Legenda o Tarzanovi
Banner

Legenda o Tarzanovi

Tisk

tarzan 200Filmů o Tarzanovi vznikl za posledních sto let bezpočet, statečný muž z divočiny bojoval se všelikými chamtivci, ovšem teprve nyní v nejnovější verzi nazvané Legenda o Tarzanovi se stáváme svědky pokusu propojit Tarzanova dobrodružství s kritikou koloniálního systému, jakkoli v posledku téměř pohádkovou.

 

Historické zakotvení vychází z průkazné skutečnosti, že v druhé půli 19. století si belgický král Leopold přisvojil africké Kongo jako své osobní vlastnictví a spravoval je s mimořádnou brutalitou. Při bezohledném kořistění přírodních zdrojů rozpoutal doslovnou genocidu tamního nepoddajného obyvatelstva, z něhož zahynula celá polovina - snad až deset milionů lidí!. Jediným výsledkem mezinárodních protestů bylo, že zemi namísto panovníka převzala pod svou "ochranu" belgická vláda...

Režisér David Yates, jenž je podepsán pod posledními díly Harryho Pottera, ovšem učinil z toho všeho pouhou kulisu, na jejímž pozadí musí titulní hrdina (Alexander Skarsgard) zápolit s nepřátelským černošským kmenem, s ne vždy přívětivými opicemi i s démonicky zlotřilým belgickým kapitánem Romem (Christoph Waltz), jenž má zajistit vhodné podmínky pro konečné porobení země.

Na počátku však Tarzana zastihujeme nikoli v pralese, nýbrž jako ctihodného lorda Greystoka na jeho rozlehlém anglickém sídle. Nechá se však přesvědčit, aby se účastnil výpravy do Afriky, aby se potvrdila či vyvrátila podezření ohledně nepravostí, které se tam mají dít, jak mu tvrdí americký vyslanec "pro lidská práva" (Samuel L. Jackson). Odcestují tam společně, navíc s neodbytnou Tarzanovou ženou Jane (Margot Robbie), jež záhy upadne do Romova zajetí...

Celý příběh je přirozeně pouhá fantasmagorie (Tarzan dosáhne sjednocení černošských kmenů, které společně zaženou belgické vojáky), navíc politicky korektní, když Tarzanovým druhem při nebezpečném putování se zcela absurdně stává americký černoch, mající bohaté zkušenosti z bojů v Mexiku i proti indiánům. Dokonce se s ním pojí mírná komediální nadsázka a "hláškování", když se pokouší vyrovnat Tarzanově obratnosti i houževnatosti. A nechybí ani ekologický akcent: zatímco v mlžnaté, sychravé Anglii se Jane marně snažila otěhotnět, v africké divočině se jí to k velké manželově radosti podařilo téměř okamžitě...

Režisér do vyprávění vkládá všechny možné přísady, aby diváka upoutal: trochu dojetí zjednávají průběžně vřazované Tarzanovy vzpomínky na dětství i ranou dospělost strávané mezi mohutnými opy, velký prostor získávají trikové pasáže, ať již se týkají zvířat a potyček s nimi (vyvrcholením je závěrečný vpád stáda buvolů do přístavu) nebo Tarzanových aktivit - odvážných seskoků i mrštných přesunů v korunách pralesního stromoví.

Jenže ani všechny tyto atrakce nezaženou pocit nudy: odevšad prosvítá bezradnost, jak diváka doopravdy účinně vtáhnout do příběhu, snaha omámit jej nevídanými atrakcemi selhává. Filmu prostě schází uhrančivost, mění se v pouhé exotické obrázky s ustavičně přepjatým děním, jen volně pospojované, s loutkovitě zneživotnělými figurkami a prkennými proklamacemi. Bůhsuď, komu se to může líbit…

tarzan

Legenda o Tarzanovi / The Legend of Tarzan
USA 2016, 110 minut
V Česku uvádí Freeman Ent., premiéra 7.7.2016

Režie: David Yates
Scénář: Adam Cozad, Craig Brewer
Kamera: Henry Braham
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrají: Alexander Skarsgard, Margot Robbieová, Samuel L. Jackson, Christoph Waltz, Djimon Hounsou, Jim Broadbent, Casper Crump, Ella Purnellová, Matt Cross, Adam Starks

Hodnocení: 30 %

Foto: distributor

http://www.freeman-ent.cz/klient-84/kino-78/stranka-1963


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Přiznám se, že jako správný staromilec současné pohádky nesleduji, říká herečka Bohdana Pavlíková

bohdana foto perexDíky tomu, že působila roky v šumperském divadle a od roku 2015 je v angažmá pražského Švandova divadla, není pochyb o tom, že si Bohdana Pavlíková zahrála desítky krásných rolí a že je zkušenou hereč...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Z archivu...

Čtěte také...

Godzilla zasahuje

godzilla perexPravěký veleještěr pojmenovaný Godzilla se v japonských kinech poprvé objevil přesně před šedesáti léty (film v tuzemské distribuci nazvaný Probuzená zkáza mohli čeští diváci spatřit až o tři...


Divadlo

Balet Luskáčik okúzlil návštevníkov

lusk 200V Dome umenia v Piešťanoch sa 22. novembra predstavil hrou Luskáčik Svetoznámy Kyjevský City balet v  hudobnom podaní Piotra Iľjiča Čajkovskija.

...

Film

Masová média kolem nás i v nás


media200Již v druhém, přepracovaném vydání se ke čtenářům dostává kniha MASOVÁ MÉDIA. Jan Jirák a Barbara Köpplová ji pojali jako učebnici, kterou uspořádali do pěti přehledně rozčleněných kapitol, opatřených množstvím krátkých podkapitolek věnovaných ...