Jaká tetička, taková neteř?
Banner

Jaká tetička, taková neteř?

Email Tisk

lary fary perexSlečna Láryfáry je praneteří paní Láryfáry, kterou přivedla v polovině minulého století na svět známá americká spisovatelka Betty MacDonaldová. Její postava byla natolik populární, že se spisovatelky Ann M. Martinová a Annie Parnellová rozhodly navázat a rozvinout nové příběhy. Vymyslely si novou postavu – slečnu Sáru Láryfáry.

Ta přijíždí do malého městečka Javorovice postarat se o domeček a zvířátka své tetičky, která odjela hledat svého manžela k pirátům. Sára pokračuje v léčení zlobivých dětí, se kterými si ubozí rodiče nevědí právě rady. Je totiž stejného názoru jako její tetička, totiž že děti nezlobí, ale trpí dětskými chorobami typu chamtivky, neřeklice, loudalky, chytrolíny, slídivky atd. Na každou tuto nemoc najde Sára Láryfáry nějaký lék.

Nejsem úplně příznivcem trendu, kdy se známé postavy ujme nový spisovatel a rozvíjí její osudy po svém. Velmi často se jedná pouhý odvar původních příběhů. V tomto případě učiním výjimku. Nápad Betty MacDonaldové, která byla skutečně mistrovskou vypravěčkou příběhů a její čtenáři (včetně mě) ji milovali, nezapadl, ale došel dalšího rozvoje díky Ann M. Martinové a Annie Parnellové. Samozřejmě ihned poznáte, že se nejedná o rukopis Betty MacDonaldové; text je psán v podobném duchu, ale je stručnější, je zde méně humorného nadhledu, tolik charakteristického právě pro Betty MacDonaldovou.

Konzistentní zůstává v osobě překladatele: Jana Mertinová bravurně překládala již knihy Betty MacDonaldové Paní Láryfáry (1992), Čáry paní Láryfáry (1993), Farma paní Láryfáry (1993) a Haló, paní Láryfáry (1994). Nyní společně s Petrou Mertinovou odvedly velmi dobrou jazykovou práci a způsobily, že text se přiměřeně podobá svému předchůdci, což je v tomto případě přínosem. Dýchá z něho člověčenství a jistá poetika. Knížka se tak velmi dobře se čte a je jako stvořená pro čtení rodičů menším dětem. Příjemné jsou i ilustrace Zuzany Slánské, které umocňují celkový dojem.

Knížky tohoto typu by neměly chybět v žádné dětské knihovničce. Jsou plné fantazie, humoru, přátelství, pohody a také moudrosti. Umožňují dětem i rodičům uvědomovat si, že nikdo nejsme dokonalí, ale že vždy existuje možnost se zlepšit a stát se pro okolí snesitelnější. Knížka se mi líbí a jsem zvědavá, jestli vyjde ještě nějaké další překvapivé pokračování.

lary fary

Kouzla slečny Láryfáry/ z anglického originálu Missy Piggle-Wiggle and the Whatever Cure
Autorky: Ann M. Martinová a Annie Parnellová
Ilustrovala: Zuzana Slánská
Překlad: Jana Mertinová a Petra Mertinová
Jazyková korektura: Kateřina Matoušková
Odpovědná redaktorka: Helena Klečková
Technická redaktorka: Lucie Mikešová
Žánr: literatura pro děti a mládež
Vydavatelství: Fragment
Rok vydání: 2018
Počet stran: 227
Zdroj foto: Fragment

Hodnocení: 90 %



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

„Vždycky si říkám, že se budu válet…“ tvrdí výtvarník a muzikant Jaromír F. Palme

jaromir f palmeJaromír F. Palme má letos velmi napilno. Po Začarované třídě (duben 2012) ilustroval další dvě knihy Dina a tajemství starých tenisek (srpen 2012) a Žižkovské strašidelno<...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

Tři ženy, tři muži a jeden geniální příběh...

Pan Jones 200Na pulty českých knihkupectví se díky ostravskému nakladatelství Domino dostal už druhý román Angličanky Lucy Diamond. Nese název Já a pan Jones, má 371 stránek a naprosto úžasnou obálku. Musím říct, že tuhle knížku jsem očekávala s velkým nap...


Literatura

Vždycky je to manžel… nebo nejlepší kamarádka

Vzdycky manzel perexKate, Jenny a Aubrey neměly nic společného. Kate byla bohatá a divoká kráska, pro kterou neplatila žádná pravidla. Aubrey pocházela z chudé a neúplné rodiny a snažila se utéct před svou minulostí. Jenny byla bystrá, hezká a...

Divadlo

Premiéra komorní opery Jsem kněžna bláznů

opera diversa perexKomorní opera Jsem kněžna bláznů mapuje soukromý i tvůrčí život první české spisovatelky. Libreto na základě její korespondence, básní Jaroslava Seiferta, Vladislava Vančury a Viktora Dyka sepsala dokumentar...

Film

Francis Veber vzpomíná na slavnou éru francouzské kinematografie

altJak probíhalo natáčení dnes již kultovních francouzských komedií Uprchlíci, Otec a otec či Blbec k večeři? Jaký je ve skutečnosti Pierre Richard, Gérard Depardieu nebo již zesnulý Lino Ven...