Druhý z dvojice koncertů se světovou premiérou díla pro sólové housle v podání virtuosa Milana Paľy představí skladbu v Rakousku žijící slovenské skladatelky Jany Kmiťové. Nahrávka více než hodinové kompozice vyšla u Paľova dvorního nakladatelství Pavlík Records v roce 2021, naživo však zazní ve světové premiéře. Dvouvětý opus je charakterizován křehkostí námětu, jež se snoubí s technickou náročností interpretace a svébytným, barvitým vyzněním. Osobní účast skladatelky v jednání.
Jana Kmiťová k tomu říká: „Skladba Dve vety o tvojej tvári vznikla na podnet Milana Paľu a je mu aj venovaná. Je jednou z rady hodinových kompozícií pre sólové husle, ktoré vznikli pre tohto výnimočného interpreta. Skladba patrí ku kompozíciám, v ktorých som sa zaoberala ľudskou tvárou ako výrazom našej duše, pečaťou prežitého života a kľúčom k bráne vnútra každého z nás. Fenomén pohľadu do ľudskej tváre, pri ktorom v jedinom okamihu čerpáme nespočetné množstvo informácií, či už vedome alebo podvedome, nás vždy privádza bližšie k tomu druhému, ale aj k nám samým. Zároveň často práve k ľuďom, ktorí nám stoja najbližšie, postupne strácame kontakt s tajomnými signálmi tváre. Čím dlhšie trávime po boku toho istého človeka, tým akoby sme videli menej a menej. Jednoduchosť obyčajného pohľadu sa postupne mení na komplexnosť videnia s neustálou premenou toho, kto sa pozerá, neustálou premenou toho, kto je videný a neustálymi premenami podmienok a sveta, v ktorom je videnie situované. Nič na nás nepôsobí väčšou fascináciou ako pohľad na milovanú tvár. Nič nám nespôsobuje väčšiu bolesť ako vidieť milovanú tvár trpieť. A nič nespôsobuje väčšie zadosťučinenie ako vedieť, že na dokonalé porozumenie stačí jeden pohľad. Bez tisícok vysvetľujúcich slov. V takých momentoch je komunikácia hudbou. V takých momentoch je celý život hudbou.“
Ze spolupráce souboru Ensemble Opera Diversa se slovenským houslovým virtuosem Milanem Paľou vzešlo přes deset společných koncertních projektů a zvukových nahrávek. Tato součinnost započala v roce 2015 uvedením skladby Concerto funebre pro housle a smyčce německého skladatele Karla Amadea Hartmanna. Od tohoto momentu se v této synergii pravidelně realizuje minimálně jeden brněnský koncert ročně, na nichž ve společné interpretaci zazněly mj. světové nebo české premiéry skladeb Adriána Demoče, Františka Gregora Emmerta, Heinze Karla Grubera, Jevgenije Iršaie, Mariana Lejavy, Pascala Manolia, Alexandra Moyzese a Miloše Štědroně. Mimo hranice města Brna Diversa a Milan Paľa vystoupili na festivalech Forfest a Svatováclavský hudební festival. Společnými silami byly v produkci Pavlík Records pořízeny nahrávky skladeb dříve zmíněných Adriána Demoče, Jevgenije Iršaie, Mariana Lejavy a Pascala Manolia, ale také Roberta Schumanna nebo Ludwiga van Beethovena. Tato bohatá spolupráce nyní pokračuje pořádáním dvou sólových recitálů, na nichž houslista uvedl a uvede celovečerní díla pro housle od spřízněných autorů Adriána Demoče (30. března) a Jany Kmiťové (11. května). Třebaže je možné si tyto kompozice již přes rok vyslechnout na Paľových nahrávkách, živě zazní v rámci tohoto koncertního diptychu ve světových premiérách.
Jana Kmiťová (* 1976) studovala klavír u Melánie Hermanové a skladbu u Jozefa Podprockého na Konzervatoři v Košicích, poté skladbu u Dušana Martinčeka na Vysokej škole múzických umení v Bratislavě (1996–2001) a u Michaela Jarrella na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (1999–2004). Studium absolvovala s cenou rektora (Würdigungspreis). Zúčastnila se mnoha kompozičních kurzů a během let 2001, 2003 a 2004 se zúčastnila festivalu Takefu v Japonsku, kde obdržela skladatelskou cenu. V letech 2000 a 2002 získala stipendium japonské nadace Nippon-Wien. V roce 2013 se stala stipendistkou rakouského Spolkového ministerstva pro vzdělávání, umění a kulturu a o rok později získala Státní stipendium pro kompozici (Staatsstipendium für Komposition) rakouského Spolkového ministerstva pro vzdělávání, umění a kulturu. Kmiťová je držitelkou Ceny Jána Levoslava Belly (2008) a její skladby byly uvedeny na festivalech jak na Slovensku, tak v zahraničí. Přitom spolupracovala s Klangforum Wien, Deutsches Symphonie Orchestra, Arditti Quartett a dalšími. Aktivně se věnuje také literatuře a výtvarnému umění.
Milan Paľa (* 1982) je česko-slovenským houslistou. Studoval na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banské Bystrici, později pokračoval ve studiu na Hochschule für Musik und darstellende Kunst ve Vídni a na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V soukromé třídě Semjona Yaroshevicha se obeznámil s legendární ruskou školou Davida Oistracha a v období studia se pravidelně účastnil mezinárodních mistrovských kurzů Vladimíra Spivakova v Zurichu. Byla to však spolupráce se skladateli, která měla zásadní vliv formování jeho hudebního projevu. Blízký vztah a tvořivá spolupráce se skladateli jako jsou Jean Guillou, Jevgenij Iršai a František Gregor Emmert vedla ke vzniku množství skladeb „šitých na míru“ houslistovi, který průběžně rozšiřoval své interpretační schopnosti až k bodu, kdy jeho hra daleko přesáhla běžné limity. Milan Paľa je vyhledávaným interpretem pro uvádění nových děl. Má za sebou velké množství premiér skladeb současných autorů (vedle již zmíněných jsou jimi například Marian Lejava, Christophe Sirodeau, Erkki-Sven Tüür, Ádám Kondor, Ivan Josip Skender, Ante Knešaurek, Tõnu Kõrvits, Daniel Matej, Lena Sierova, Wolfgang Bauer a další).
JANA KMIŤOVÁ: Dve vety o tvojej tvári pro sólové housle (2020) PREMIÉRA
Milan Paľa – housle
Vstupné na koncert je dobrovolné. Případné rezervace jsou možné přes facebookové zprávy nebo prostřednictvím e-mailu Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript .
Koncert se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a statutárního města Brna.
11. května 2022 v 19.00, kaple Káznice na Cejlu, Brno
Veškeré další informace naleznete na operadiversa.cz a také na facebookové události
Více informací:
www.operadiversa.cz
www.facebook.com/operadiversa
www.instagram.com/operadiversa
< Předchozí | Další > |
---|