Autobiografie básnického solitéra – vzpomínky na slavné literáty i kotrmelce vlastního osudu

Autobiografie básnického solitéra – vzpomínky na slavné literáty i kotrmelce vlastního osudu

Tisk

Jiří BrůnaZa tzv. ´solitéra´ zpravidla označujeme někoho, kdo tvoří samostatnou jednotku. Někoho, kdo vnímá svobodu jako nezastupitelnou ingredienci ve všem, co v životě ochutnáme. Jsou jimi většinou také lidé, kteří si namísto prospěchářské angažovanosti a momentálních výhod z toho plynoucích cení zdánlivě obyčejných a každodenních věcí, z nichž se dokážou upřímně radovat. Převážně vnitřně, ale i navenek. Jedním z takových solitérů je i pražský básník Jiří Brůna, autor více než deseti úspěšných básnických sbírek, jenž se tentokrát rozhodl přijít na knižní trh premiérově s autorským počinem prozaickým, konkrétně se svým autobiografickým příběhem, v němž se čtenáři mimo jiné dozvědí právě to, jaké to je být celoživotním autonomním bojovníkem v poli.

Několik vložených příběhů nicméně napovídá, že ono osudové solitérství ani v nejmenším neznamená nedostatečný přísun vnějších podnětů a inspirace jak pro život samotný, tak i pro vlastní autorskou tvorbu. Právě naopak. Kniha nabízí osobní vzpomínky na takové osobnosti české literatury, jakými byli Ota Pavel nebo Ladislav Fuks, a to ještě z doby, kdy sám autor ani netušil, že práci s písmenky a slovy zasvětí skoro půlstoletí vlastního života.

Osudová písmenka

A platí to nejen pro uměleckou tvorbu, neboť civilním povoláním Jiřího Brůny byl již od sedmdesátých let obor tiskař-polygraf, v němž měl možnost z odborné stránky pozorovat celý vývoj odvětví od vydávání deseti tisícových nákladů knih po nynější stav, kdy tiskoviny ve své tradiční podobě sice nezanikly, jak jim bylo před časem předpovídáno, avšak nad vodou je drží víceméně už jen fajnšmekři, pro někoho možná překvapivě z řad všech generací, kteří vnímají mnohem větší požitek při otevření knihy či časopisu než je tomu při hledění do modrého světla. Za tu dobu se také výrazně proměnila pracovní náplň různých tiskařských profesí, nemálo z nich již zcela vyhynulo, významné obměny doznaly pochopitelně i používané technologie. Také tomu je v autobiografickém příběhu básníka z pražských Petřin, formou srozumitelnou i pro duše netechnické, věnován prostor.

Jiří Brůna

Zleva Petra Čiháková – moderátorka slavnostního křtu knihy, autor Jiří Brůna, Martina Čepelková – bývalá vrcholová sportovkyně a vášnivá čtenářka (foto: Jiří Brůna)

Vzpomíná třeba i na období, v němž měl jako mistr odborného výcviku na starosti výchovu nových adeptů tiskařského řemesla. Obohacující práce s mladými lidmi je poutavě popsána také v části, kdy se vrací do doby, kdy působil jako táborový vedoucí. O příhody s vtipnou pointou zde skutečně není nouze. Ostatně jak sám autor přiznává, období dětství a dospívání je pro jeho autorské vyjádření dominantním zdrojem námětů, názornou ukázkou budiž nostalgicky působící návrat do prázdninových období, jež pravidelně trávil u svých prarodičů v malé východoslovenské obci nacházející se nedaleko Košic. Jak vidno, petřinský básník zde nezapře své poetické založení: „Medzevská babička. Stále voněla po bylinách. Chodila v barevných šatech, hlavně u plotny jsem ji vídal.“

Jaké je to žít s fobiemi?

Samozřejmě, život přináší i tíživější momenty a zkoušky, s nimiž se člověk musí vyrovnávat. Autobiografie se tak věnuje tématům, které ve čtenářích probudí i jiné nálady či pocity. Básnický solitér Jiří Brůna je totiž jedním z prvních lidí, kteří veřejně promluvili o svém celoživotním soupeři, jímž je klaustrofobie doprovázená agorafobií, tedy panickým strachem z uzavřených prostor, respektive z veřejných prostranství. Společné pak mají to, že kvůli nim má člověk omezený životní prostor, v němž se pohybuje, třeba jen na několik kilometrů od domova, což je i případ dotyčného básníka. Ten tak bez známky sebelítosti, a přitom zcela otevřeně popisuje nejen jak se s těmito neustále se ozývajícím úzkostnými stavy dá fungovat, ale také na svá mnohá mediální vystoupení v devadesátých letech, v nichž najednou vznikla obrovská poptávka i po informacích vztahujících se k tématům, která se prakticky dotýkala velkého množství lidí, ale o kterých se v dobách devadesátkám předcházejícím oficiálně a veřejně nemluvilo.

