O rudolfománii a jiných věcech

O rudolfománii a jiných věcech

Tisk

200rudJak se to stalo, že osoba Rudolfa II. na nás útočí ze všech stran? Pomáhá prodávat krušovické pivo, je lákadlem na nejrůznější spotřební zboží, dočkali jsme se i reprezentační módní přehlídky inspirované dobou Rudolfa II. , informace o ne tak zcela dávné velké výstavě ve Valdštejnské jízdárně a na Pražském hradě dlouho plnily stránky novin. Ve hře ale nebyl jadrný vtip a víra v práva obyčejného člověka, jak tomu bylo ve skvělém Werichovu Pekařovu císaři. Dokonce ani císařský titul navozující širší středoevropský rámec nehrál roli. Šlo a možná ještě stále jde o podvědomou spřízněnost epoch. Epocha postmoderny (která asi už začala odumírat ve velkých konfliktech minulých let) si hledala své příbuzné v dějinách.



Je to už značně dávno, co Jean-Francois Lyotard adresoval veřejnosti svá provokativní slova o „konci velkých vyprávění“. Je prý konec doby, kdy si široce koncipované teorie nárokovaly ambice měnit svět, je pryč doba pathosu pravdy. Pravda je v zásadě konvence na základě diskursu. Gilles Deleuze uvedl do debaty v pařížských filosofických kroužcích Nietzscheho myšlenky. Ale tentokrát nešlo o věci, které vedly Šaldu, Machara, Nejedlého k obdivu k „velkému zírateli“ (jak Šalda nazýval Nietzscheho), nešlo o kritiku buržoasní kultury, vší pokleslosti a slabosti. Šlo o něco jiného: Nietzsche odmítl nároky nových emancipačních hnutí, které se tvrdě přihlásily o slovo v Pařížské komuně. A tvrdil: protože je pluralita pravd, není žádná pravda. Pravda je jen konvence. A jsme tam, kde se ocitl Lyotard, který před jistým časem v „Postmoderních moralitách“ (1993) došel ještě dál: vůči dnešnímu triumfujícímu liberalismu prý nejsou alternativy. Z toho plyne, že je třeba akceptovat to, co je. Pro postmodernisty se mění společnost v izolované okruhy, kde platí zvláštní pravidla, pravidla jazykových her. Společnost jako celek se stává problémem.

rud

Zdálo by se, že tento vývoj je něčím zásadně novým. Není. Na různých stupních vývoje společnosti se při větší zralosti a složitosti společenského vývoje stává společenské zprostředkování problémem a jednotlivé okruhy společnosti se vyvíjejí autonomně, izolovaně. Stačí připomenout „podzim středověku“, jak o něm sugestivně píše nizozemský historik Johan Huizinga . Po době velkých scholastických systémů se najednou univerzalistický záběr ztratil: svět pozdní gotiky, „podzimu středověku“ připomíná kaleidoskop. I církev už připustila autonomii světské racionality, teorii „dvojí pravdy“. V boji jednotlivých směrů scholastika připravila svůj vlastní rozklad. Přišel boj o přerozdělení feudální renty jako výraz faktu, že byla překročena hranice, kam až mohl jít rozvoj všech tříd společně. Konflikt, který se blížil, získával ideologizovaný charakter, a předcházel mu útok na symboly. Společnost ztrácela svou svatozář. Vrcholem tohoto boje proti povrchovému universalismu byla husitská revoluce.

Většinou signalizuje rozestup stylů střídu epochy, počátek času vypjatých ideologizovaných konfliktů. Proti názoru Francise Fukuyamy o konci dějin se toto s pořádnou dávkou obav začalo rýsovat v úvahách Samuela Huntingtona. Ten už před tím zaujal přemýšlením o krizi demokracie, pochybnostmi, zda změny konci osmdesátých let a začátku devadesátých let minulého století znamenají perspektivu pro demokracie takovou, jak ji chápou například Američané. Je paradoxem, že jeho chmurná vize možného konfliktu civilizace vlastně stojí na něčem, co v západním okruhu nebývalo tak běžné: že i jiné civilizace mají být brány vážně se vší naléhavostí jejich výpovědi, s pochopením pro jejich rozdílnost. To bývá při odsudcích této knihy zapomínáno.

