby. Na druhou stranu by se toto pojetí mohlo líbit těm, kdo se nacházejí právě v pozicích oněch hybatelů – podnikatelům a dalším lidem, díky nimž se vývoj sune vpřed. Třeba jim to i pomůže utřídit si některé z priorit a uvědomit si hodnotu vlastního konání.

AtlasovaVzpoura

Co se samotného příběhu týče, nečekejte žádný zázrak. Hlavní hrdiny provází na jejich cestě životem běžné problémy, láska i nenávist, úspěchy i neúspěchy. Dočkáte se klišé milostných scén, pohledných a zdravím kypících pozitivních postav a nevzhledných, neduživých záporáků. To, co činí knihu výjimečnou, jsou již zmiňované filosofické pasáže (někdy možná zbytečně dlouhé), myšlenkové pochody stěžejních postav a hlavně způsob, jakým autorka celé téma uchopila.

Atlasova vzpoura nesporně patří mezi velká díla světové literatury nejen svým gigantickým rozsahem, ale hlavně obsahem.

Ayn Randová (1905-1982) se narodila jako Alisa Zinovjevna Rosenbaumová v Rusku. Studovala v Petrohradě, jejím oborem byla historie. V SSSR jí vyšla i její první kniha, biografie slavné herečky polského původu jménem Pola Negri. V roce 1926 přesídlila do USA. V roce 1931 získala díky sňatku s hollywoodským hercem americké občanství, ve 40. letech se začala politicky angažovat. Roku 1943 vydala knihu The Fountainhead, ve které románové i romantické prvky mísí s politicko-filozofickým poselstvím. Kniha jí přinesla celosvětový úspěch a množství oddaných příznivců, v roce 1949 vznikl film z Garym Cooperem v hlavní roli. Za její opus magnum se považuje Atlas Shrugged z roku 1957. Vliv této knihy daleko přesáhl hranice literatury.

Atlasova vzpoura / Atlas Shrugged

Autor: Randová Ayn
Překlad: Aleš Drobek
EAN: 9788025712979
Formát: 1112 stran, vázaná

Kniha byla vydána ve spolupráci s nakladatelstvím Dokořán.

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Pavla Koucká: Čeští rodiče mohou být inspirací pro jiné země

Pavla-Pavel-de ti1Pavla Koucká je psycholožka. Pracuje v azylovém domě pro matky s dětmi a ve své soukromé praxi. Dříve působila jako šéfredaktorka časopisu Psychologie dnes. Je spol...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

ZLATÁ STUHA / GOLDEN RIBBON / 2012

alt Výroční ocenění nejlepších autorů, překladatelů a ilustrátorů literatury pro děti a mládež. Soutěž vyhlašují a pořádají Česká sekce IBBY, Klub ilustrátorů dětské knihy, Obec překladatelů a Památník národního písemnictví.

...

Někdy vyšetřovatelé nechtějí vidět fakta

zaslepeni 200V nakladatelství Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media vyšla další kniha Jørna Liera Horsta ze série s komisařem Williamem Wistingem.

...

Vánoční festival v divadlech Rokoko a ABC

vanocni festival divadlo rokoko abcDruhý ročník originálního jednodenního divadelního festivalu se uskuteční v sobotu 8. prosince. Podtitul vánoční skutečně přinese zážitky týkající se největších svátků v roce. Divadelní hry, doprovodný program a...

KLIP: Porno převlečené za umění? Ani náhodou!

srbsky film klipOd chvíle, kdy – díky akci pro filmofily ´Fresh Film Fest´ - do naší distribuce vpadl snímek Klip, se ozývá ze všech stran Klip! Klip! Hurá!, anebo Klip! Klip! Fuj! Jak kdo do divácké veřejnosti volá, tak se pak z div...