Zlínu se „hra her“ povedla

Zlínu se „hra her“ povedla

hamlet 200Shakespearův Hamlet je jedním z nejvýraznějších představení 73. sezóny Městského divadla Zlín a také jí dal motiv v podobě otázky být či nebýt. Jedná se o jednu z 11 premiér, kterou si zlínští diváci mohou vychutnat.

Hamlet je velmi známá tragédie Williama Shakespeara, ve které se prolíná mnoho motivů. Kromě označení hra her je označován také jako hra otázek a tím pádem může každému zasáhnout jinou strunu. Hamlet se odehrává na královském hradě Elsinor v Dánsku, kde si Claudius po králově smrti bere Hamletovu matku Gertrudu. Hamletovi se zjeví duch otce, který mu sdělí, že jej zabil právě Claudius a že by jej měl pomstít. Hamlet se vyrovnává s touto situací, zamiluje se do Ofélie a také předstírá šílenství. To je také jedním z motivů této klasické hry.

hamlet2

Režisérem inscenace je Zdeněk Dušek, který se zlínským souborem nazkoušel už hry Tramvaj do stanice Touha, Višňový sad, Figarovu svatbu nebo muzikál My Fair Lady. Na Hamletovi jej lákalo, že jde o příležitost a hlavně to, že může k současnosti mnohé říct. Volil překlad Jiřího Joska a hru oblékl do moderního hávu a uzpůsobil tak, aby cílil na mladé v publiku. S tím souvisí také volba hlavní role na mladého, dvaadvacetiletého nováčka souboru Matěje Štrunce. Prostřednictvím něj tak lépe ukázal, jak mladý člověk vnímá svou rodinu a jak se musí popasovat s mnohdy nelogickým a tvrdým světem dospělým.

Představení je také plné moderních prvků, které jsou podle mě skvěle zakomponovány a k provedení hry sedí. Dron je symbolem sledování – zatímco v Dánsku tehdy panovala totalita, dnes nás sledují moderní technologie. Na plátně (oponě) se místy promítají velmi zajímavé až abstraktní motivy doplňující dané situace a já opravdu obdivuji toho, kdo je vymýšlel. A takové Claudiovo karaoke na Queen v úvodu dává tušit, že představení nebude žádná klasická a strnulá nuda. Podobně působivé jsou také kostýmy Sylvy Zimuly Hanákové – od třpytivých honosných šatů po Hamletovi provokativní outfity, ze kterých čiší rebelie i mladost.

hamlet3

Matěj Štrunc jako Hamlet vůbec nezaváhal, jeho projev byl velmi přesvědčivý a byla na něj radost pohledět. Jeho milou v podobě Ofélie hrála nová posila - Lucie Rybnikářová. Ta mě fascinovala hlavně když ztvárňovala šílenství – skákala po pódiu jako nějaký diblík a při zpěvu měla nádherně položený hlas. Jsem moc zvědavá na její další role. Ostatní herci své postavy zvládli a předvedli standardní výkon.

hamlet1

Hamlet je hodně dlouhá hra - Zdeněk Dušek prozradil, že text zkrátil o třetinu a dobře udělal. Představení se nevleklo a dokázalo udržet divákovu pozornost, protože se pořád něco dělo. Některé scény působily trochu zvláštně, ale modernost podle mě byla v mezích. Myslím, že se tvůrci ani herci nemají za co stydět, ale zda hra zaujme a přiláká do divadla mladé, těžko říct. Tím si tak jistá nejsem.

Název představení: Hamlet
Autor: William Shakespeare
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Zdeněk Dušek
Dramaturgie: Vladimír Fekar
Hrají: Matěj Štrunc, Luděk Randár, Gustav Řezníček, Eva Daňková, Zdeněk Julina, Marek Příkazký, Lucie Rybníkářová, Pavel Vacek, Radovan Král, Josef Koller, Pavel Leicman, Jan Leflík, Rostislav Marek, Radoslav Šopík, Petr Lukáš, Zbyněk Strašák, Ivan Kalina, Stanislav Valla
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Scéna: Milan Popelka
Premiéra: 08. 12. 2018
Hodnocení: 85 %

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín

Ředitel Klášterních hudebních slavností: „Již se nebojím.“

Roman Janku 200Rozhovor s Romanem Janků, ředitelem hudebního festivalu, který neúnavně pořádá v srdci Jeseníků již 15 let. Letos má od 27. června do 13. září na programu symbolických 15 koncertů. Vystoupí mimo jiné světová harfistka a patronka festivalu...

Kolečko v Disku pracuje s buchtami i bohyněmi

buchty a bohyne200Petr Kolečko (Okresní přebor) napsal divadelní hru přímo na míru čtyřem absolventkám, čtvrtého ročníku Katedry herectví činoherního divadla pražské DAMU, Nikol Kouklové, Evě Josefíkové, Marii Poulové

Dokáže zachránit dítě, kterého se kdysi vzdala?

Dite ktere jsem nemela perexKdyž byla Mia mladá, nečekaně otěhotněla. Protože se o svou dceru nemohla starat, dala ji k adopci. Suzanne, adoptivní matka, vypadala laskavě, a tak se Mia o osud své dcery vůbec nebála. Vynutila si ale otev...

Ve Švandově divadle přistane Spitfire Company. Společná inscenace prozkoumá genderovou rovnoprávnost

svandovo divadlo 200Jedinečné spojení kamenného a nezávislého divadla nabídne nový titul Švandova divadla. Pro smíchovskou scénu ho připravuje autorská a režijní dvojice Petr Boháč a Miřenka Čechová, vůdčí osobnosti umělecké skupiny Spitfire Com...

Film Eva Nová bodoval v piatich kategóriách

slnkoNárodné filmové ceny Slnko v sieti odovzdali 16. januára v činohre Slovenského národného divadla v Bratislave za najkvalitnejší film a tvorivý výkon rokov 2014 a 2015. Cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej kinematografii získali reži...