Reportáž: Slavnosti Břeclav 2022

Reportáž: Slavnosti Břeclav 2022

slavnosti breclav200Po dvou letech se v Břeclavi konal devátý ročník jejich Slavností. Tentokrát ze Slavností břeclavského piva staly Slavnosti Břeclav, ale za to přibyl jeden festivalový den, bylo vyprodáno a stálo to za to!

V pátek 9. března se do areálu břeclavského zámku nahrnuly tisíce lidí, což se neobešlo bez komplikací. Problémem byl především chaos v řadách, které stačilo označit, nebo zaměstnat nějakého pořadatele, aby návštěvníky informoval a poté u náramků sloužících k bezkontaktnímu placení. Běžně je tento systém praktický a zrychluje odbavení, tady se však už na sociálních sítích sešla spousta odpůrců a ta nemohla zkousnout další čekání v řadě. Pořadatel Honza Svoboda k tomu na Facebooku napsal, že je přípravy letošního ročníku stály spoustu úsilí, dvakrát nám Slavnosti překazil covid-19. „Sílu nám celou dobu dodávala vidina jedinečného ročníku, který si společně užijeme. O to víc nás trápí dnešní nezvládnuté dobíjení čipů. Bohužel se sešlo hned několik chyb od pozdního příjezdu dodavatele přes nedostatečné personální zajištění až po chybějící čipy, které tu měly být.“

K festivalům nějaké fronty patří, hladem ani žízní kvůli tomu nikdo neumřel a šlo jen o malou kaňku na začátku festivalu. Navíc obsluha u nabíjení náramků byla i přes napjatou atmosféru moc příjemná a neváhala poděkovat a popřát pěkný festival. To ostatně platí také o ochrance.

breclav1

V páteční podvečer se bohužel v nevhodné době, kdy spousta lidí byla v řadách, představili slovenští No Name. Poté na druhé stagi v podobě zámeckého nádvoří rozezpíval dav oblíbený písničkář Pokáč. Vrcholem byl však dvouhodinový koncert Jaromíra Nohavici. Ten nešetřil úsměvy a sázel do početného davu jednu pecku za druhou. Klasicky nechyběla třeba skladba U Příbora, ale také jeho nesmrtelné hity jako je Ostravo, Ostravo nebo Dokud se zpívá. Obdivovala jsem, jak dokáže poskládat playlist a střídat rychlé skladby s těmi pomalými a osobně jsem si moc užila Sarajevo i Zatímco se koupeš. Ozvláštněním byla rapová vsuvka v podobě Když byl Pepa ještě mladý a skvělým zážitkem byla pak Kometa, do které v davu zářila světla mobilů. Tento koncert utekl jako voda, ale věřím, že ve všech ještě dlouho dozníval.

Pohodová muzika zněla na nádvoří od slovenské party King Shaolin a před jedenáctou hodinou už patřilo pódium na louce partě kolem Kuby Ryby, tedy Rybičkám 48. Ty letos slaví 20 let a v Břeclavi ukázaly, že mají pořád co nabídnout. Například Léto pořádně rozvlnilo celý dav, který si užíval ohňovou show i zpíval z plných plic nejen Sliby o tom, že už nebudou pít, ale také příběhy o Emily nebo pecky jako My ještě nejsme starý a Tohle je rock´n´roll vy buzny. Velmi aktuální počin Jdi domů, Ivane byl pak stylovou třešničkou za koncertem plným energie. Tečkou za pátkem bylo vystoupení Circus Problem plné balkánských melodií, a hlavně skvělé nálady. Hudba nutila k tanci i družení, po půlnoci se pod pódiem pořádně blbnulo a já byla ráda, že jsem tyto sympaťáky konečně viděla naživo, protože jak zpívají: „Svět je nejkrásnější, když se člověk trochu zblázní!“

Pořadatelé nechali návštěvníky trochu vydechnout a program pokračoval v sobotu od 12:15 vystoupením valtické poprockové skupiny Irnis a poté Tomášem Klusem. Tohoto slavného zpěváka si nenechaly ujít stovky lidí a hned od prvních tónu Dobrého rána s ním zpívalo a bavilo se. Tomáš se na pódiu nezastavil, tančil, dělal psí kusy a také využíval situace a reagoval na nejrůznější podněty od pódia. Zazpíval tak píseň chlapci se zlomenou rukou i záviděl pánovi s brýlemi ve tvaru kosočtverců. Já Tomáše Kluse dlouho neposlouchala, a proto mě velmi potěšilo, že měl playlist složený především ze starších osvědčených písní jako jsou Pocity, Marie, Nina, VeSmíru nebo Sibyla. Nechyběla ani stále aktuální písnička Pánubohudooken a novější počin Napojen měl až dojemný úvod o tom, jak jsme každý jedinečný. „Nejsme rozdělená společnost, nejsme rozdělení, ale jedineční“ neslo se od Tomáše areálem.

