V bludišti běsů
Banner

V bludišti běsů

Tisk

Kvety-bile-vcely-200Kapela Květy úspěšně saje z bohatých alternativních tradic brněnské hudební scény a nikdy nezklame. Její aktuální album Bílé včely je jedním z nejzajímavějších vydavatelských počinů letošního roku. Vskutku syrová hudba ve spojení s originálními texty snese ta nejpřísnější měřítka.

 

Zvláštní muzika. Jako by v ní bylo obsaženo všechno podstatné, co trápí průměrně citlivého člověka 21. století. Jsou v ní smíchány šílenosti, jejichž „existenci“ si málokdo přizná. A když ano, tak jedině s pomocí psychoterapeuta…

Dvanáct skladeb nahrály Květy letos v létě ve studiu Ondřeje Ježka, který patří k vyhledávaným zvukovým alchymistům. Kapela, jež působí na hudební scéně od roku 2000, se tentokrát rozhodla pracovat v základní sestavě: Martin E. Kyšperský (zpěv, kytara), Albert Novák (housle), Aleš Pilgr (bicí), Ondřej Čech (baskytara). Muzikanti se během nahrávání chopili i dalších nástrojů a pomůcek (klávesy, banjo, ruční ždímačka, zvonkohra, perkuse…) a nepotřebovali žádnou výpomoc. Jediným „hostem“ byl vlastně jen Ondřej Ježek, jehož dobrým zvykem je čarovat ve studiu (geniální fór od něj čekejte ve skladbě A. Kurosawa).

Písně, které jsou poskládány na albu Bílé včely, zrály delší dobu. Jejich kompletní autorství (hudbu i texty) má na svědomí Martin E. Kyšperský (ročník 1980). Pokud se rozhodnete vstoupit do jeho světa, musíte se připravit na příběhy a sny, při jejichž poslechu vám nebude příliš do zpěvu. Kyšperského optiku lze chápat i jako výpověď generace současných třicátníků.

Kvety

Hned v úvodní skladbě My děti ze stanice Bullerbyn se můžete seznámit s trojicí outsiderů – s Lukášem, který vykrádá chatky, s Davidem, myčem oken, a s Evou, právě vyhozenou z telefonního centra. Nikdo z nich není šťastný. Nepochopení, odcizení, beznaděj jsou méně či více obsaženy i v dalších písních. „A z holek jsou starý unavený ženský/ ty nejlepší stejně dávno už odešly/ vlastně je dobře, že nemám doma žádný fotky/ sponky do vlasů, dopisy ani mašli,“ vypráví lídr kapely v písni Kámoši a vám z toho může být tak ouvej, že jste ochotni sdílet nápad „jít ven v dešti a utopit se v loužích…“

Spolehlivým pomocníkem duchovního otce Květů jsou bezpochyby démoni. Zdá se, že jejich působením získávají jednotlivé skladby to správné kouzlo. Posluchač si pak nemůže být jistý vůbec ničím. Jsem v realitě? Nebo ve snu? Mám snad halucinace? „Existuje něco jako lesní duch/ kterej nemá maso ani kosti/ ale když se tak procházíš po mechu/ už cítíš v zádech jeho oči“ (Lesní duch). Podobnou nejistotu zřejmě pocítíte i při poslechu skladby Kostra, tady už končí všechna legrace: „Slyšíš tu píseň a nemůžeš spát/ duchové volají o tvoji krev…“

Kvety-bile-vcely

Úzkostné stavy živené existenciální tísní občas střídají touhy najít vnitřní harmonii. „Ale něco jako mír/ v sobě určitě nemám/ něco jako mír/ anebo odpuštění/ ať dělám co dělám/ hledám kde hledám/ něco tam je/ ale tohle to není…“ (Po zarostlém trávníčku). Kyšperského texty a písně si lze vykládat i jako návod, jak pracovat s vlastními pocity a vnitřními hlasy: nic necenzurovat, hlavně žádnou autoregulaci, ať energie (jakákoliv) proudí!

Když hrají Květy, napadne vás, že k vám promlouvá člověk kousek od propasti. Nebo je to jen mistrovská stylizace, která vás má nasměrovat zpátky k sobě? I tak! Třeba právě od dokonalého sebepoznání vede cesta jinam. Všimněte si: nenápadné světlo zasvítí v písni Na útěku: „Dejte mi malý kousek naděje/ necítím žádnou, možná ale je…“

Bílé včely
Interpret: Květy
Žánr: Alternativní rock
Skladby: 1/ My děti ze stanice Bullerbyn, 2/ Kámoši, 3/ Lesní duch, 4/ Kopýtka, 5/ Po zarostlém trávníčku, 6/ Tvůj dům, 7/ Kostra, 8/ Papoušek noci, 9/ Pole tráva a činžáky, 10/ A. Kurosawa, 11/ Na útěku, 12/ Marko Polo
Stopáž: 42:40
Vydavatelství: Indies Scope, 2012
Hodnocení: 90 %

Zdroj foto /obálka: indies.eu


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Zuzana Havlíková: „Zákaznice, které nosí moji značku vyjadřují a rády ukazují svoji ženskost.“

zannia 200U příležitosti akce Sušice Móda a Řemeslo, kde se bude konat módní přehlídka udržitelné módy a také celodenní market plný českého designu a charitativní bazar, vám přinášíme rozhovor s návrhářkami, které se zde představí. První z nich je Zannia – Zuza...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!


Divadlo

Egon Tobiáš: Ten kůň nelže aneb divadelní hra s živými koni, herci a hudebníky

ten kun nelze egon tobiasV rámci projektu Jiřího Ondry a Egona Tobiáše Velký třesk na Malé scéně jsme se zúčastnili premiéry inscenace s tajemným názvem Ten kůň nelže. A nelhal! V netradičním di...

Film

Mlýn a kříž aneb Co lze vyčíst z jednoho obrazu

altRozměrné plátno Nesení kříže od nizozemského malíře Pietera Brueghela (má úctyhodný rozměr 124x170 cm a vystavuje je vídeňské Kunsthistorisches Museum) pochází z roku 1564 a zachycuje v renesančních kulis...