Godzilla zasahuje
Kultura21.cz

Godzilla zasahuje

godzilla perexPravěký veleještěr pojmenovaný Godzilla se v japonských kinech poprvé objevil přesně před šedesáti léty (film v tuzemské distribuci nazvaný Probuzená zkáza mohli čeští diváci spatřit až o tři roky později) a jako ničivá hrozba byl ve svém podmořském doupěti beze zbytku zničen "rozkladačem kyslíku". Nicméně to nijak nevadilo, aby v dalších pokračováních ožil a dokonce se proměnil v jakéhosi ochránce lidstva, jemuž pomáhal zneškodnit jiná děsivá monstra. K tomuto půdorysu se rovněž vrací americký snímek Godzilla (2014).

Zatímco původní Godzillu probudily k životu jaderné testy, Američané naopak nechávají své krabům podobné obludy živit se energií všeho druhu, nejraději vysávají jaderné elektrárny. Zasvěcení odborníci sice leccos vědí, avšak střeží to jako posvátné tajemství, rozhodnuti nejprve vše prozkoumat. A když se netvoři vymknou zpod kontroly, je pozdě: počnou ničit vše kolem sebe, obdivuhodně odolní vůči jakýmkoli zbraním, dokonce se zmocní jaderní zbraně, navíc s touhou postarat se o potomstvo.

Ještěže se vynoří i spásonosná, oheň chrlící Godzilla, přirovnaná rovnou ke všemocnému božstvu, které snad zjedná vychýlenou rovnováhu přírody. Je označena za predátora stojícího na vrcholku potravinového řetězce, ale nezdá se, že by se jakkoli potřebovala nasytit. Jako kdyby měla jen radost či zadostiučinění z toho, že ukáže svou sílu, aniž by si nějak všímala lidí kolem sebe, kterým bezděčně pomohla.

Film, rozehraný v lokalitách mezi Japonskem, Filipínami a Amerikou, se jistě vyznačuje poutavým trikovým zpracováním, zvláště když netvory halí do oblaků vodního oparu, prachu a kouře, případně spatříme jen, jak zmizí z dohledu skrývajících se lidí. Rozhodnutí skrýt některé události před zraky diváky považuji za docela nápadité ozvláštnění. Avšak gigantické rozměry rozběsněných zvířátek způsobují, že u leteckých záběrů, v nichž se objevují, selhává věrohodnost, neboť třeba vrtulníky vyhlížejí jako miniaturní modely. A v pozadí se hroutící zástavba, exploze, vodní přívaly a podobné atrakce připomínají pouhé kulisy. Jedině pohledy na ucpaná prostranství s bezpočtem aut a lidí dospívají k určité majestátnosti.

godzilla-attacks-golden-gate

Režisér Gareth Edwards, od něhož jsme v televizi viděli jak epizodu o hunském vojevůdci Attilovi z cyklu Válečníci, tak sci-fi Zakázaná zóna, tentokrát žádnou osobitost neprojevil, přidržuje se osvědčených klišé o bezmocné, byť navenek pyšné a sebejisté armádě, o vojenském pyrotechniku Fordovi (Aaron Taylor-Johnson), jenž s nasazením života zachraňuje bezmála celé lidstvo. A samozřejmě nesmí chybět motiv nad jiné vítaný, a sice ohrožení malých dětí. Vrací se hned několikrát, aby vyvrcholil v závěru, kdy udatný protagonista uprostřed všeobecného zmatku pátrá po své rodině.

Po vypravěčské stránce vázne Godzilla především v syžetovém rozvržení, scenárista Max Borenstein splácal dohromady jednak melodramatické rodinné okamžiky (Ford se musí vypořádat jak se vzpomínkami na své rodiče, tak s obavami o manželku a děcko), jednak valící se pohromy, kterým lidé nejsou nijak schopni čelit. Herecké ztvárnění samozřejmě postrádá schopnost cokoli rozlišit, zůstává beznadějně prvoplánové. Ztuhlé, neživotně umanuté pohledy i koženě znějící rozmluvy se vyznačují směšnou patetičností a přebujelým spasitelským syndromem.

