SOČR a Petr Popelka otevírají sezonu v Rudolfinu
Banner

SOČR a Petr Popelka otevírají sezonu v Rudolfinu

Tisk

SOCR 200Zahajovací večer řady „Klasika v Rudolfinu“ přivede na pódium Dvořákovy síně jednu z nejvyhledávanějších mladých houslistek současnosti. Španělka María Dueñas zahraje virtuózní Koncert Ericha Wolfganga Korngolda. Dále uvede šéfdirigent orchestru Petr Popelka První symfonii Gustava Mahlera, zvanou Titán. To vše v pondělí 2. října od 19.30 v Rudolfinu. Přímý přenos vysílá ČRo Vltava a Eurorádio, záznam nabízí ČRo D-dur.

 

Oblíbený Houslový koncert brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda je nesen pozdně romantickým hudebním jazykem, třebaže je datován rokem 1945. Dílo klade (zejména ve finále) značné požadavky na virtuozitu, zároveň obsahuje mnoho melodických a lyrických epizod. Jeho premiéra se konala v únoru 1947 v programu orchestru St. Louis Symphony s Jaschou Heifetzem jako sólistou. Koncert je věnován Almě Mahlerové, vdově po slavném skladateli, která od roku 1940 rovněž žila v Americe, stejně jako Korngold.

První z Mahlerových symfonií vznikla mezi koncem roku 1887 a březnem 1888, v konečné podobě však měla premiéru až v roce 1896 v Berlíně. Úvodní věta je plná zvuků přírody. Druhá si kouzelně pohrává s tanečními rytmy. Ve třetí větě, smutečním pochodu s variacemi na písničku Frère Jacques, hudba balancuje, jako u Mahlera ostatně často, na hraně pokleslé triviálnosti a parodie, nicméně záměrně a s hlubokým smyslem. Finále potom otvírá nebesa, bouří, bojuje – a nakonec hlásí v heroickém závěru vítězství. Dílo, vystavěné do ohromující hudební architektury, obsahuje zvuky loveckých rohů, ohlasy venkovských tanců i klezmerových kapel a narážek na vlastní písně i na lidové melodie. Ve své době, ještě za Brahmsova života, byl Mahlerův Titán skutečným zjevením.

María Dueñas, housle

Španělská umělkyně okouzluje publikum úchvatnou škálou barev linoucích se z jejích houslí. Mimořádná technická zdatnost, umělecká vyzrálost a odvážná interpretace jí zajistily nadšené recenze, pozvání k vystoupením s mnoha předními světovými orchestry a dirigenty, zaujaly soutěžní poroty. Rodačka z Granady (2002) si klasickou hudbu zamilovala díky nahrávkám, které si pouštěli její rodiče, a koncertům, které v rodném městě navštěvovala. V šesti letech začala hrát na housle a o rok později nastoupila na konzervatoř v Granadě. V roce 2014 získala stipendium Juventudes Musicales Madrid na studium v zahraničí a přestěhovala se do Drážďan, kde se stala posluchačkou Vysoké hudební školy Carla Marii von Webera. Tam si jí brzy všimli houslista Wolfgang Hentrich a dirigent Marek Janowski, na jejichž pozvání debutovala jako sólistka u Sanfranciského symfonického orchestru. V roce 2016 se s rodinou přestěhovala do Rakouska, tentokrát na doporučení svého mentora Vladimira Spivakova. Ve Vídni studuje na Univerzitě hudby a múzických umění.

V uplynulé sezoně poprvé vystoupila mj. s Pittsburgh Symphony Orchestra a Oslo Philharmonic pod taktovkou Manfreda Honecka, s Drážďanskou filharmonií a Markem Janowskim, s Orchestre Philharmonique du Luxembourg pod vedením Gustava Gimena, se Staatskapelle Berlin a Alainem Altinoglu a s Royal Liverpool Philharmonic Orchestra za řízení Dominga Hindoyana. Dueñas debutovala s Losangeleskou filharmonií a Gustavem Dudamelem v Hollywood Bowl v srpnu 2021 a v květnu 2022 s nimi opět spojila síly ve Walt Disney Concert Hall při uvedení světové premiéry koncertu Altar de cuerda od Gabriely Ortiz, který vznikl přímo pro houslistku.