Jiří Brůna

Přebal nové knihy shrnující pozoruhodně pestrý život pražského básníka (foto: J.M. Brůna)

Nová kniha o životě petřínského básníka slavnostně pokřtěna

Kniha, která dostala přiléhavý název ´Já vím, anebo život básnického solitéra´, byla čerstvě představena a pokřtěna na akci pořádané v Hospůdce Do větru, podobně jako několik předchozích knížek Jiřího Brůny. Místo se zajímavou atmosférou, kde se pravidelně pořádají komornější akce typu autorského čtení, vernisáže obrazů či koncertů, bylo i tentokrát zaplněné věrnými příznivci básníka Brůny i speciálními hosty, s nimiž pojí jmenovaného speciální vztah díky minulé či přítomné spolupráci, ať už jde o malířku Mirku Mádrovou, literární influencerku Petru Čihákovou, mnohostranně umělecky činného Bohumíra Boba Hochmana a další. Ačkoliv publikum současných básníků se svojí kvantitou nemůže rovnat podpoře některých jiných uměleckých disciplín, může se básník Brůna pochlubit celkem početnou skupinou stálých fanoušků a podporovatelů, takřka rovnoměrně rozloženou mezi čtenáře či spíše čtenářky z České republiky a ze Slovenska, motiv československé vzájemnosti je pro jmenovaného též charakteristický. Nejen oni se tak tentokrát mohou těšit nikoliv na promlouvání skrze volné verše, ale prostřednictvím vskutku barvitých příběhů, z nichž je patrné, že i přes nejrůznější překážky, nepříjemnosti či rány osudu si lze uchovat optimistický a hravý pohled na vše kolem nás.

Jiri Bruna - odhaleni korenu

Vydanou autobiografii přirovnává sám básník k odhalení vlastních kořenů (foto: Jiří Brůna)


 

Přihlášení



Anketa

Která je vaše nejoblíbenější česká vánoční pohádka?
 

Příběh muže, který přežil tři koncentrační tábory a na konci války unikl z hořícího pekla lodě Cap Arcona

Wim prožil dětství v chudé amsterodamské rodině. Když Nizozemsko obsadili nacisté, musel odjet na nucené práce do Německa. Poté, co se situace v jeho práci zhoršila, uprchl zpátky do Nizozemska a nějakou dobu se ukrýval.

Ignis Fatuus je kniha prosycena mytologií a hororovou atmosférou. Na Šumavu už nejspíše chtít jet nebudete

Na Šumavu asi v životě nepojedu. Autorce Petře Klabouchové se vydařil mistrný mysteriózní thriller, místy až horor, který umně vtáhne čtenáře do děje a už ho nepustí. Paní spisovatelka si šikovně pohrává se čtenářem do poslední chvíle jako kočka s myší, takže čtenář do poslední chvíle neví na čem je, vše však má promyšleno do posledního detailu, každá myšlenka má svou perfektně dotaženou pointu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Tobias Exxel (Edguy): "Každá píseň má něco jedinečného."
ImagePřed pár dny na Kultura21.cz vyšla pozvánka s malým profilem německé kapely Edguy. Ten, kdo četl pozorně, si jistě všiml posledních řádků o chystaném rozhovoru s baskytaristou Tobiasem Exxelem. Protože je interview poměrně d...

Dvojalbum Evergreeny Heleny Vondráčkové přináší žánrové vlny a hudební skvosty

V letošním roce, kdy slaví Helena Vondráčková šedesát let pěvecké kariéry a kdy zaznamenala několik nemalých úspěchů, vychází i dvojalbum Evegreeny, jehož podtitul zní 60 let na scéně. Člověk by řekl, že jde o „bestovku“, ale ono je to trošku jinak. I když jde o 160 minut hudby, tentokrát nezní velké Heleniny hity, nýbrž písně, které jste už možná někdy někde slyšeli, ale na nosičích nikdy nevyšly.

Čtěte také...

Potěšte babičky a dědy velkou klávesnicí!

dar zraku logo 200Konečně už jsme si dokázali uvědomit, že je třeba seniorům nebo vůbec lidem se slabším zrakem pomoci co se týče telefonování (telefon s velkými tlačítky), výpočetní techniky (zvětšování stránek na jednotlivých webových stránkách),...


Divadlo

(R)Evoluce aneb když si s vámi spotřebiče potřebují promluvit

REvoluce 200(R)Evoluce je název představení Národního divadla Brno, které se odehrálo před zraky zlínských diváků v rámci 28. ročníku festivalu Setkání Stretnutie.

 

...

Film

Sacha Baron Cohen stvořil nejroztomilejšího Diktátora v dějinách

altWadíja je malá zemička v subsaharské oblasti, která ke své existenci potřebuje pevnou ruku diktátora. Alespoň je o tom pevně přesvědčen Aladín (Sacha Baron Cohen) – po smrti Kim Čong Ila je posledním mohykánem mezi diktátory a ...