Zrození hrdinů na ostrově Socci

Zrození hrdinů na ostrově Socci

ostrov socci perexDobrodružný pohádkový příběh ze současnosti vypráví o zlovolném diktátorovi Pepinovi, který chce ovládnout svět. S pomocí generálů a celého vojska kuje své dobyvatelské plány, vyhlašuje okolním státům a jejich panovníkům válku. Zarazí někdo jeho řádění? Podaří se pětici obyčejných lidí a strakatému psíkovi zachránit Zemi? A budou na to stačit sami?

Knižní titul s názvem Ostrov Socci ve mně vzbuzoval již od začátku spoustu otázek. Za prvé svým názvem, který mi evokoval pojem socialismus, a za druhé anotací s poněkud ideologickým vyzněním. Jelikož však upoutávka slibovala také cestu do světa kouzelných bytostí plnou nečekaných zážitků, hodila jsem předsudky za hlavu a pustila jsem se do čtení. Autor Omar el Karib zahajuje dobrodružnou pohádku zostra – hned v první kapitole představuje vladaře Pepina, který se nerozpakuje kráčet se svými nekalými plány na ovládnutí světa přes mrtvoly. Ani další kapitoly, které bezprostředně navazují, nejsou příliš optimistické. Stránku za stránkou se však příběh vyvíjí přeci jen pohádkověji a na scénu přicházejí kouzelné bytosti z ostrova Socci. Zhruba v této fázi se čtenář dozví, čím si ostrov vysloužil právě tohle jméno. A také se začnou navazovat zpřetrhaná vlákna nedůvěry mezi lidmi a podivnými obyvateli ostrova, odhalují se charaktery jednotlivých postav, které čeká velký úkol – zachránit svět.

Kouzelné bytosti a jiné ideologie

Přiznávám, že jsem si musela stále připomínat, že kniha je určena dětem, které jsou o dvě generace mladší, než já. Donutilo mě to přemýšlet nad tím, jak bych asi příběh vnímala jako osmiletá, desetiletá, dvanáctiletá... A opravdu netuším, zda by se mi tohle čtení líbilo, jestli by mě bavilo. Protože ačkoliv jsem náruživou čtenářkou již od dětství, s podobným tématem jsem se dosud nesetkala. Sociálně ekologická nota mi v tomto podání příliš neladila. A ačkoliv znám Supermana, Batmana i Spidermana a dokonce mě neminuli ani The Avengers, s pěticí hrdinů, kteří získali své superschopnosti na ostrově Socci, jsem se příliš neztotožnila. Ale je jiná doba, že? Pomohla by mi zpětná vazba od nějakého dítěte, ale žádné nemám po ruce.

Když pes Marcel promluví...

Pro jistotu jsem nahlédla do komentářů na www.databazeknih.cz, kde jsem se dozvěděla, že současný dětský čtenář je spokojen, předčítající rodiče také a Ostrov Socci se dokonce dočká i opakovaného přelouskání. Kladně je vnímáno hlubší poselství s morálním podtextem a překvapivý závěr. Ano, i já jsem s údivem zírala na řádky popisující zázračný padouchův přerod, způsobený projevem psíka Marcela. Bylo to zkrátka na mě příliš… příliš současné a až moc „ideální“. Proto se v tomto případě zdržuji hodnocení a doporučuji ověřit si „na vlastní oči“, jak budete knihu vnímat vy a vaše děti. Třeba je to právě to, co v této době potřebujete.

Když si nevíte rady s hodnocením knihy, necháte si poradit...

Abych měla čisté svědomí, oslovila jsem prostřednictvím facebooku společnost ZŠ PRO DĚTI a díky jejich odpovědi mi to všechno konečně dává smysl. ZŠ PRO DĚTI: "Zdravíme Kulturu 21 i Radku Mothejzíkovou. Děkujeme za výzvu, zkusíme tedy pomoct a doplnit. Ano, pro celkový kontext a vyznění celé knihy je nutno brát v potaz právě pedagogickou činnost ZŠ PRO DĚTI, tedy školy v přírodě s environmentálním vzděláváním dětí, plavecké, lyžařské a jiné sportovní kurzy a další vzdělávací činnosti. Úkol zněl jasně - vytvořit pohádkový příběh s přesahem do našich témat, (tedy témat převážně současných), ale také našich hodnot- tolerance, vzájemný respekt, smysl pro humor a celkově pozitivní vztah k sobě samotnému, k druhým lidem a živé i neživé přírodě. V knize tedy vystupují kouzelné postavy například z našich pohybových her (obři, čarodejnice, trpaslíci...), postavy z družstev jednotlivých kurzů (námořníci, piráti, delfíni, chobotnice...) a především hlavní hrdina, maskot ZŠ PRO DĚTI, pes Marcel. Věřte, že je ostrov Socci (čtěte „soky“- ponožka) fakt prima místem na výlet či školu v přírodě."

V knize je toho opravdu namícháno požehnaně, ale jak mi napsali ze ZŠ PRO DĚTI  - zadání znělo jasně. Takže klobouk dolů před projevenou kreativitou. V kontextu se školami v přírodě a dalšími skvělými akcemi, které pořádají, je to dokonalý pracovní nástroj, který jistě ocení i další organizátoři podobných aktivit.

ostrov socci

Ostrov Socci
Žánr: literatura česká, pro děti a mládež, pohádky
Vydáno 2020, Omar el Karib
1. vydání originálu: 2020
Počet stran: 136
Hodnocení: ???

Bernadette von Dreien: Christina: Dvojčata zrozená jako světlo

Christina 200Příběh, který asi není pro každého. Maminky a lidé se zájmem o vyšší duchovno ale zaplesají. Tohle určitě zanechá hluboký emocionální čtenářský otisk.

...

Elita národa včera, dnes a zítra
ElityDoba se mění, ale lidé zůstávají stejní. Tento sociální jev má svou kladnou i zápornou stránku. Jestliže se ale v postkomunistických zemích objevují na vysokých společenských pozicích osoby spjaté s nechvalnou činností pro minulý režim, je tento úkaz silně...

Živý lidský terč a lá Van Damme

altFilm Živý terč si v roce 1993 vysloužil velké ovace na poli akčních filmů. Tento napůl lyrický a umělecky sestříhaný příběh nám ukazuje, že jeden člověk dokáže změnit co se děje. Jen na to musí být dost velký frajer. Hned na začátku filmu honí...