Dvojrecenze - Bridget Jonesová: Láskou šílená

Bridget Jones 200

Jedna kniha, dvě redaktorky, dva různé pohledy na stejnou věc. Jak moc se liší jejich názory na světový bestseller s názvem Bridget Jonesová: láskou šílená, který vydalo nakladatesltví Albatros Media? Jak vidí  příběhy sepsané v deníku boubelky Bridget Barbora Obstová a co si o nich myslí Jana Vyskotová? A dostala už "slečna Jonesová" konečně rozum?

Barbora Obstová

Věčně bojuje se svými kily a když potká pěkného chlapa, je z toho vždycky pořádný trapas. Ano, mluvím o praštěné, ale oblíbené Bridget Jonesové, která přichází ve třetím díle s názvem Bridget Jonesová: Láskou šílená. Jaké trapasy ji postihnou tentokrát?

Bridget už dávno není třicet, ale padesát jedna. S přibývajícím věkem opět přibývají i kila a kromě nich musí také hlídat své dvě děti, které se však občas chovají dospěle víc než ona. Člověk si přál, aby Popelka Bridget našla svého prince Marka a žila šťastně až do smrti. Ale autorka Helen Fieldingová se rozhodla ještě jednou k Bridget vrátit. Aby bylo o čem psát, sebrala jí to nejcennější, co mohla: Marka. Osamělá Bridget je tak svými přáteli po letech truchlení donucena navrátit se do víru života. Připojí se na Twitter, rozepíše scénář, rozhodne se opět shodit nabraná kila a pokusí se najít své ztracené sexuálně aktivní já. Že to ani tentokrát nebude nic jednoduchého a že by to nebyla Bridget, kdyby několikrát nešlápla vedle, je snad jasné všem.

Druhé a další díly oblíbených knih často trochu ztrácejí z původního dílu. Druhý díl (Bridget Jonesová: S rozumem v koncích) byl však skoro stejně dobrý jako první díl. Když autorka oznámila další pokračování, všichni se těšili na starou dobrou Bridget. A částečně ji také dostali. Padesátiletá Bridget totiž občas vypadá, jako když se zapomněla ve svých třiceti. Provádí jednu hloupost za druhou a my čtenáři nevíme, zda máme víc brečet smíchy nebo ji litovat.

Bridget je totiž stále stejně impulzivní, ironická, vtipná a ztřeštěná. Jenže, tento díl už neplyne tak lehce jako předchozí, ztratila se z něj jistá křehkost a umírněnost. Některé situace jsou místy trochu přehnané a zbytečně z Bridget dělají hloupou husičku. Neustále zapomíná na své děti, kdykoliv se jí to hodí, strčí je chůvě, na Twitteru by získala titul trapák roku a nedokáže přestat nahánět koloušky ani při pracovní schůzce. O jejích extempore na rande ani nemluvě.

Kdyby autorka tolik netlačila na pilu a nesnažila se z každé maličkosti udělat ten největší trapas, bylo by to o mnoho důvěryhodnější, takhle to místy trochu skřípe. Navazovat zkrátka na něco, co bylo úspěšně zakončeno, není zrovna ten nejlepší nápad. Pobavíte se, zasmějete, odpočinete si, ale už to zkrátka není ono. Je to jako s jízdou na kole, neustále přidáváte a přidáváte, až zjistíte, že jste skončili někde úplně jinde. Pevně doufám, že tímto dílem už Fieldingová osud Bridget Jones uzavře. Dřív než nám dalším dílem zkazí dojem z jedné skvělé série knih.

Hodnocení: 75%

Bridget Jones

Jana Vyskotová

Tak jsem se opět přesvědčila, že pravidlo „do třetice všeho dobrého“ neplatí za všech okolností. Po přečtení třetího dílu o dalších osudech Bridget Jonesové mě spíše napadá něco o nastavované kaši. Člověk se asi nemá pídit po dalších osudech oblíbených knižních či filmových postav. Žijme v blažené nevědomosti a věřme, že žijí šťastně až do smrti. Ušetříme si tak mnohá zklamání, kterých beztoho skutečný život přináší přehršel. Ale asi je to pro autory knih či filmů velké pokušení vézt se na vlně úspěchu prvního dílu a chtějí pokračovat a vytvářet nové díly a celé série. Původní nápad se pak často rozmělní a pokračování nedopadne podle našeho očekávání.

Po povedeném prvním díle, vtipném, zábavném a čtenáři (a zejména čtenářkami) tudíž vřele přijatém, vydala Helen Fieldingová další dva díly. Ten třetí, poslední, přišel na svět po téměř šestnácti letech. Autorka se prý do napsání tohoto pokračování musela trochu nutit. A je to na této knížce poznat. Všechno jako by bylo slabým odvarem původního deníku, za který dostala Helen Fieldingová dokonce britskou cenu za knihu roku. Jasně, hrdinka trochu zestárla (podobně jako autorka), ovdověla, sama vychovává dvě děti (syna Billyho a dcerku Mabel), píše scénáře, ale stále je to ta stará dobrá, vtipná Bridget. Má potíže s váhou, s matkou, s kamarády a hlavně sama se sebou. Je jí 51 let a je rozhodnuta ještě s životem a láskou nekončit. K novému začátku patří o 30 let mladší přítel, přihlášení na Twitter, návštěva obezitologické kliniky a další závažné životní kroky. Starý padouch Daniel se mění v hlídače jejích dětí v době krize. Přátelé Tom, Jude, Talitha se jí snaží radit jako dřív. A ani ovdovělá máma s ovdovělou Unou nezůstávají zcela bokem.