V tomto tlachavém vlastenčení se Godzilla blíží dalším filmům, v nichž ničivé síly jakéhokoli druhu ohrožují rovnou celou planetu. Z tohoto hlediska považuji Edwardsův jen zdánlivě ambiciózní film za ještě pompéznější než někdejší Emmerichovu verzi z roku 1998, kde Godzilla naopak rozsévala zkázu. Komu se líbila ještě mocnější přiboudlina Pacific Rim - Útok na Zemi, jistě bude spokojený i s Godzillou.

Godzilla

godzilla

123 minut, USA 2014
Režie: Gareth Edwards
Námět: Dave Callaham
Scénář: Max Borenstein
Kamera: Seamus McGarvey
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Aaron Taylor-Johnson (Ford Brody), Bryan Cranston (Joe Brody), Juliette Binocheová (Sandra Brodyová), Elizabeth Olsenová (Elle Brodyová), Ken Watanabe (Serizawa), Sally Hawkinsová, David Strathairn
Premiéra: 15. května 2014
Distributor: Warner Bros.

Hodnocení: 30%

Pro dobrou náladu...

Bílá voda si zaslouží být knihou roku

Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!
HOST

Pohádky z Kouzelného palouku si děti přečtou i samy

V nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce pro začínající čtenáře. Soustředili se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky a spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou.
Fragment (Albatros Media)

„Zazpíváme na podporu léčby rakoviny, pomůžete?“ ptá se Hynek Tomm

Koncert200Hynka Tomma zná veřejnost jako romantického tenora s láskou k hudbě a zpěvu. Teď ale nosí v srdci bolest z odchodu milované maminky. Slávu utlumila ztráta, ale život musí jít dál. Hynek se rozhodl pomáhat lidem, kteří trpí nemocí, která mu sebrala ...

Rozhovor s Ondřejem Neffem. Jak se mu vyhodnocovaly soutěžní povídky?

Ondřej Neff se stal patronem naší literární soutěže sci-fi a fantasy povídka, jejíž výsledky jsme nedávno vyhlásili. Osobně měl tu čest vybrat tři nejlepší povídky a my jsme měli tu čest s ním spolupracovat. Jak se mu povídky hodnotily, kterou svou knihu má nejraději a co pro své čtenáře chystá do budoucna?
Sledovat články Ondřeje Neffa můžete zde.

Zapomenutá žánrovka Ozvěny mrtvých se připomíná na DVD

ozveny 200Konec devadesátých let minulého století byl ve filmovém světě bohatý na různé žánrovky, které v poslední dekádě opravdu hrály takřka prim, a byl po nich velký divácký hlad.

...

Továrna na panenky – o vzácnosti svobody

TovárnaV továrně na panenky v Londýně, kde Iris pracuje, plynou dny jeden za druhým a všechny jsou stejné. Ve stejnou dobu vstávat, ve stejnou dobu obědvat a jít spát. Pracuje tu se svou sestrou Rose, která se bez výhrad podvoluje tomuhle způsobu života. Iris vša sní o něčem jiném – její váš...

Měli bychom se na svět dívat růžovými brýlemi

ruzove bryle 200V Divadle Ungelt se v březnu představily v české premiéře dvě výjimečné herečky – Hana Maciuchová a Zuzana Byndžovská. Milan Hein pro ně vybral hru Růžové brýle...

Čtyřlístek ve službách krále míří do kin už 31. ledna

ctyrlistek ve sluzbach krale 200Král Rudolf v touze po zlatotvorném kameni mudrců vydává všanc poklad nejcennější - svatováclavskou korunu i blaho celého království. Podle prastaré věštby jedině podivné bytůstky ze vzdálené budoucnosti m...