Cena Thálie za pařížského "vrabčáka" pro Hanu Fialovou

Cena Thálie za pařížského "vrabčáka" pro Hanu Fialovou

Tisk

FIALOVA PEREXCenu Thálie za ztvárnění Edith Piaf v komorním muzikálu Edith a Marlene, který v režii Janusze Klimszy uvádí Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, získala v sobotu 28. března na slavnostním ceremoniálu v historické budově Národního divadla Praha Hana Fialová. Že je ve vynikající formě, což potvrdila nejen sugestivním výkonem v postavě legendární francouzské šansoniérky a interpretací jejích písní, ale i dalšími hlavními rolemi ve světově proslulých muzikálových titulech Evita a Sunset Boulevard.

 

 

„Hana Fialová patří k nejvytíženějším herečkám ostravského muzikálového souboru. V loňské sezóně excelovala hned dvakrát, jako Evita i jako Edith Piaf. Právě figuře pařížského „vrabčáka“ vdechla nový život a dechberoucí herecký koncert kombinuje s výjimečnou interpretací známých šansonů,“ píše se v odůvodnění nominace.

hana fialova 2

O tom, že prožívá jedno z nejplodnějších období své dosavadní kariéry, hovoří nejen zmíněná prestižní cena, ale i postavy, které v Národním divadle moravskoslezském - v létech dozrávání - ztvárňuje. Kromě Edith je to ještě Evita ve stejnojmenném muzikálu a Norma Desmondová v dalším muzikálovém titulu Sunset Boulevard. Bez zajímavosti není, že šlo původně o film, který natočil Billy Wilder a který později převedl do muzikálové verze britský skladatel Andrew Lloyd Webber. Ten má na svém kontě ostatně takové muzikálové evergreeny jako Jesus Christ Superstar, Evita nebo Fantom opery.

hana fialova 3 kolaz

Když se vrátíme k Sunset Boulevard, máme před sebou dílo, které nekompromisně odkrývá pozlátkový svět hollywoodské továrny sny. Zatímco v již zmíněném americkém filmu, který získal tři Oscary, hrála hlavní roli Gloria Swansonová, v muzikálové verzi se vystřídaly jen ty nejlepší muzikálové hvězdy. V Ostravě je to Hana Fialová, která alternuje s Katarínou Hasprovou.

"Norma Desmondová je oběť svého povolání, má v sobě dětinskost a naivitu raněné bytosti. Uvnitř se skrývá jádro silné, možné až egocentrické ženy," charakterizovala Hana Fialová svou postavu krátce před premiérou muzikálu Sunset Boulevard v rozhovoru pro časopis Instinkt.

hana fialova 4

Přitom v užší nominaci na Cenu Thálie se ocitla už v roce 2011, a bylo to za titulní roli v muzikálu Marguerite. A když před třemi lety časopis Instinkt zveřejnil žebříček TOP 10 nejlepších muzikálových herců v Česku, skončila Hana Fialová na čtvrtém místě, teprve až za ní umístily Dasha nebo Lucie Bílá. Ostatně není to tak dlouho, co hostovala také v Městském divadle Brno, kde se proměnila ve Fantinu v dalším legendárním muzikálu Bídníci (Les Misérables).

hana fialova 5

"Kromě obrovské euforie z toho, že mi po konkurzu pan Moša svěřil roli Fantiny, se mi otevřela možnost pracovat na profesionální a zaběhnuté muzikálové scéně se spoustouúžasných lidí, počínaje sólisty až po úžasnou company, přičemž nechybí ani skvělé technické zázemí. Musím zmínit i práci vynikajících zvukařů pod vedením mistra zvuku Milana Vorlíčka. Také partneřit na jevišti po boku Velkého Gazdi (Petr Gazdík – šéf muzikálového souboru Městského divadla Brno, pozn. aut.) je pro mě vždy nádherným zážitkem. Mnozí brněnští kolegové se stali mými přáteli a jsem za to moc vděčná," vzpomíná muzikálová herečka na své hostování v jihomoravské metropoli.