Kniha zachovává formu deníku, kdy v úvodu každého dne nechybí údaj o počtu kilogramů, počtu fanoušků na sociální síti Twitter, popř. další v daném okamžiku důležité informace. Opět nechybí ani dlouhé seznamy spořádaných pochutin či úkolů, ani předsevzetí, ani zvažování pro a proti atd. Vše je komentováno, ohodnoceno, doprovázeno různými citoslovci, z nichž v českém překladu vyniká zejména jedno, v Česku neobvyklé: Grrr! (možná překladatelský oříšek?) Chvilkami jsem si při čtení pomyslela, že by to mohla být i zašifrovaná pointa. Naštěstí závěr čtenářky a čtenáře nezklame, vše skončí podle očekávání šťastně (alespoň prozatím, než Bridget opět udělá další životní přemet – třeba se v dalším díle ještě něco o přeživších postavách dozvíme?).

Helen Fieldingové nechybí smysl pro humor a komické situace a spoluprožívá se svou hrdinkou její příběh. Myslím si však, že by mohla napřít úsilí už konečně jiným směrem, s jinými postavami a jinými příběhy, na které bychom se mohli zase těšit. Řečeno jejími vlastními slovy: ˂@Dalajlama Tak jako se had svleka z kuze, musime se znovu a znovu svlekat z vlastní minulosti.> Jsem s Bridget i dalajlámou jednoho a téhož kyber-názoru.

Hodnocení: 70 %

Název: Bridget Jonesová: láskou šílená (z anglického originálu Bridget Jones: Mad about The Boy)
Autor:  Helen Fieldingová
Přeložila: Barbora Punge Puchalská
Žánr: beletrie
Nakladatelství: Albatros Media a.s.
Počet stran: 384

Zdroj foto: Albatros Media, a.s.

( 8 hlasů )

Dokázali uniknout rozpojení. To ale neznamená, že mají vyhráno

Connor, Risa a Lev jsou teenageři, kterým se podařilo uniknout rozpojení, děsivé proceduře, která z nich měla udělat zdroje náhradních orgánů pro vyvolené. To, že díky náhodám dokázali přežít, ale neznamená, že je čeká šťastná a poklidná budoucnost, právě naopak. To nejtěžší mají teprve před sebou.

YOLI

Rozhovory, které jsou dveřmi k pochopení jinakosti

Kniha z pera Filipa Titlbacha, českého novináře, přibližuje skrze osobní rozhovory životy queer lidí žijících v českém prostoru. Filip Titlbach představil světu nejen soubor třinácti příběhů, ale hlavně soubor sedmnácti důležitých osobností, včetně jeho samotného. Skrze jejich odpovědi předkládá téma čtenářům hned z několika pohledů. O tématech queer komunity mluví zástupci z řad aktivistů, akademické obce a dokonce církve.

N media

Brazilská capoeira v sobě skrývá boj, tanec, akrobacii i hudbu

capoeira 200Capoeira… už jste to slovíčko někdy slyšeli že? Ale co to jen mohlo být… hora v Asii? Mexický dezert? Nebo možná španělská vesnice…kdepak, samá voda. Capoeira je brazilské bojové umění. A kdo by vám o něm mohl říct více, než graduado Girafa, olo...

Nalaďte se na jaro plánováním vyvýšených záhonů nejen na balkoně

Vyvýšené záhony na balkoně je název poslední novinky, která vyšla v nakladatelství Kazda. Dozvíte se v ní jak na bohatou úrodu nejen na malém prostoru.

Může být cesta zpátky krokem vpřed?

otaznik je polovina srdce perexPokud existuje něco jako dokonalý život, Elin Bolasová ho má. Žije v New Yorku. Je úspěšnou a uznávanou fotografkou. Má laskavého a milujícího manžela a nádhernou dospívající dceru Alici. Nemá důvod n...

Stewart Pearce, Richard Crookes: Andělé Atlantidy – fascinujícím způsobem zpracované dílo!

Andele Atlantidy 200Každá ze 44 nádherně provedených vykládacích karet představuje určitý vzkaz archandělů Atlantidy. Karty zobrazují archanděly, kteří vám přinášejí lásku a moudrost, jako světelná tělesa ve tvaru koule

Báby - tak trochu jiné divadlo

baby perexAsymetrická scéna. Miniaturní bába. Operní duet. Trocha tělesné akrobacie a velký boj proti nesmyslnému režimu. To všechno v sobě ukrývá nová inscenace Báby Divadla Na zábradlí. Pesimistickými a snad až místy surreálnými texty bojoval Daniil Char...

Vyšly vzpomínky režiséra Juraje Herze

Herz 200Mnozí filmaři se rozhodli zanechat vzpomínky na svůj život i tvůrčí dráhu - někteří je sepisovali sami (Otakar Vávra dokonce dvakrát), jiní upřednostnili spoluúčast nějakého tazatele (například Věra Chytilová). Výpravná vzpomínková kniha Juraje Herze Au...