Švandovo divadlo uvede hru Na první pohled, brilantní soudní monodrama i naléhavý příspěvek v debatě o znásilnění
Banner

Švandovo divadlo uvede hru Na první pohled, brilantní soudní monodrama i naléhavý příspěvek v debatě o znásilnění

Tisk

na prvni pohled200Advokátka vyhozená ze sedla. Švandovo divadlo uvede hru Na první pohled, brilantní soudní monodrama i naléhavý příspěvek v debatě o znásilnění. 

 

 

Jen půl roku po premiéře v newyorském Golden Theatre na Broadwayi uvede Švandovo divadlo v Praze světově úspěšné drama Na první pohled australsko-britské autorky Suzie Miller. Napínavé monodrama z prostředí špičkových právníků je nejen intimním ženským příběhem, ale i aktuálním příspěvkem do debaty o změnách v trestním zákoníku, k nimž se má v nejbližší době vyjádřit také Parlament České republiky. Tuzemské publikum inscenaci poprvé uvidí 7. října ve Studiu Švandova divadla. Režie se ujme Lucie Ferenzová, hlavní roli advokátky Tessy Enslerové ztvární Marie Štípková. Pro ni je monodrama příležitostí, jak předvést svůj talent, hereckou zkušenost i sílu své mimořádné osobnosti.

na prvni pohled1

Téma, které hýbe justicí

Titul Na první pohled (v originále nazvaný Prima Facie) byl uveden poprvé v roce 2019 v The Stables Theatre v Sydney. Od té doby už posbíral mnoho významných divadelních ocenění včetně ceny Laurence Oliviera za nejlepší hru roku 2022.

„Důvodem úspěchu je především výborně napsaný text, jenž svým úderným tempem připomíná dokonale odsýpající sportovní zápas nebo napínavý koňský dostih. Právě závod vyšlechtěných koní, k nimž autorka Suzie Miller elitní právníky přirovnává, podobu naší inscenace v lecčems inspiroval,“ říká dramaturg inscenace David Košťák.

„Publikum ale hra myslím zaujala i poutavým ztvárněním aktuálního tématu, které právě teď hýbe společností doslova napříč celým světem. Také u nás připravujeme inscenaci v době, kdy se do českého parlamentu dostává návrh na úpravu definice znásilnění,“ upozorňuje Košťák.

Perspektiva vítězky a pohled přeživší

Hrdinkou inscenace je mladá žena, úspěšná právnička Tessa Ensler, která divákům vypráví svůj osobní příběh. Chytrá a cílevědomá Tessa se ze skromných poměrů vyšvihla na post brilantní obhájkyně. Ve své profesi se prosadila navzdory ostré mužské konkurenci. Adrenalin soudních procesů, kdy se většinou cítí být „na koni“, si tak užívá. Své klienty umí vysekat takřka z čehokoli, včetně obvinění ze sexualizovaného násilí. Jednoho dne však zažije něco, co ji vyhodí ze sedla. Z bolestné perspektivy oběti - přeživší trestného činu - je nucena jinak nahlédnout nejen na svůj dosavadní život a práci, ale i na celý vyšetřovací a soudní systém...

Chybějící pohled žen

„Na hře mě zaujalo, že v ní jde o naléhavý ženský příběh i o závažný společenský problém,“ říká režisérka Lucie Ferenzová. „A ten se netýká jen konkrétních paragrafů, které ani v naší justici neodrážejí specifickou zkušenost a pohled žen. Jde tu o postoj a hodnoty: ty, v nichž jsme vyrostli, i ty, k nimž se jako společnost chceme v budoucnu hlásit,“ míní režisérka.

Divácky přitažlivá je podle Ferenzové i možnost nahlédnout pod pokličku samotného soudního přelíčení. Britské soudnictví sice funguje v některých ohledech jinak než u nás, podle režisérky to však není důležité. „Zjistila jsem, že díky filmu a televizi znají naši diváci spíše anglosaskou soudní praxi postavenou na názoru poroty. I zde tedy mohou vnímat to, co je opravdu podstatné – jedinečné, poutavě líčené a výborně vystavěné právní drama dotýkající se našeho soucitu i smyslu pro spravedlnost,“ je přesvědčena režisérka.

na prvni pohled reziserka

„Na první pohled je inspirováno reálnými případy znásilnění, před nimiž zákon zavřel oči,“ doplňuje ji dramaturg David Košťák.

S tím souhlasí i Marie Štípková, představitelka Tessy. „Jde především o prozření hlavní postavy skrze přímý zážitek. O nutnosti redefinice znásilnění. A o tom, že na všechno opravdu nelze uplatňovat mužský pohled,“ uvádí herečka.

