Kája Saudek - Zlatá éra československého filmového plakátu XIX.
Banner

Kája Saudek - Zlatá éra československého filmového plakátu XIX.

Tisk

saudek plakat 200Ve foyer kina Světozor se od 23.května do 31. července koná výstava plakátů krále českého komiksu Káji Saudka, který se výrazně zapsal také do dějin české kinematografie.

 

 

Tato výstava poprvé mapuje celou Saudkovou tvorbu v tomto žánru, a to včetně mnoha návrhů, které nedošly realizace. Díky přímému srovnání realizovaných a nerealizovaných plakátů jsou často dobře patrné zásahy cenzury, která dusila Saudkovu tvorbu zejména po roce 1971.

Kája Saudek (1935) je nejvýznamnější český komiksový tvůrce, zakladatel typické „saudkovské“ komiksové školy a zároveň jediná osobnost v domácím komiksu, jejíž věhlas přesáhl hranice České republiky (respektive Československa). Podle svých vlastních slov je komiksem přímo odkojen. Již ve škole začal spolu s bratrem Janem kreslit první vlastní komiksy pro třídní časopis. V roce 1966 ho Miloš Macourek přizval ke spolupráci na filmu Kdo chce zabít Jessii? , čímž odstartoval průlom v jeho výtvarné práci.

Nezaměnitelný rukopis učinil z tvůrce výtvarného pojetí filmů Kdo chce zabít Jessii? (1966) a Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1971) jednoho z nejpopulárnějších autorů filmových plakátů.

Uspořádání výstavy je dílem filmové galanterie Terryho ponožky, která již dlouhodobě připomíná význam českého výtvarného plakátu. 19. pokračování cyklu, věnované Kájovi Saudkovi, doprovodí vydání kompletního 32 stránkového katalogu všech Saudkových návrhů v limitované edici 500 kusů, který bude, jistě i díky raritám, které obsahuje, bonbónkem pro početnou obec Saudkových fanoušků. Tento katalog připravily Terryho ponožky ve spolupráci s Galerií Mona Lisa.

saudek plakat1

O Terryho ponožkách

Obchod Terryho ponožky zahájil svou činnost v roce 2005, kdy ho slavnostně otevřel režisér Terry Gilliam. Od té doby se z této filmové galanterie stal největší prodejce filmových plakátů ČR s databází více než 6 tisíc autorských výtvarných plakátů. Mimo samotný prodej filmových plakátů se velmi intenzivně věnuje i pořádání výstav filmových plakátů, a to nejen v galeriích kin Aero a Světozor, ale i v ostatních kinech v ČR a na filmových festivalech doma v zahraničí. Samostatnou kapitolou je pak budování ARCHIVU filmových plakátů.

Název obchodu „Terryho ponožky“ se váže k opakovaným návštěvám slavného režiséra Terryho Gilliama, člena legendární britské skupiny Monty Python, v kině Aero. Při jedné z nich na podzim roku 1999, kdy Terry Gilliam besedoval s diváky kina, ho pravděpodobně jejich neodbytné dotazy donutily sundat si vysoké zimní boty. Již takto neobut a tedy v ponožkách dokončil diskusi s diváky. Legendární moment zachycuje dnes již stejně legendární fotografie Terryho v ponožkách.

Při přípravách otevření obchodu v roce 2005 a hledání jeho vhodného názvu v mysli zakladatelů vytanula tato dávná příhoda. Terrymu navrhli pojmenovat obchod po jeho ponožkách a on s nápadem pojmenovat obchod TERRYHO PONOŽKY laskavě souhlasil. Navíc si i odskočil z natáčení svého filmu Kletba bratří Grimmů, které probíhalo v České republice, a 10. 11. 2005 obchod slavnostně otevřel. Pod mírným nátlakem pak věnoval obchodu jednu svoji ponožku s „psíčkem“, která je od té doby, i s jeho věnováním, vystavena před obchodem. Tímto se stal Terry Gilliam kmotrem obchodu Terryho ponožky.

saudek plakat 2

Kája Saudek - Zlatá éra československého filmového plakátu XIX.
KDE: foyer kina Světozor
KDY: 23. května - 31. července 2013
Pořadatel: Terryho ponožky

Zdroj informací a foto: www.terryhoponozky.cz ,


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Martina Bittnerová: „Je důležité vyvolávat hlubší emoce!“

Bittnerova 200Viktor Dyk, Karel Hynek Mácha, Stanislav Kostka Neumann, Jiří Karásek ze Lvovic a další velikáni jsou v příbězích Martiny Bittnerové zajímavým způsobem „polidšťováni“. Spisovatelka a badatelka v jedné osobě nabízí nový pohl...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Z archivu...

Čtěte také...

Hvězda českého komiksu Jaromír 99 představil průřez svou tvorbou

99 200Výtvarník a muzikant Jaromír Švejdík, známý pod pseudonymem Jaromír 99, patří v současné době k nejvýraznějším osobnostem české komiksové scény. Jeho tvorbu mapuje speciální pop-up výstava Průřez probíhající v rámci mezinárodního multimediálního festiva...


Divadlo

Česko slovenský festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi!

setkani stretnutie200Už 28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. – 18. května výběr toho nejlepšího, co se v poslední době urodilo na česko-slovenské divadelní scéně. Vstupenky jsou v prodeji od začátku...

Film

Příliš osobní známost - kýč v novém střihu

POZ perexZatím se nezdá, že by slábl příliv slaboduchých kalendářových (či spíše telenovelních) historek, které se vesměs vyznačovaly odrazující umělohmotností prostředí, postav i zápletek. Patří sem zejména komedie jako Ženská na vrcholu, Poslední aristokrat...