„Existují lidé, kteří čtou rádi, a pak lidé, kteří knihu nikdy neotevřou.“

astrid-lindgrenova 200Ponořte se do životního příběhu Astrid Lindgrenové, které pod značkou dětských knih Ella a Max vydalo nakladatelství Presco Group.

Astrid Lindgrenová (14. listopadu 1907–28. ledna 2002) byla švédská spisovatelka, která napsala více než 100 knih a přes 60 filmových a divadelních scénářů. Také otextovala spoustu písniček. Byla to žena, která v sobě nosila moc příběhů a její vyprávění pojednávaly nejčastěji o tom, jaké je to být dítětem. Jako spisovatelka obdržela mnoho mezinárodních i domácích vyznamenání a literárních cen. Ta nejvýznamnější je Cena Hanse Christiana Andersena a po její smrti švédská vláda zavedla Cenu Astrid Lindgrenové pro spisovatele dětské literatury.

Cílem knihy je seznámit čtenáře s životem Astrid Lindgrenové, takže se hodně dozví o jejím dětství, rodině, škole a posléze zaměstnáních, těhotenství, výchově dětí a tom, jak se stala spisovatelkou, co ji v životě potkalo a jak stárla. Srozumitelné texty jsou doplněny také zajímavostmi skrytými pod nadpisem Víte, že…? Tady se dozvíte například, že: „Astrid hrozně ráda lezla po stromech. Dělala to celý život, dokonce i když už byla stará! A prohlašovala o tom přibližně tohle: Copak v bibli stojí psáno, že staré babky nesmějí lézt na stromy?“ (str. 16, kapitola Příroda)

Kniha je určena pro děti už od pěti let, má tudíž hravou a moc krásnou grafiku a neobsahuje příliš mnoho textu. Barevné stránky jsou navíc doplněny spoustou citátů, a to jak od samotné Astrid, tak z jejich nejznámějších děl. Tato takzvaná okřídlená slova jsou skvěle volena a vhodně doplňují dané texty. Na konci knihy se nachází také seznam těchto citátů. Skrývá se v nich moudrost a dokáží pohladit: „Prožít každý den jako celý život – tím je míněno, že by člověk měl žít naplno každý den, jako by měl jen ten jediný, má si vážit každé chvíle a cítit, že opravdu žije.“ Z knihy My z ostrova Saltkråkan, Astrid Lindgrenová (str. 42)

Moc se mi líbí hravost a také svěžest této knihy. Tomu nahrává i informace z předmluvy o tom, že ji můžete číst mnoha způsoby: buď normálně od začátku do konce, nebo jí jen listovat, dívat se na obrázky a něco si vyzobnout. Dovoleno je prý cokoli a tím pádem si to podle mě užije opravdu každý. Mě dílo zaujalo hned na první pohled, je opravdu nádherné a moc jsem si čtení užila. Pro fanoušky Pipi, Dětí z Bullerbynu a Astrid Lindgrenové obecně je to povinnost!

Agnes-Margrethe Bjorvandová se narodila 30. dubna 1969 v Askimi. Získala titul Candidata philologiae na univerzitě v Oslu, kde studovala dějiny náboženství, angličtinu a severskou literaturu s důrazem na dětské knihy Astrid Lindgrenové. Je přednášející na katedře nordických a mediálních studií na univerzitě Agder v Kristiansandu, kde se zabývá především literaturou pro děti a mládež. Na toto téma napsala několik odborných článků a působí také jako překladatelka a vydavatelka.

astrid-lindgrenova

Astrid Lindgrenová
Autor: Agnes-Margrethe Bjorvandová, ilustrace: Lisa Aisato
Překlad: Kateřina Krištůfková
Žánr: dětská
Nakladatelství: Presco Group pod značkou Ella a Max
Rok vydání: 2018
Počet stran: 108
Hodnocení: 91 %

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Tereza Tobiášová: „Někdy se člověk prostě blbě vyspí nebo nemá svůj den, takže říká blbosti nebo mu to nemyslí.“

tobiasova tereza 200Terezu Tobiášovou už nějaký ten pátek můžeme vídat jako moderátorku na úspěšné televizní hudební stanici Óčko. Za svou kariéru měla možnost poznat nespočet kvalitních českých interpretů a dělat ...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Barbara Moore: Snadný tarot

tarot 1Jedna z nejlepších autorek knih o tarotu, doslova mistryně ve vyprávění příběhů na motivy těchto karet, vydává knihu a karty, které jsou určeny dle jejích slov pro začátečníky, pro ty, kdož se s kartami teprve seznamují. Ale s gustem ji ocení i ti, kdož s...

Neutuchající studna imaginace vyústila v Imaginárního přítele

imaginarni pritel 200V srpnu vydalo nakladatelství Kalibr lahůdku pro všechny fandy hororově laděných propracovaných příběhů á la Stephen King – teprve druhou knihu Američana Stephena Chboskyho s názvem Imaginární přítel. Věřte nebo ne, adorovanéh...

Řádná dávka originality, abstrakce a destrukce v belgickém Springville

altUmíte přesně určit hranice své představivosti? Co je pro vás tak akorát a co je už příliš? Belgické uskupení CAMPO se vás neptá, co zvládnete vydržet, parta z Gentu jen předvádí a neručí za následky (a možné psychosoma...

Evoluce: Krotitelé sci-fi hmyzu

altFilm Evoluce se od svého vzniku v roce 2001 těší stálé oblibě a nezestárnul dodnes. I na béčkové počítačové animaci totiž můžeme vidět, jak by se život vyvíjel, kdyby nešlo o náhodu, ale jakýsi akcelerovaný záměr.

...