breclav klus

Odpoledne poté patřilo slovenské kapele Sanchez Amsterdam a české stálici Wohnout. Těšila jsem se na slovenské Polemic, ale ti připravili pořadatelům horké chvilky a vystoupení na poslední chvíli ze zdravotních důvodů odvolali. Náhradou za ně byli také slovenští bratři v podobě Medial Banana. Ti jsou označováni jako ikona slovenského reggae a stali se pro mě největším překvapením Slavností. Do horkého slunečného počasí se jejich hudba skvěle hodila, velmi brzo jsem se na ně naladila, podobně jako okolní tanečníci. Díky snadným textům nebylo problém se k dredatému zpěvákovi Pokymanovi přidat také se zpěvem a užít si skvělý koncert. Po nich došlo k drastické změně hudebního stylu v podobě mých oblíbených metalových Klatováků Trautenberk. Ti předvedli podle mého názoru stejný set jako na nedávném klubovém koncertě v Olomouci, ve kterém nechyběly novinky jako je Buržoast, Jelito nebo Vzpoura kanců, ale ani hity jako je Pyroman Roman, Selka, Potužník senior, Pan Pilous, Anička nebo punková vsuvka s wall of death s Pytlákem a Potem. Závěr klasicky patřil Hajnému, hymně Himlhergotdonrvetr a Netáhlu. Mám tuto partu tak ráda, že jsem jí takové zopakování odpustila a pořádně si zaskákala i vykřičela hlasivky.

breclav trautenberk

Na festivalech tohoto typu je trefné, že na ně někteří nechodí za hudbou, ale zřejmě spíše za atmosférou. To se zde občas vtipně projevilo, například v davu před pódiem na Trautenberk, kde se slečny postavily a pak se divily, jak to zní a že se vedle nich i někdo hýbe. Jedna z nich říkala: „Mě se líbil název Trautenberk, znělo to tak pohádkově“ a raději i se svou partou odešla pryč. Nebo na skupině Cocotte Minute, když ani po několika opakováním nepřišla uspokojivá reakce, se zpěvák Martin Zeller návštěvníků v davu ptal: „Jste si jisti, že jste na správný párty?“ Omluvou jim bylo, že na nádvoří byli interpreti hůře nazvučení.

V podvečer si přišli na své všichni návštěvníci, co měli na tričkách kosočtverce se třemi čárkami. Vystoupili totiž Tři sestry. Lou Fanánek Hagen se ukázal velmi dobře naladěn a dokázal na svou stranu všechny strhnout. K mé radosti byly také na pořadu dne především ty největší hity a moc ráda jsem si zazpívala Tu naši rytmiku, Pijánovku, DeDeRon, Mexiko nebo třeba Sovy v mazutu. Samozřejmě nechyběla ani Kovárna, Zelená, Život je takovej a závěrečná Modlitba pro partu. Tento koncert byl skvělou předehrou pro Horkýže Slíže, před nimi se však na nádvoří ještě ukázal Kali. Na slovenskou kapelu se lidé také hodně těšili a když se na pódiu objevil Kuko s panovou flétnou, hned jej náležitě přivítali a zpívali s ním ostošest. A že bylo co, protože Horkýže hráli především zlidovělé klasiky: Silný refrén, Malá Žužu, L. A. G. Song, Vlak, Líza a Wendy, Atomový kryt, Logická hádanka a další. Dlouho jsem je neviděla a užila si například Pribeh o starej platni a celkově se skvěle vyblbnula.

breclav horkyze

Domů jsme s manželem odcházeli jak se skvělou náladou, tak s jejich koupeným tričkem a knihou. Naplno jsme si užili osm koncertů, ochutnali spoustu piv, dali si nějaké dobroty a všemi doušky nasávali festivalovou atmosféru, která nám při koronavirové pandemii tak chyběla. A pořadatelé nás moc potěšili, protože mezi oznámenými prvními kapelami na jubilejní desátý ročník opět nechybí Trautenberk a Horkýže Slíže a k tomu se přidává má srdcovka v podobě Vypsané fixy. My už lístky máme a vám to doporučuji také!

slavnosti breclav

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

Divadlo je moje celoživotní láska, říká operní pěvec Radek Krejčí

radek krejci perexI když to neměl v životě vždy jednoduché, štěstí, píle a talent ho dovedly k vysněné profesi. Během let se vypracoval a svůj život si už bez jeviště nedokáže ani představit. Sólista opery Severočeského divadla v Ústí nad Labem Ra...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

Enneagram jako dokonalý návod na lidskou duši

EnneagramNení vůbec jednoduché vyznat se v lidské duši. V jednání, které je pro nás osobně nepochopitelné. A něco, co je pro nás tak přirozené, je pro druhého španělskou vesnicí. Devět osobnostních typů, devět tváří lidské duše, jednoduše enneagram v další s...

Festival Apostrof zve milovníky evropského divadla

altJiž čtrnáctý ročník divadelního festivalu nezávislé a amatérské tvorby startuje poslední červnový den. Celkem devět představení ve čtyřech dnech se odehraje v Divadle Na Zábradlí a v experimentálních prostorech NoDu. Objeví se ...

Filmy pod taktovkou orchestru FOK

fok 200Filmexport si (nejen) pro fanoušky české filmové klasiky u příležitosti 80. výročí založení Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK přichystal výběr 29 písní, které nahrával právě zmíněný orchestr. Na DVD můžete najít snad tu nejznámější ...