Taková normální rodinka vytvořená z prachu hvězd

Taková normální rodinka vytvořená z prachu hvězd

Tisk

200diV naší galaxii je asi 200 miliard hvězd. Z toho asi 10 miliard podobných našemu Slunci. Asi. Protože ročně se narodí asi 7 hvězd a několik umře. Kolem většiny hvězd obíhají dvě i více planet. To je asi 1 bilion planet. Z toho asi 1 miliarda podobných Zemi. Na některých určitě vznikl život a na některých se dokonce vyvinul v život inteligentní.

 

 

Lidstvo je odjakživa fascinováno nekonečností vesmíru a touha prozkoumat ho byla natolik silná, až se jednoho dne uskutečnila. I přes tento fakt zůstává kosmos stále místem s mnoha neprobádanými zákoutími a tajemstvím. Stejně jako ženská duše. Spojení obou těchto světů se pro inženýrku ženských identit Lenku Lagronovou stalo ornou půdou, z které vyklíčila hra Z prachu hvězd uváděná v Divadle Kolowrat.

div1

Neděle bez bábovky… Sobota
Hlavními hrdinkami jsou tři stárnoucí sestry Kája, Táňa a Dáša. S těmi čechovovými mají mnoho společné. Jsou neukotvené, nevyzrálé, nejisté, nešťastné, lidsky nenaplněné a neustále se uklidňují vyhlídkami na lepší život. Dáša do nedělní bábovky připravované už v sobotu zapéká své já a snaží se vymanit z genderového stereotypu a názoru, že ženy patří pouze ke sporáku. Navíc se se svou sestrou Táňou dělí o vzpomínky na téhož šarmantního divadelníka, který před třinácti lety spáchal sebevraždu. Od této smutné události žije Táňa na hraně mezi životem a smrtí a není noci, kdy by ve snu nespatřila svého osudového muže a on ji nelákal k sobě na hřbitov. Poslední ze sester žije ve svém vlastním světě. Snaží se spojit s dalšími inteligentními formami života žijícími ve vesmíru, a proto neustále vysílá signál: „Tady Kája … tady Kája … Slyšíte mě?“ Matka ale nemá pochopení pro její životní poslání a neustále ji přesvědčuje, že dobývání vesmíru byl jen hollywoodský podvod. Všechny své dcery vnímá jako tíživé koule neustále vláčící na noze, které jí vždy bránily v rozletu, braly jí manželovu lásku a nakonec se pro ni staly jedním velkým zklamáním. Ženským světem uzavřeným v kuchyni otřese návštěva mužského elementu v podání stydlivého Jardy, který se snaží navázat kontakt se svými novými sousedkami pomoci chlebíčků.

div2

I když samotná Lenka Lagronová považovala psaní této hry za pěkně tvrdý oříšek, režisér Štěpán Pácl ho rozlouskl a naservíroval divákům tak, aniž by narušil jemnou ženskou lyriku. Jana Boušková, která bravurně ztvárnila autistickou postavu, drží Káju na rozhraní reality a snu, která touží i přes odpor k doteku po nějakém bližším lidském kontaktu a projevu lásky. Matka Jany Preissové srší sarkasmem a hořkost prostupuje její srdce. Taťjana Medvecká (Táňa) a Jana Janěková ml. (Dáša) se snaží svým postavám dodat v jejich bezvýchodné situaci alespoň špetku naděje, která by přidala jejich snění alespoň nějaký reálný základ. Postava Jana Hartla vyznívá oproti těm ženským spíše komicky, protože jeho jediný problém je, aby nikdo neodhalil jeho nezajímavost.

Jestli se za hodinu a půl dokáže upéct bábovka, Káje se splní sen a naváže signál s někým ve vesmíru a všechny postavy naleznou alespoň jeden světlý střípek ve smyslu svého bytí, se dozvíte, pokud zavítáte na komorní scénu Národního divadla.

div

Název představení: Z prachu hvězd
Uvádí: Divadlo Kolowrat
Režie: Štěpán Pácl
Autor textu: Lenka Lagronová
Hrají: Jana Boušková, Taťjana Medvecká, Petra Špalková / Jana Janěková ml., Jana Preissová, Jan Hartl
Premiéra: 21. března 2013
Hodnocení: 80 %

Foto: www.narodni-divadlo.cz


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Radůza: „Hudba se nedá dělat bez radosti, bez úporného zaujetí a vášně.“

raduzaK rozhovoru s námi svolila mladá maminka a především písničkářka a harmonikářka Radůza. V hudbě se věnuje především šansonu, ale nebojí se ani folkových melodií. Písním vždy dominuje skvělý text. Nejen o nich je tento rozhovor, ve kterém...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Čtěte také...

„Pomozte svému divadlu“ - informační kampaň Asociace profesionálních divadel České republiky odstartovala

pomozte svemu divadluA proč kampaň?
Informační kampaň Asociace profesionálních divadel ČR se koná od 5. do 21. září 2012 ve městech po celé České republice. Cílem je upozornit nás, jako občany České republiky, na neřešený ...


Literatura

Co se dělo předtím, než slečna Peregrinová založila sirotčinec pro podivné děti

Povidky podivnych perex
Pokud  vás svou obrazotvorností omámila Riggsova trilogie Sirotčinec slečny Peregrinové, případně jste se vypravili na filmový přepis (a přispěli tak k celkové návštěvnosti přesahující dvousettisícovou hranici), jist...

Divadlo

Švandovo divadlo představuje dramaturgický plán pro sezónu 2022/2023. V premiéře uvede Kabaret Winton, 1984 podle Orwella i aktuální inscenaci tvůrce z Ukrajiny

svandovo divadlo 200Premiéru původní české hry Srpnové světlo Martina Františáka, uvedení dlouho očekávaného titulu Kabaret Winton, na jehož scénáři spolupracovala spisovatelka Kateřina Tučková, drama 1984 podle slavného románu George Orwella v režii...

Film

Intelektuální masakr
ImageFilmová adaptace divadelní hry Yasminy Rezy je uváděna jako drama/komedie, což si vlastně naprosto protiřečí. Je to ale nejvýstižnější určení žánru a zároveň hlavní zápletky filmu.
...