Jaký je styl mediálních dialogů?

Jaký je styl mediálních dialogů?

Tisk

styl-medialnich-dialogu 200Rozmluvy s nejrůznějšími osobnostmi, někdy průduchovitě našlehanými celebritami, někdy opravdovými odborníky, slýcháme z rozhlasových vln i televizních obrazovek každodenně. A jistě si každý posluchač mohl povšimnout rozdílné úrovně těchto rozhovorů, jednou uvolněných a sebejistých, jindy tlachavých. Někdy si pozvaní hosté - zvláště politici - vytvářejí kouřovou clonu z bezobsažného, zato vytrvalého žvatlání, jen aby nemuseli sdělit, co si skutečně myslí, jindy převládne až okázalá sebestylizace, jak je patrné zejména u umělců všeho druhu. Nyní se tím vším prodírá kniha Styl mediálních dialogů, která podrobně a na konkrétních příkladech osvětluje tvar těchto pořadů, zpravidla vydávaných za "diskusní".

Pětice autorů (Světla Čmejrková, Martin Havlík, Jana Hoffmannová, Olga Müllerová, Jiří Zeman) si rozdělila jednotlivé kapitoly a dopodrobna rozpitvala jednotlivé ukázky, které máme přetištěné v jejich přesném znění včetně všelikých pazvuků a vatovitých vycpávek v proudu řeči - musím jedině zalitovat, že nebylo přiloženo ještě DVD s příslušnými audiovizuálními záznamy. Takto se musíme spolehnout hlavně na svou představivost.

Většinou se pisatelé zabývají cyklicky se vyskytujícími rozmluvami probíhajícími jak ve veřejnoprávním prostoru (ať již jde o zábavné pořady Karla Šípa, politické diskuse Václava Moravce nebo ranní vysílání), tak v soukromých televizích. Zejména pro televizní pořady je příznačné vícero pozvaných hostů, kteří se vyslovují nejen směrem k moderátoru, ale i k sobě navzájem.

styl-medialnich-dialogu moravec

Autoři si všímají, jak pozvaní hosté (většinou politici) reagují na položené dotazy nebo tematické okruhy - například bývalý prezident Václav Klaus je rád odkláněl k vlastním monologickým proslovům a ponaučování. Jiným oblíbeným prostředkem je nárůst slovní agresivity, kdy si diskutující začínají vzájemně skákat do řeči. Je ovšem pravda, že například v zábavně laděných (například Šípových nebo Krausových) pořadech převažuje moderátorova slovní klauniáda, různě znevažující hrátky s očekáváním hostů i publika. Postřehy se týkají i toho, jak vlastně mluvíme, ocitneme-li se před mikrofonem nebo kamerou. Zajímavá je závěrečná kapitola věnovaná speciálně výslovnosti - i výslovnost ledasco prozradí, zvláště ztrácí-li dotyčný mluvčí nad sebou kontrolu a podléhá spontánnímu vyjadřování.

styl-medialnich-dialogu sip karel

V publikaci nechybí ani obšírné pojednání věnované rozhlasu, jmenovitě Radiožurnálu, kde moderátor vystupuje jako důstojný reprezentant svého média, i když může zastávat proměnlivé role, a to včetně škádlení či dokonce otevřené konfrontace. Dovíme se třeba, že právě v rozhlasovém vysílání - nejen v ranních interview, která se stávají předmětem zkoumání - převažuje dialogické uspořádání pořadu nad monologickým. Probírá se struktura a uspořádání rozhovoru, zkoumají se typy dotazů i strategie odpovědí. V závislosti na postoji moderátora, jenž může zaujmout souhlasný i zpochybňující postoj, se odvíjí mluva pozvaného hosta, a to jak pozvaného do studia, tak zpovídaného po telefonu. Někdy se volné kladení otázek změní ve skutečnou výměnu názorů, kdy moderátor nutí zpovídaného vysvětlovat či obhajovat zastávané postoje.

Kniha, kterou vydalo nakladatelství Academia, pracuje s desítkami vzorků, které byly nahromaděny v posledních přibližně pěti letech. Předkládá tedy relativně aktuální průzkum zvoleného tématu, i když některé pořady již přestaly existovat. Jak se dočteme v závěrečném shrnutí, probrány byly nejen rozdílné typy rozmluv (od krátkých informativních interview po celé bloky), ale rozličné podoby zacílení, od seriózních hovorů po zábavné talk-show. A důraz byl položen také na jevy textové, gramatické, na volbu slov i intonaci, na kolísání mezi spisovnou a nespisovnou češtinou. Ke čtenáři se tak dostává dílo vybízející ke (spolu)zamyšlení, když glosuje a poodhaluje to, co si při sledování rozhlasových či televizních debat málokdy uvědomí.

styl-medialnich-dialogu

Světla Čmejrková, Martin Havlík, Jana Hoffmannová, Olga Müllerová, Jiří Zeman: Styl mediálních dialogů

Vydala Academia, Praha 2013, 316 stran
Hodnocení: 100 %

Foto: Academia, Česká televize


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Znovuotevřený zámek Třešť nabízí nejen elegantní ubytování a wellness, říká Pavla Pěkná

pavla pekna200Co má společného zámek v Třešti se spisovatelem Franzem Kafkou a k čemu zámek slouží, na to odpověděla v následujícím rozhovoru ředitelka zámeckého hotelu Pavla Pěkná. Sama o znovuotevřeném novorenesančním sídle tvrdí, že to byla láska na pr...

Videorecenze knih

Anketa

Červen, Mezinárodní den dětí, Světový den hudby. Co pro vás hudba znamená, vnímáte ji od dětství?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Z archivu...

Čtěte také...

Masaryk – o nezlomném boji za ideály

masaryk-film-perexNa plátna českých kin vstupuje dojemný příběh, který se věnuje osudu velvyslance a pozdějšího československého ministra zahraničí Jana Masaryka. Dějová linie se opírá o diplomatickou kariéru a napínavý životní osud bohéma s duševní c...


Literatura

Dobrodruh Bear Grylls uvádí Let duchů

let duchu 200V říjnu vydalo nakladatelství Jota knihu britského dobrodruha a cestovatele Beara Gryllse Let duchů. Jak se jeho románové prvotině vedlo? Stojí za to, si ji přečíst?

...

Divadlo

Casting na popravu – události léta 1945 ve Švandově divadle

pankrac 200Válečné a poválečné období i po sedmdesáti letech stále láká ke zpracování mnoho umělců různých žánrů. Přece jenom tato doba s sebou přinesla naprosto neuvěřitelné situace a osudy. Jak by to vypadalo, kdyby se v jedné pankrácké cele potkaly Adi...

Film

Hudba z Marsu je hudba historie

hudba z marsu 200Budovatelská komedie Hudba z Marsu, ve které hrají hlavní roli tehdejší Československé hvězdy, jako Jaroslav Marvan nebo Oldřich Nový, nabízí možnost podívat se na povahu tehdejší spo...