Kdo si přečte vysoce odborné filmové časopisy?
Kultura21.cz

Kdo si přečte vysoce odborné filmové časopisy?

casop200Mnohé odborné časopisy, které si potrpí na přízvisko "vědecké", se honosí tím, že jsou recenzované. Nemyslí se tím, že by se na ně psaly recenze (jako je třeba tato), nýbrž že sama redakce si nechává recenzovat nabídnuté texty, aby se si tak nechala potvrdit jejich kvalitu, případně žádat nějaké opravy. Vesměs se jedná o tisky malonákladové, obtížně dostupné, které sotva seženete na novinovém stánku. Jsem v pokušení dokonce napsat, že je čtou hlavně ti, kdo do nich sami píší.

 

 

Podívejme se blíže na tři takové časopisy, na slovenský Kino-ikon, polský Kwartalnik filmowy a též českou Iluminaci. Vesměs se jedná o časopisy, které vycházejí dvakrát či čtyřikrát ročně. Vycházejí v nich rozsáhlé studie, recenze, rozhovory i krátké informativní texty, vyznačují se tematickým sjednocením i různorodostí příspěvků. Začíst bychom se mohli jak do článků původních, napsaných jmenovitě pro dané periodikum, tak přeložených, pokud tvoří vhodný doplněk pro další uveřejněné materiály - někdy jsou ovšem překlady rozhodující položkou.

Podívejme se blíže na obsah nejnovějších čísel jednotlivých časopisů. Kino-ikon 1/2015 připomenul sté výročí narození proslulého novátora mezi filmaři, amerického režiséra a herce Orsona Wellese, jenž nejprve získal proslulost fiktivní rozhlasovou reportáží o vpádu mimozemšťanů a poté jej proslavil filmový debut Občan Kane - a to jak tvarovým uchopením, tak deziluzivním pohledem na osudy jednoho mediálního magnáta.

Welles není jediným tématem. Další příspěvky se věnují třeba italské kinematografii: nalezneme tu i příspěvek českého znalce těchto končin Jana Švábenického, jenž v českém prostředí se svým textem zřejmě neuspěl (nebo jej vůbec nenabídnul?). Ostatně "národnostní" prolínání mezi českým a slovenským prostorem není nijak výjimečné. Pochvalně musím zmínit rovněž to, že Kino-ikon zařazuje přílohu nazvanou Frame, kde studenti uměnovědných oborů mohou zveřejňovat svá první zamyšlení.

Polský Kwartalnik filmovy (jaro-léto 2015, číslo 89-90) se naopak vyznačuje tematickou rozmanitostí, texty, zpravidla psány srozumitelně i pro nezasvěcené čtenáře, jsou věnovány teoretickým otázkám, ale daleko častěji jednotlivým filmům i tvůrcům. Týkají se známých děl i tvůrců. A rozhodně potěší, že hned dva příspěvky se zabývají českými filmy - jednak Herzovou Morgianou, jednak oscarovým Obchodem na korze od Kadára a Klose. Příjemně překvapí, že autoři nepracují jen s polskými ohlasy, ale dobře jsou obeznámeni také s přijetím těchto snímků v českém (československém) kontextu. Jen mě tak napadá: kdyby nějaký Čech psal o polských filmech, také by si dal tu práci, aby se podrobně seznámil, jak o nich smýšlejí naši severní sousedé?

casop

 

Z trojice zmiňovaných časopisů považuji českou Iluminaci (jako prozatím poslední vyšlo číslo 2/2015) za nejméně stravitelnou pro běžného uživatele. Pro četbu tamních textů, jejichž sjednocující spojnicí je digitalizace archivních filmových sbírek (některé kopie jsou stále na letitých nitrátních, tedy prudce hořlavých podkladech), je nezbytná znalost nejen odborné terminologie, ale také je zapotřebí obrnit se trpělivostí, neboť čtenářská nezáživnost je leckdy až odrazující. Přitažlivá je aspoň obálka: vidíme na ní usmívajícího se pána, jemuž zdravotní sestřička předává novorozeně - kotouč filmu...

Kino-ikon 1/2015. Šéfredaktor Martin Kaňuch.
Vydává Asociácia slovenských filmových klubov, Vysoká škola múzických umění, Slovenský filmový ústav. Bratislava 2015, 320 s.

Kwartalnik filmowy (jaro-léto 2015), číslo 89-90. Vedoucí redaktorka Teresa Rutkowska.
Vydává Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Warszawa 2015, 376 s.

Iluminace 2/2015. Šéfredaktorka Lucie Česálková.
Vydává Národní filmový archiv. Praha 2015, 166 s.

Foto: redakce


 

Pro dobrou náladu...

Přihlášení



Soutěže

Bílá voda si zaslouží být knihou roku

Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!
HOST

Pohádky z Kouzelného palouku si děti přečtou i samy

V nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce pro začínající čtenáře. Soustředili se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky a spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou.
Fragment (Albatros Media)

Videorecenze knih

Rozhovor

Zpěvák UDG: Pondělí až čtvrtek – to je v létě detoxikační týden

udg 200Nedávno se na našem webu objevil festivalový rozhovor s textařem Jugim z ústecké skupiny UDG. Nyní máte možnost nahlédnout pod pokličku myšlenek dalšího člena, a to zpěváka Petra Vrzáka. Bavili jsme se o festivalové sezóně...

Hledat

Rozhovor s Ondřejem Neffem. Jak se mu vyhodnocovaly soutěžní povídky?

Ondřej Neff se stal patronem naší literární soutěže sci-fi a fantasy povídka, jejíž výsledky jsme nedávno vyhlásili. Osobně měl tu čest vybrat tři nejlepší povídky a my jsme měli tu čest s ním spolupracovat. Jak se mu povídky hodnotily, kterou svou knihu má nejraději a co pro své čtenáře chystá do budoucna?
Sledovat články Ondřeje Neffa můžete zde.

Čtěte také...

Letošní FEBIOFEST skončil

febiofest logo perex
FEBIOFEST, rozsáhlá mezinárodní přehlídka filmů, doplněná posléze i soutěžní sekcí, se nejprve konal v Praze (již v roce 1993); později se rozšířil do dalších měst. Zve nejen na stovky filmů, uváděných v řadě tematických ...


Literatura

Oheň a dým k létu patří!

ohen a dym 200Grilování nebo opékání nejrůznějších dobrot je symbolem léta. Kdo někdy připravoval něco na ohni, ten se jistě rád inspiruje a pomůže mu v tom kniha Oheň a dým od Huga Hromase.

 

...

Divadlo

Městské divadlo Zlín představuje retrokomedii k popukání – Charleyho tetu

cht200Zlínské divadlo uvedlo koncem listopadu premiéru anglické konverzační komedie Brandona Thomase Charleyho teta a konečně tu máme něco svěžího, neokoukaného a hlavně šíleně vtipného!

...

Film

Chcete nahlédnout pod pokličku filmařiny?

FAMU 200V nakladatelství AMU vycházejí také knihy, které (nejen začínajícím) filmařům vysvětlují teorii, ale hlavně se obracejí k praktickým záležitostem - třeba k tomu, jak psát scénáře nebo jak nakládat se zvukem. Snadno pochopíme, že základy řemesla se lze na...