I přes to, že nám řada tvůrců českou rázovitou vesnici servírovala hned na několik způsobů (Vesničko má středisková, Dědictví aneb Kurvahošigutntág, Cesta z města, Bobule, Muži v říji), zdá se, že je stále plná úrodné půdy. Na první pohled by se mohlo zdát, že autoři natočili šablonovitý snímek alias česká vesnice na stý způsob, avšak na obranu nutno podotknout, že se v něm přece jen najde několik originálních obměn.
Mnohožánrové vysílání
Ústřední dvojice Kája (Kryštof Hádek) a Filos (Vojtěch Dyk) vyhledávají nejvíce zapadlá místa, ve kterých měří pokrytí GSM sítí a slibují výstavbu nového vysílače. Příslib tučné renty v tisících eur za pronájem pozemku zvedne ze židle nejednoho starousedlíka. Na které louce budou naměřeny nejvhodnější hodnoty pro vysílač? To se dá přeci velmi snadno ovlivnit, ehm tedy podplatit. Prostá zápletka spouští sled intrik a strategií. Z počátku odlehčená letní komedie se v polovině láme a ubírá se spíše tragikomickým směrem. Mravy jdou stranou a vesnické figurky rozjíždí tvrdou hru. Když události vezmou za své, ve vesnici nezůstane nic víc než obnažená lidská hloupost a mravní prohnilost. Bolestivé procitnutí uchlácholí poněkud hollywoodský happy-end.
Studentská recese nápadně připomíná Český sen, anebo také formanovský průzkum maloměšťáctví (Hoří, má panenko). Podobně jako ve jmenovaných filmech se i v Signálu sází na lidskou tupost a přízemnost. Paralelně s hlavní osou událostí odkrýváme také drobné příběhy jednotlivých postav. Dějová linka se tedy tu a tam ubere i zcela jiným směrem. Mimo jiné poznáváme Pilku (Karel Roden), který se zpočátku zdá být dobrákem, který chce ve vesnici rozjet projekt a dát lidem práci. S překlenutím do další roviny příběhu ale vychází najevo, že je to jen hrubiánský cholerik bez jakýchkoli hranic. Už poměrně méně zajímavou postavou je vesnický marginál Prokeš (Jiří Menzel) žijící v ústraní. Potenciál právě této postavy byl obrovský, v konečném výsledku ale bohužel dost nevyužitý.
Hádek a Dyk, sázka na mladé talenty
Dramaturgie Signálu vsadila jednak na „osvědčenou kvalitu“ a diváckou popularitu (Karel Roden, Bolek Polívka, Jiří Menzel), stále více oblíbené mladé tváře (Kryštof Hádek, Vojtěch Dyk) a v neposlední řadě na tváře v českém filmu teprve začínající (Eva Josefíková, Kateřina Winterová). Rozumím, že ústřední dvojice Dyk - Hádek může kde koho rozčilovat (což je do jisté míry účelné), jinak je ale film velmi příjemně obsazen. Když se povznesu nad stereotypní výraz Kryštofa Hádka, rušivým elementem pro mě zůstává Eva Josefíková, u které bohužel nesdílím patřičné nadšení. I když jí má kamera ráda, hraní působilo toporně, bez výrazu a dalo by se shrnout do jednoho velkého zírání.
„Vybíral jsem je podle stejného klíče, jako vždycky,“ přibližuje režisér úvahy, které předcházely obsazení. „Přečtu si scénář, ujasním si postavy a pak hledám dle mého pohledu vhodné představitele. Tady tomu nebylo jinak. Oba jsou charismatičtí, oba jsou skvělí herci a dohromady jim to před kamerou funguje a baví nás. Myslím, že jim jejich postavy sluší a ta sázka na ně se vyplatila.“ Tak hodnotí volbu herců sám Tomáš Řehořek.
Solidní, trochu pohodlná komedie, tak jak ji Češi mají rádi. Náročný divák blahem chrochtat nebude, nicméně není třeba z kina utíkat. I když má česká kinematografie na účtu pouze další oddechovku, hodnotím i to vstřícně. Obzvláště vzpomeneme-li si, do jakého bahna dokáže český film zabřednout...
Signál
ČR 2012, 115 minut
Režie: Tomáš Řehořek
Scénář: Marek Epstein
Kamera: Tomáš Sysel
Hudba: František Soukup, Petr Kaláb
Hrají: Vojtěch Dyk (Filos), Kryštof Hádek (Kája), Karel Roden (Pilka), Boleslav Polívka (Staněk), Jiří Menzel (Prokeš), Eva Josefíková (Verunka), Kateřina Winterová (Pilková), Norbert Lichý (Starosta), Karel Zima (Kula), Hynek Čermák (policista)
Premiéra 16. 2.
< Předchozí | Další > |
---|