Zpívání z Horňácka

200recCD Zpívání z Horňácka spolu s bonusem Došli sme k vám je velmi citlivě seskládáné album lidových písní z malé oblasti na moravskoslovenském pomezí, které zahrnuje 10 obcí: Velká nad Veličkou, Javorník, Kuželov, Hrubá Vrbka, Malá Vrbka, Lipov, Louka, Súchov, Vápenky a Nová Lhota. Martin Kozlovský a Miroslav Minks se na tomto albu pokusili zachytit atmosféru lidového „muzicírování“ z první poloviny 20. století díky velmi přesvědčivému výkonu starých lidových zpěváků a zpěvaček z Horňácka. Patří k nim Kateřina Ďugová, Anna Kománková, Anna Šajdlerová, Luboš Holý, Jan Miklošek, Jura Hudeček, Martin Čambal, Josef Kútný, Emil Miškeřík a Josef Špaček. Nejstarší zpěvačka (Kateřina Ďugová, rozená Miklošková) se narodila v roce 1909. Jejich výkony doprovází Cimbálová muzika s primášem Miroslavem Minksem a Hudecká muzika s primášem Josefem Peškem. Album bylo z velké většiny nahráno v rodinném prostředí u Minksů ve Velké nad Veličkou v roce 1998.

Mnohé z vybraných písní jsou v širším povědomí zcela neznámé, a byly právě proto zařazeny do výběru písní. Některé z písní jsou známější a hrají se s různě velkými úpravami i v jiných oblastech. Motivy písní zahrnují všechny důležité oblasti tradičního života na Horňácku od kolébky po hrob. Písničky jsou většinou pomalé, zadumané, často tesklivé. Jejich poetika a upřímnost berou za srdíčko každého posluchače, který nezapomněl na své kořeny. Jak píší autoři tohoto CD: „Je to sestava písní pro jisté chvíle a jisté posluchače, nejlépe k uvolněnému zamyšlení.“
K CD Zpívání z Horňácka bylo navíc jako bonus přidáno CD: Došli sme k vám – lidové sbory z Horňácka. Je zde vidět, jak je zpěvnost tomuto kraji vlastní, když téměř v každé obci existuje folklorní soubor (mnohdy ženský i mužský, dokonce chlapecký a dívčí). Sborový zpěv má svou sílu a jedinečnost – radost ze společného zpěvu je zde nejen slyšitelná, ale přímo hmatatelná.
Právě v době, kdy naše tradice kvapem mizí a vytrácejí se, nás toto hudební dědictví může oslovit a považuji je za důležitý počin. Nezbývá než autorům těchto dvou CD poděkovat.

200rec

Název nosiče: Zpívání z Horňácka (+ bonus: Došli sme k vám – lidové sbory z Horňácka)
Interpreti: Kateřina Ďugová, Anna Kománková, Anna Šajdlerová, Martin Čambal, Luboš Holý, Jura Hudeček, Josef Kútný, Jan Miklošek, Emil Miškeřík, Josef Špaček a horňácké muziky s primáši Miroslavem Minksem a Josefem Peškem.
Žánr: folklor, ethno, Word music
Skladby: Zpívání z Horňácka: Zapłakała Drínová (Martin Čambal), Javorničtí chłapci (Anna Kománková), Jede Janko dolinú (Jura Hudeček), Za tú horú, horičkú (Josef Špaček), Starosvětské (Emil Miškeřík), Žało dívča, žało trávu (Jan Miklošek), Išeł pres lávku (Anna Kománková), Kde sem išéł pres ten les (Luboš Holý), Bodaj sa prepadla (Jura Hudeček), Nepůjdem od ní (Jura Hudeček), Vezni si ňa lebo nevem (Emil Miškeřík), Husárovi dobre je (Jan Miklošek), V širém poli hruška (Anna Šajdlerová), Zlá Janošku, zlá novina (Martin Čambal), Neorem, nesejem (Josef Kútný), Pred vaší je zahrádečka (Jura Hudeček), Můj věnečku polajkový (Anna Šajdlerová), Šohaj dorúbaný (muzikantská), Do kostela už zvoňá (Anna Kománková), S púnoci hodinka (Luboš Holý), Na světě je šecko márne (Kateřina Ďugová). Došli sme k vám: Muzikanti, muzikanti, co děláte (chlapecký sbor souboru Veličánek z Velké nad Veličkou), Hore Velkú malovaná dłážka (Mužský sbor z Velké nad Veličkou II.), Naseua sem maryánku („Sboreček“ žen z Lipova), Pred naším je zahrádečka (Sbor starších žen z Velké nad Veličkou), Kosí Jano, kosí trávu (Mužský sbor z Hrubé Vrbky), Chodí rychtár po dědině (Sbor chlapců souboru Velička z Velké nad Veličkou), Už je ráno, už je deň (Chlapecký sbor souboru Lipovjan z Lipova), Smutno těžko na vše strany (Ženy z Javorníku), Preleteł słavíček (Sbor dívek a žen souboru Velička z Velké nad Veličkou), Studená rosenka téj noci padała (Mužský sbor z Kuželova), Žitka zeleňajú (Sbor chlapců souboru Velička z Velké nad Veličkou), Počúvaj, počúvaj, co to v zemi hučí (Sbor starších žen z Velké nad Veličkou), Hore Vrbkú je cestička (Mužský sbor z Hrubé Vrbky), Studená rosenka téj noci padaua (Sbor děvčat a žen ze Suchova), Vím já jeden hájíček (Mužský sbor z Velké nad Veličkou I.), Kebych já był jako jiní pijári (Sbor sólistů při Horňácké cimbálové muzice Martina Hrbáče), Hłavička ňa bolí (Sbor dívek a žen souboru Velička z Velké nad Veličkou), Išła Andulka na trávu (Dívčí sbor souboru Lipovjan z Lipova), Keď sem išeł pres ten les (Mužský sbor z Kuželova), Hore hájem teče járek (Mužský sbor muziky Petra Galečky z Lipova), Dobre było v uherskéj krajině (Volné pěvecké sdružení Lamfešt a muzikanti HCM Ležhory), Stála Kačenka u Dunaja (Sbor sólistů při Horňácké cimbálové muzice Martina Hrbáče), Ore Jano, ore preorává (Mužský sbor z Lipova), V javorovéj hory (Sbor muzikantů Mirka Minkse), Není lepší jak v nedělu (Mužský sbor z Lipova), Starali sa tatíček (Ženy z Javorníku), Ten vánoční čas (Ženský sbor Jitky Garšicové z Velké nad Veličkou), Došli sme k vám na koledu (Volné pěvecké sdružení Lamfešt a muzikanti HCM Ležhory), Poděkujmež Pánu Bohu (Ženský sbor Jitky Garšicové z Velké nad Veličkou), Byly čase byly (Mužský sbor z Velké nad Veličkou I.).
Stopáž: 1 hodina 8 minut 17 sekund
Vydavatelství: Indies Scope
Zdroj foto: Indies Scope. Na titulní straně použita reprodukce obrazu Karla Supa z Velké nad Veličkou. Fotografie v průvodním textu: Martin Kozlovský.