SPIRIT OF 45: MÁ SMYSL VRACET SE K IDEÁLŮM ROKU PĚTAČTYŘICÁTÉHO?

spirit perexKen Loach (1936) patří mezo režiséry levicového zaměření, jenž vytrvale mapuje odvrácenou tvář anglické společnosti. Vytrvale se vracel k sociálním problémům, kterými jeho chudí hrdinové trpí, zvláště když se snaží prosadit nárok na důstojnost nebo uplatnit nějaký politický postoj (Kes, Země a svoboda, Jmenuji se Joe, Zvedá se vítr). Dokument Spirit of 45 (přeložitelný jako Duch roku pětačtyřicátého) připomíná mimořádné nadšení i naděje, které vzbudily těsně poválečné zestátňovací reformy prosazené labouristickou Atleeho vládou, nejen slovně se hlásící k ideám socialismu.

Loach proložil dobové záběry vzpomínkami (přirozeně již stařičkých) pamětníků, často horníků či zdravotnického personálu, přidal rovněž stanoviska hospodářských či společenskovědních odborníků, kteří se vyjadřují k významu někdejších opatření. Zachycuje rozzářené, šťastné tváře radující se z konce války, ale zároveň zaznějí obavy, zda zase nepřevládne bída a nezaměstnanost, jak tomu bylo po skončení první světové válce a poté znovu počátkem 30. let vinou celosvětové hospodářské krize.

Dobové záběry ukazují otřesné poměry panující v dělnických čtvrtích, selhávající zdravotnickou péči, špatné bytové poměry, obtížné shánění práce. Zachycují marné demonstrace, nekonečné fronty i vývařovny pro chudé. Zprostředkovávají tehdejší patetické komentáře z dokumentů, přibližuje vystoupení politiků hájících tu či onu linii. A to vše provázejí dobové písňové hity, dokreslující atmosféru těsně poválečného období.

Pamětníci si vybavují, jak v dětském věku i po pěti spali v zablešených postelích, jak neschopnost zaplatit lékaře vedla ke zbytečným úmrtím. S hořkostí v hlase připomínají, že Anglie se sice chlubila koloniálním leskem, ale mocné a bohaté vůbec nezajímala situace těch na společenském (a zejména stavovském) dně. Horníci třeba dodávají, že si připadali, jako kdyby majitelé vlastnili nejen uhlí, ale i je - a podle toho se k nim chovali.

spirit loach

Teprve labouristé, v roce 1945 získavší jasné vítězství ve volbách, zahájili změnu: zestátnili důležitá odvětví (hutě, doly, doky, železnice, energetickou síť), zřídili Národní zdravotní službu, která zajistila široce dostupnou lékařskou péči, zahájili výstavbu dostupných nájemních bytů, často v místech zničených za války německým bombardováním. I když zaznějí kritické výhrady k provádění těchto reforem, třeba do vedení zestátněných podniků se dostávali stejní byrokraté, kteří je ovládali i předtím a byli proslulí svým opovržlivým, stavovsky nadřazeným postojem k "dělnické třídě".

Kupodivu další labouristické aktivity v 60. letech, týkající se například vzdělání, potratů či práv homosexuálů, jsou již pominuty. Zato v protikladu k poválečným reformám, které podle Loache zásadně zlepšily sociální postavení těch nejchudších, stojí bezohledná rozhodnutí vlády Margaret Thatcherové, která je v 80. letech demontovala, zestátněná odvětví převáděla zpět do soukromého sektoru bez ohledu na to, jaké sociální otřesy tím způsobí.

Nepřímo vyzývá, aby lidé překonali letargii, aby se inspirovali nadšením roku pětačtyřicátého - aniž by domýšlel, že vše se změnilo, že impérium se rozpadlo, že země je zaplavena všemi možnými přistěhovalci, že se změnila sociální skladba, že někdejší "dělnická třída" vlastně přestala existovat. Má však pravdu v tom, že orientace na zisk, na prosazení prosperujícího individua jako základu státu narušila solidaritu společnosti.

spirit labour

Základní problém Loachova náhledu ovšem spočívá v jeho ideologické předpojatosti. Pro film vybral záběry i vystupující osoby takové, aby vyhovovaly jeho záměrům. Předkládá jednostrannou verzi, která nezohledňuje složitost a rozporuplnost dění, přehlíží příčiny, které Thatcherovou vynesly k moci a vedly i k přijatým opatřením, s nimiž Loach nikdy nesouhlasil, aniž by zkoumal, zda měly nějakou alternativu.

Převažuje jakési agitační nadšenectví, které pomíjí vše, co by je narušovalo. Vyslovovaná hrdost i přítomnost rozhořčení jsou jistě pochopitelné, navíc ovlivněné celoživotním nasměrováním režiséra i jím zpovídaných lidí, nejspíš také jejich poměrně vysokým věkem, nostalgicky se ohlížejícím do minulosti. Každopádně lze Spirit of 45 považovat za nikoli zbytečný hlas do diskuse o podobě a roli sociálního státu, aktuální i v tuzemských podmínkách.

Spirit of 45 vstupuje nejen do kin, ale souběžně je dostupný též na internetu, konkrétně na portálu DASFilms.cz

Spirit of 45 (The Spirit of‘45)

spirit plakat

Dokument. Velká Británie 2012
Délka: 94 minut
Scénář a režie: Ken Loach
Kamera: Stephen Standen
Střih: Jonathan Morris
Distribuce: Artcam
Premiéra: 30.1.2014
Hodnocení: 70%

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Konečně zase hrát živě, to je přání Vladana Vavruši, kapelníka skupiny GAIA

Gaia perexDruhá múza je název aktuálního alba otrokovické skupiny GAIA. Sedm původních písniček a jedna instrumentální skladba představují pop rockovou muziku, která imponuje vlastními hudebními i aranžérskými nápady stejně jako chytrými texty - a samozřejmě...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

24. Festival francouzského filmu přilétá

FFF perexPořádání FESTIVALU FRANCOUZSKÉHO FILMU (letos ve dnech 18. až 24. listopadu) se u nás stalo letitou tradicí, letos je chystán už po čtyřiadvacáté. Svou základnu bude mít v Praze, ale jeho ozvěny proniknou i do dalších měst: do Brna, Českých Budě...

Kuchařka od Vietnamců v Česku: Tak vaří Vietnam

kucharka200Vydavatelství Mladá fronta dostalo na trh kuchařku od Vietnamců v Česku s názvem Tak vaří Vietnam. Měla by ukázat, na čem je založena vietnamská kuchyně, jak si připravit její pokrmy doma a také představit specifické suroviny.

Velký Gatsby v režii Petra Gábora poprvé na českém jevišti

Gatsby 200Soubor činohry Národního divadla moravskoslezského čeká v divadelní sezóně poslední titul – česká premiéra dramatizace jednoho z nejslavnějších románů moderní americké literatury Velký Gatsby. Očekávaná inscenace, kterou připravil kmenový režisér a...

Pro někoho životní styl, pro druhého experiment. Česká televize natáčí druhou sérii Osady

osada perexNatáčení komediálního seriálu Osada osvědčeného tandemu scenáristy Petra Kolečka a režiséra Radka Bajgara je opět v plném proudu. Poslední klapka druhé řady, čítající deset nových dílů, padne v říjnu. S na první pohled nesourodou komunitou chatařů, ...