Myslím si, že idylická epocha postmoderních iluzí začala odumírat ve válkách a jiných krizích posledních let. Příkladem byl konflikt v Jugoslávii nebo iracionální eskalace konfliktu na Blízkém Východě. Pokud jsou si způsoby výpovědi o světě rovny, kdo dává právo k „humanitární intervenci“? Nebo je to tak, že Západ je pro přátele Václava Havla synonymem pro „světové společenství“?

Postmoderní doba umožnila rozkvět různých ideologií návratů, byla zrcadlem krize moderní racionality. Na ni reagoval Havel tezí, že jeden z hlavních „hříchů“ evropského lidstva je racionalismus. Tento svět ovšem nepotřebuje méně racionalismu, ale naopak více. Potřebuje nový koncept společenské racionality, nový velkorysý projekt, který umožní integrovat zkušenost celého lidstva. To je výzva pro komunisty a jiné kritiky dnešní vládnoucí reality, to je šance pro marxismus, který vzešel z evropské půdy, nezapírá své kořeny a svůj universalistický nárok, ale je schopný zakořenění v podmínkách jiných civilizací. Takový velkorysý civilizační projekt by vzal půdu pod nohama těm, kteří dávají snadné odpovědi na složité otázky: fundamentalistům všeho druhu.

Chce to ovšem jediné: aby takové hnutí bylo na výši doby a stalo se znovu poselstvím budoucích dní. A jestliže Havel tak rád mluví o vítězící pravdě, řekněme, kde vidíme pravdu. Pravda je tam, kde mizí bída (nejen materiální) a strach. Pravda je tam, kde se otevírá prostor pro rovnost šancí. Pravda je na straně dítěte. Je v těch, kteří nepřijímají diktát daného stavu. Těch, kteří s Rudolfovým pekařem Matějem Kotrbou chtějí, aby si lidé spravovali své věci sami.

Foto: commons.wikimedia.org


 

Zobrazit další články autora >>>

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Na ostrově Komodo jsem objevila mladého výtvarníka…

sperk200V minulých dnech mne na jedné módní přehlídce zaujaly šperky. Jistě jsem nebyla sama. Okouzlily mě zvláštním nápadem, zpracováním. Oslovila jsem proto majitelku pražského butiku Details Alenu Zemanovou, která tuto módní přehlídku uspořádala…

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Královské město Ústí nad Labem a posledních 30 let

UL 4 perexPoslední historický výlet do města na severu Čech, Ústí nad Labem, nám připomene nejdůležitější milníky, které se zde udály za posledních 30 let.

...

Z archivu...


Literatura

Nebezpečné dědictví: královská krev přináší neštěstí

200 obrNakladatelství BB/art přináší především čtenářkám milujícím historické příběhy z tudorovské Anglie další román jedné v současnosti z nejčtenějších britských spisovatelek Alison Weirové Nebezpečné dědictví (A Dangerous Inheritance, 2012), jehož hrdinkami ...

Divadlo

Již rok se hraje v Divadle Na Maninách původní český muzikál, Robinson Crusoe

robinson 200Autorem hudby muzikálu Robinson Crusoe je Zdeněk Hrubý, scénáře Ivan Hubač a texty písní napsal Jan Krůta. Režisérem představení je herec a režisér Václav Knop, choreografem představení je Tomáš Kuťák.

...

Film

Paddington 2 je film pro celou rodinu

paddington perexPaddington, medvídek z peruánské džungle, se zabydlel v Londýně u rodiny Brownových. Stal se součástí místní komunity a zbožňuje ho celá ulice. Pod čepicí pořád nosí ukrytý toust s pomerančovou marmeládou pro případ nouze, který nastane,...