Romantika na úzkokolejkách

Romantika na úzkokolejkách

Tisk

drahy200Na území České republiky bylo značné množství úzkokolejných drah jak veřejných tak zejména průmyslových neveřejných. Je škoda, že do dnešních dnů se jich zachovalo v původním stavu jen velmi málo.

 

 

Jde například o dráhy Třemešná - Osoblaha a Jindřichův Hradec - Obrataň a Jindřichův Hradec - Nová Bystřice.

Z průmyslových drah většího rozsahu se zachovala Mladějovská důlní železnice. Současně také vznikají působením mnoha železničních úzkolejných nadšenců úplně nové nostalgické dráhy, případně se některé zaniklé tratě obnovují například Muzeum železnic Kolín - Kolínská řepařská dráha.

Drahy2

Úzkorozchodná dráha neboli úzkokolejná dráha (zkráceně úzkokolejka) je kolejová dráha s rozchodem menším než je normálních 1435 mm. Menší rozchod kolejnic umožňuje vést trať ostřejšími oblouky.

Drahy1

Úzkorozchodné dráhy byly v minulosti stavěny všude tam, kde bylo třeba přepravovat větší množství těžkých nákladů, ale stavba železnice s normálním rozchodem by byla příliš nákladná. Mnohé úzkorozchodné dráhy dodnes slouží v areálech několika průmyslových závodů a dolů.

Drahy5

Neodborně je někdy za synonymum úzkorozchodné dráhy považován termín malodráha (německy Kleinbahn).

Rozvoj výstavby úzkorozchodných tratí v Česku souvisel zejména s rozvojem průmyslu v druhé polovině 19. století a s větší potřebou přepravovat materiál, či surovinu při zvýšené výrobě i poptávce.

Úzkorozchodné dráhy byly stavěny o rozchodech 500–1000 mm. Ty nejmenší vznikaly v důlních dílech, v průmyslových podnicích, nebo v zemědělství, kde sloužily sezónně k přepravě plodin. Mimoto existovaly drážky lesní, určené ke svozu dřeva.

Dalším využitím úzkorozchodných tratí byly velké stavby; například při stavbě přehrad na Vltavě se používaly úzkorozchodné železnice ještě v 50. letech minulého století.

Některé z těchto železnic slouží dodnes; většina z nich však zanikla díky rozvoji nákladní automobilové dopravy.

Postupně docházelo v této oblasti ke sjednocení rozchodu na 900 mm; některé tratě byly dokonce elektrifikovány.

První drážky využívaly pro pohon vozíků nebo vagonů lidské práce nebo práce zvířat; později, došlo k využití parních lokomotiv.

Drahy4

Většinou sloužily tyto dráhy k přepravě materiálu. Výhodou úzkorozchodných tratí byly jednak jejich podstatně menší stavební náklady a možnost stavby v členitém terénu, kde by stavba normálně rozchodné železnice byla velmi obtížná a nákladná. Tak vznikaly například lesní železnice, určené i pro přepravu osob i materiálu; mnohé z nich v běžném provozu dodnes

V Česku je v současnosti provozována pravidelná veřejná osobní doprava na úzkorozchodných tratích; v jižních Čechách je to trať Obrataň – Jindřichův Hradec a na ni navazující trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice. Tratě zakoupila společnost Jindřichohradecké místní dráhy, která zde v roce 1997 obnovila pravidelnou dopravu, kterou provozuje dodnes. Ve Slezsku provozují České dráhy dopravu na úzkorozchodné trati Třemešná ve Slezsku – Osoblaha, výletní vlaky provozují Slezské zemské dráhy.

Saská úzkorozchodná trať Fichtelbergbahn ve své horní části několik kilometrů prakticky kopíruje státní hranici s ČR.

Také na Slovensku byla postavena přibližně stovka úzkorozchodných železnic. Známá je například Tatranská elektrická železnice Poprad - Starý Smokovec - Tatranská Lomnica, Starý Smokovec - Štrbské Pleso a ozubnicová železnica Štrbské Pleso – Štrba.

Kde se na nich můžeme svézt

V Česku je hned několik úzkokolejek, které nabízejí dopravu cestujících. Je to například 4,5 kolometru dlouhá trať Kolín – Sendražice, dvoukilometrová úzkokolejka Solvayovy lomy v Českém krasu, více než 20 kilometrů dlouhá úzkokolejná trať Třemešná – Osoblaha, téměř 80 kilometrů dlouhá trať Nová Bystřice, Jindřichův HradecObrataň, nebo jedenáctikilometrová Mladějovská průmyslová dráha.

Zajímavé úzkokolejky provozují i naši sousedé na Slovensku, v Rakousku, v Německu, nebo v Polsku.

Ctibor Čejpa, ilustrační foto autor


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Premiéry nepatří mezi mé oblíbené dny, říká herečka Jaroslava Tihelková

jarka tihelkova 200Komediální i charakterní herečka, která má navíc muzikální talent, což dokázala třeba v titulní roli dnes už legendárního muzikálu Hello, Dolly! - Tak nějak lze jen velice stručně charakterizovat Jaroslavu Tihelkovou, dlouholeto...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Z archivu...


Literatura

Budiž móda aneb budeme v budoucnosti chodit nazí?

budiz-moda machalovaV knize „Budiž móda“ čtivým a přehledným způsobem zachycujeme dějiny módy 20. století, přičemž rovněž sledujeme její vývoj až do současné doby. A uvědomíme si také, že stále převládajícím rysem dění v módní branži j...

Divadlo

Elita národa včera, dnes a zítra
ElityDoba se mění, ale lidé zůstávají stejní. Tento sociální jev má svou kladnou i zápornou stránku. Jestliže se ale v postkomunistických zemích objevují na vysokých společenských pozicích osoby spjaté s nechvalnou činností pro minulý režim, je tento úkaz silně...

Film

Národní filmový archiv se představuje

generaceNárodní filmový archiv (dále NFA), jemuž lze zazlívat jedině to, že dosud nenakutal dějiny národní kinematografie, což se pravidelně děje nejen u našich sousedů (a na Slovensku už v druhém rozšířeném pojednání), vedle přehledných katalogů filmové tvorby...