Hana Fialová se narodila 1. května 1969 v Opavě, ale mládí prožila už v Ostravě, kde vystudovala Janáčkovu konzervatoř. Školu absolvovala ve třídě Evy Gebauerové-Phillips, ale pravda je, že zpívání se intenzivně věnovala už předtím. Díky vítězství v krajském kole pěvecké soutěže Talent 86 se dostala až do celostátního finále. V letech 1994 - 2004 byla zpěvačkou country skupiny Red Hats, s níž natočila dvě CD a hojně vystupovala zejména v zahraničí.

haha fialova titul

Od roku 2003 je v angažmá Národního divadla moravskoslezského, kde je členkou operetního a muzikálového souboru a kde už od začátku dostává významné role. Tou první byla Kateřina Howardová z operety Šest žen Jindřicha VIII. Z dalších rolí nelze nezmínit její Elein v muzikálu Camelot, Juanillu v inscenaci Kat a blázen, Lolitu v operetě Ostrov milování, titulní roli Sugar v muzikálu Sugar! (Někdo to rád horké), Irenu Molloyovou v Hello, Dolly!, Wandu v operetě Rudolfa Frimla Rose Marie, Elišku v Noci na Karlštejně nebo Marfušu v pohádkovém muzikálu Mrazík. Pozoruhodné byly i její výkony v muzikálech Josef a jehoúžasný pestrobarevný plášť a Fantom Lodnýna. V tom prvním ztvárnila Vypravěčku, ve druhém Betty, které patřila jedna z nejkrásnějších písní.

"Oba muzikály navíc opatřil texty Michael Prostějovský, který je pro mne jedním z nejlepších. Interpretovat jeho texty je vždycky potěšením," vzpomíná Hana Fialová, která po těchto úkolech na scéně Národního divadla moravskoslezského nastudovala tři další velké role - Edith Piaf, Evitu Perónovou a Normu Desmondovou. Že jejich vynikající představitelku katapultovaly mezi muzikálové hvězdy nejvyšší svítivosti, není sporu. Kromě prestižního ocenění Herecké Asociace o tom ví i publikum.

Text a foto Robert Rohál

(fotografie z autorovy kolekce Edith a Marlene očima Roberta Rohála, která byla prezentována v rámci samostatné výstavy v ostravském Divadle Jiřího Myrona)


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Jan Bendig: „Myslel jsem, že si minimálně do září nezazpívám. Ale naštěstí se to všechno změnilo a jenom v červnu mám přes 11 koncertů.“


bendig 200Jan Bendig má za sebou stěhování a je velmi aktivní na YouTube. Nedávno začal opět koncertovat a chystá nové písně i videoklipy. Zjistěte o něm více v našem rozhovoru!

...

Videorecenze knih

Anketa

Květen, měsíc lásky. Co vám láska připomíná?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Z archivu...

Čtěte také...

Dream job nebo mediální pakáž?

MP DJ perexJe poslední týden před volbami a v redakci nejmenovaného periodika vládne napětí. Nestačí, že musí celý tým během předvolebního týdne dělat přesčasy, aby byly pokryty všechny důležité události, ale je potřebné zveřejnovat všechno dřív, než konku...


Literatura

Muž jménem Ove dojme, potěší a pobaví

ove perexNakladatelství Host Brno si dává záležet. Vydává jednu knihu lepší než druhou. Po Achilleově písni přichází další lahůdka – Muž jménem Ove, prvotina švédského autora Fredrika Backmana. ...

Divadlo

Jubilejní Ceny Thálie rozdány

thalie200V sobotu 21. března byly při slavnostním 20. ročníku uděleny Ceny Thálie za nejlepší umělecké počiny v roce 2012 a celoživotní mistrovství v daném oboru.

...

Film

Jak se na internetu píše nejen o filmu

o filmu perexKdyž skončila doba výhradně tištěných médií s pisateli řekněme předem vybranými a do popředí se prodrala éra internetová, proměnil se i způsob psaní. Na internetových platformách – ať již písemných nebo audiovizuálních – se totiž může up...