Rozhlasový Maigret

Rozhlasový Maigret

Maigret 200Čtu ráda detektivky. Ostatně v nabídce nakladatelství je jich dnes spousta. V současné době vládnou detektivky ze severu s vyšetřovateli v depresích, co vedle případu řeší i vlastní problémy. Mají potíže sami se sebou a mnohdy jim vlastní neutěšený život trochu nabourává postup ve vyšetřování. Když je člověk unaven drsnými případy, nezbývá, než se vrátit ke klasice.

Oč promyšlenější a přímočařejší jsou případy A. Christie, P. D. Jamesové, A. C. Doyla či G. Simenona. Jejich detektivové nepochybují, jde o jednoznačné osobnosti, které mají  jasný cíl – nebabrat se ve svém nitru a jít nekompromisně zločinci po krku. Přesně takový je i komisař Maigret.

To vše jsem si uvědomila při poslechu rozhlasových dramatizací „maigretovek“ z Radioservisu. Právě teď si můžeme vychutnat závěrečnou sérii případů tohoto svérázného vyšetřovatele. Jeho představitelem je Rudolf Hrušínský, který ho ztělesňuje dobře do ucha (pro mne i do zjevu, stačí si jen tohoto herce představit v duchu před očima). Při poslechu čtyř případů z kompletu 4 x komisař maigret – Maigret a mrtvá dívka, Maigret a případ Nahour, Přístav v mlze a Maigret chystá léčku – jsem si okamžitě vybavila jak své zážitky z četby a představy o všech aktérech z knih, tak i televizní či filmová zpracování.

Rozhlasový Maigret je lahůdkou. Výtečné obsazení, pečlivá dramatizace a přísná ruka režiséra Jiřího Horčičky vytvořila z této série jednoznačný unikát. Dají se poslouchat opakovaně a člověku ani nevadí, že už zná viníky.

Maigret

Jiří Horčička měl evidentně Simenonovy detektivky rád. První sérii s Maigretem natočil v roce 1970. Už tehdy představují rozhlasové herectví na nejvyšší úrovni (ostatně na to jsme u této legendy rozhlasové režie zvyklí). Rudolf Hrušínský jako komisař se mu „povedl“ – už v sedmdesátých letech nahrávky představují Hrušínského rozhlasové herectví ve vrcholné formě. V roce 1991 se k roli opět pod Horčičkovým vedením k roli vrátil a s ní se navždy rozloučil s rozhlasovým studiem.

Nyní na 4 CD si můžeme umění obou hlavních aktérů nahrávky vychutnat. Stejně tak jako skvělé podání dalších aktérů – Vladimíra Brabce, Jiřího Adamíry, Ilji Racka, Jaroslav Adamové a dalších. Díky Radioservisu na nás čekají víc jak čtyři hodiny jedinečných výkonů. Díky nahrávkám se člověk po letech vrátí ke klasice, ke které by se vrátit měl, i když se mu zdálo, že už to není potřeba. Alespoň u mne to tak bylo. Takže po Hrušínského Maigretovi jsem sáhla do knihovny… A nelituji.

Název: 4x komisař Maigret
Autor: Georges Simenon
Režie: Jiří Horčička
Interpret: Rudolf Hrušínksý a další
Žánr: rozhlasová adaptace
Stopáž: 70:35; 51:45; 66:28 a 56:06
Vydavatelství: Radioservis
Hodnocení: 99 %

Zdroj foto: Radioservis

O české hudbě s Wolfgangem Sawallischem

200 sawallischVýběr z rozsáhlého rozhovoru s Wolfgangem Sawallischem, který vedl v září 1987 v Praze Milan Slavický. Ten v úvodu píše, že dirigent odpovídal na otázky způsobem, který charakterizuje i jeho práci s interprety: „s vlídnou uvážlivostí, ...

Praštěný nápad Kuny Elišky

Když nevíte, komu věřit…

Ver mi 200J. P. Delaney proslul nejen v naší republice románem Ta přede mnou. Vydavatelství OneHotBook přineslo posluchačům audioknižní verzi jeho dalšího díla, taktéž thrilleru s názvem Věř mi.

...

Doreen Virtue: Andělské vedení

andelskevedeni perexHm, tak co říci o této knize jednou větou? Bůh a náš mimosmyslový svět nás neustále vede a autorka se nás naučí nebát se božského vedení. Věru, zajímavá kniha, která se svým způsobem dá číst i jako beletrie.

Dorian Gray, manipulátor v třpytivém oblaku

dorian 200Už je to více než sto dvacet let, co si svět může přečíst příběh o obrazu Doriana Graye. Mladíka, který si užívá života a díky záhadnému portrétu nestárne. Všechno špatné v jeho životě se odráží v obrazu a on zůstává krásný a neposkvrněný. Švandovo ...

Film Superžena se představuje v novém traileru

superzena200Už 29. února vstupuje do kin celovečerní film Superžena režisérky Evy Toulové. Romantický snímek o tom, jaké musejí být dnešní ženy superhrdinky, aby v životě uspěly, se představuje v novém traileru plném známých hereckých jmen.

...