Podle Štípkové její hrdinka věří v právo a právní systém. „Bez výhrad přijala pravidla hry. A to i s tím, že ta pravidla byla po staletí nastavována muži. I proto může na začátku hry působit trochu tvrdě, až nežensky,“ říká Štípková, která před studiem herectví absolvovala jeden semestr na právnické fakultě.

Výrazné ženské tvůrkyně

Byť jde o monodrama, jeviště bude s Marií Štípkovou sdílet i herečka a hudebnice Markéta Ptáčníková. Ta se - coby autorka původního hudebního doprovodu a bubenice v jedné osobě - osobně postará o živou hudbu přímo na jevišti. „V inscenaci budeme pracovat i s motivem zrcadlení postav, s obrazem ženského principu a s pocitem neskutečna, který hlavní hrdinka po činu zažívá. Věřím také, že Markétino bubnování vnese do příběhu živou ženskou energii a připomene nám tep lidského srdce,“ říká režisérka Lucie Ferenzová, která ke spolupráci přizvala i další výrazné tvůrkyně.

Scénu navrhla Jana Hauskrechtová, nepřehlédnutelná osobnost současné české scénografie. Do prostoru Studia umístila velkou koženou sedačku v tělové barvě, která prostoru dominuje a současně je i místem činu. Zároveň odkazuje i k agresi a tělesnosti hrajícími v příběhu podstatnou roli. Scénu postupně plní i „důkazní“ předměty, vztahující se k událostem noci, kdy k násilí došlo. „Hrací prostor bude ohraničen věšáky na koňská sedla, která i pro svůj falický tvar připomínají stálý dohled patriarchátu,“ prozrazuje dramaturg David Košťák, jediný muž v jinak čistě ženském tvůrčím týmu.

Motiv dostihů inspiroval i mladou talentovanou kostýmní výtvarnici Zuzanu Scerankovou. Ta oblékla hlavní postavu nejprve do přiléhavého jezdeckého úboru, aby postupnou proměnou kostýmů vyjádřila hrdinčin sílící pocit ztracenosti.

Podstatnou složku inscenace tvoří projekce Dity Havránkové. Publiku zprostředkují pohled doslova „z jiné perspektivy“ a zaostří na události, jimiž si Tessa prošla.

Odbornou poradkyní je Lucie Hrdá, advokátka zabývající se dlouhodobě domácím a sexualizovaným násilím a problematikou oběti trestné činnosti.

Premiéra inscenace je 7. října 2023 ve Studiu Švandova divadla a říjnové reprízy jsou již vyprodány. Inscenaci je poté možné vidět 6., 11, 20. a 21. listopadu.

na prvni pohled2

Zdroj foto: Dita Havránková

Více informací: www.svandovodivadlo.cz


 
Banner

Přihlášení



Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Herečka Veronika Kubařová: „Všechny role jsou jako moje děti“

200rozMladičkou Veroniku Kubařovou můžete znát z především z nejen teenagerovských filmů Rafťáci, Ženy v pokušení, Můj vysvlečenej deník či Lidice. Momentálně však tvrdě zkouší v Městských divadlech pražských Markétu. Kterou? Lazarovou! Její premiéra proběhne...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Čtěte také...

Premiéra muzikálu MATILDA v Brně

Matilda vizualAutor předlohy úspěšného muzikálu, Roald Dahl (1916 – 1990) původem z norské rodiny, se narodil ve Walesu a zemřel v Británii. Z jeho rozsáhlé tvorby spisovatele a dramatika zůstává do dnešní doby světově známé a inscenované dílo, právě MATILDA...


Literatura

Tři prasátka – tip na dárek pod stromeček

tri mala prasatka200Naše děti podle posledních výzkumů čtou méně a méně. Podchytit to rodiče mohou (a dokonce by měli) již v útlém předškolním věku. Radost a užitek ze čtení star...

Divadlo

Pražští herci roztančí v březnu Švandovo divadlo

Souboj divadel 200Už v roce 2016 byl odstartován autorský projekt Tanečních kurzů Martina Šimka a Terezy Řípové v Městském divadle Mladá Boleslav. Na stejném místě zároveň proběhl i první ročník projektu Roztančené divadlo aneb Když he...

Film

Španělská královna: Penelope Cruz zachraňuje trapný pokus o komedii

spanelska kralovna 200Na filmová plátna vstupuje počin ze španělské režie. Zanechává za sebou smíšené pocity a nezodpovězenou otázku „co tím chtěl básník říci“. Jediným highlightem je herecká ikona Penelope Cruz a úsměvná scénka...