V září 2022 podepsala María exkluzivní smlouvu se společností Deutsche Grammophon a svou diskografii u této společnosti uvedla nahrávkou Beethovenova houslového koncertu. V květnu 2023 vyšlo album Homage 1770, pořízené ve spolupráci s Wiener Symphoniker a Manfredem Honeckem. Jsou zde zaznamenány houslistčiny vlastní skladby a kadence. María Dueñas hraje na housle Nicolò Gagliano (17?4), které jí laskavě zapůjčila Deutsche Stiftung Musikleben, a na Stradivariho Camposelice z roku 1710, zapůjčené od organizace Nippon Music Foundation.

socr 1 Duenas Maria

PROGRAM:

Erich Wolfgang Korngold (1897–1957)
Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35

Gustav Mahler (1860–1911)
Symfonie č. 1 D dur

Petr Popelka dirigent
María Dueñas housle

Přímý přenos koncertu / ČRo Vltava / Eurorádio
Záznam koncertu / ČRo D-dur / 4. října / 20.00

Zdroj foto: Tam Lan Truong


 

Přihlášení



Anketa

Který kulturní trend vás v poslední době nejvíce zaujal?
 

Vincent a Sien. Příběh lásky slavného malíře a prostitutky

Kdo by neznal slavného malíře Vincenta van Gogha! Kromě svých slavných obrazů vešel ve známost také tím, že si uřízl ucho a rovněž i jeho smrt je opředena tajemstvím. Jeho osobní život nebyl nijak šťastný a tento geniální umělec byl, jak už to tak bývá, tak trochu podivín. Na ženy moc štěstí neměl, a tak se zamiloval do nešťastné prostitutky Sien Hoornik, která to taky rozhodně neměla jednoduché.

Tridsiaty ročník filmového festivalu v Sarajeve

V Sarajeve sa od 16. do 23. augusta uskutočnil najväčší filmový festival v juhovýchodnej Európe a jeden z najväčších filmových festivalov v Európe Sarajevský filmový festival. Predstavitelia občianskeho združenia Obala Art Centar premietli počas tohto týždňa pre divákov viac ako 250 filmov z celého sveta. Z nich sa do súťaže zapojilo 54 filmov v kategóriách hraný, dokumentárny, krátky a študentský film.

Banner

Hledat

Muzikant a básník všedního dne Karel Markytán má nové album a pokřtí jej ve Zlíně

Do světa harmonie, prosté krásy a působivého polohlasu nás může zavést aktuální album zlínského písničkáře Karla Markytána. I když ho mnozí znají jako člena legendární folk rockové skupiny AG Flek, tak i jeho druhé sólové album Je muzika! (před dvaadvaceti lety vyšlo první sólové album Konec sladkostí) je postaveno na kouzlu jeho písniček.


Divadlo

Tomáš Baťa ožil prostřednictvím Gustava Řezníčka

bata-tomas 200Městské divadlo Zlín nechalo ožít Tomáše Baťu, ševce, podnikatele, starostu, jednoduše velkou osobnost nejen českých dějin. Nesnažilo se o žádnou životopisnou hru ani nudný výklad, šli na to po svém a velmi dobře. Režisér Dodo Gombár a př...

Film

Hádkovi: Když se pohádat, tak s vlastníma

Hadkovi200Komedie režiséra Vojtěcha Moravce o rodině, která se pořád hádá. Ať dělají Hádkovi, co mohou, nikdy se na ničem neshodnou a každý z nich si nakonec myslí to svoje. Ve vzduchu teď navíc visí rozepře o dědictví po dědovi a o jeho posledním přání vyje...