Cizinka není jen červená knihovna

Cizinka není jen červená knihovna

Cizinka 200Vydavatelství OneHotBook se rozhodlo pustit také na pole červené knihovny a začalo s Cizinkou, románem od Diany Gabaldon, podle kterého byl natočen také oblíbený stejnojmenný seriál s Caitrionou Balfe, Samem Heughanem a Tobiasem Menziesem v hlavních rolích. Próza také získala cenu Romance Writers of America’s RITA jako Nejlepší romance roku 1991.

Diana Gabaldon je americká autorka, která vyrostla v Arizoně, získala bakalářský titul v oboru zoologie, později obdržela magisterský titul v oboru mořské biologie na kalifornské univerzitě a pokračovala doktorátem v oboru behaviorální ekologie. V polovině 80. let psala recenze softwaru a technické články pro počítačové publikace, ale i jako populárně-vědecké články a komiksové knihy pro společnost Walt Disney. Než se začala na plný úvazek věnovat psaní, 12 let na ASU vyučovala environmentalistiku. Román Cizinka (Outlander, 1991) původně psala jen pro sebe "na zkoušku". Když v roce 1992 dokončila pokračování Vážka v jantaru, odešla z univerzity, aby se psaní mohla věnovat na plný úvazek. Od té doby přibylo do série dalších 9 titulů a sbírka povídek Sedm kamenů lásky a ztráty.

Na základě románů byl roce 2014 uveden oblíbený seriál Cizinka, který má momentálně 4 řady a připravuje se pokračování. Jedna z vedlejších postav Cizinky pak inspirovala autorčinu spin-off sérii Lord John Grey, která se prozatím skládá z pěti novel a tří románů (Lord John a důvěrná záležitost, Lord John a bratrstvo čepele, Skotský vězeň) a souboru povídek (Lord John a ďáblovy ruce).

Hlavní hrdinkou Cizinky je Claire Randallová, která pracovala v polní nemocnici jako armádní zdravotní sestra. Když se se svým manželem Frankem vydávají na druhé líbánky do skotského venkova, při prohlídce starověkého kamenného kruhu nazvaného Craigh na Dun, propadne se časem téměř o 200 let zpátky – do roku 1743. Náhle je z ní "Sassenach" neboli cizinka – Angličanka ve Skotsku zmítaném válkou a odbojem klanů v pohraničí, v době jakobitských povstání, jen pár let před osudovou bitvou u Cullodenu. Díky svým léčitelským schopnostem se seznámí s charismatickým mladým Skotem Jamesem Fraserem, který jí nabídne ochranu, ale i lásku…

Cizinka mě doposud úplně minula – věděla jsem, že tato série existuje, ale nikdy jsem o ní nic nevyhledávala. Když ji v OneHotBook převedli do audioknižní podoby a zdůrazňovali, že musí do svého portfolia přidat i červenou knihovnu, rozhodla jsem se do toho pustit. Trochu mě sice odrazovala větší délka (přes den poslechu), ale zvědavost byla silnější.

Jitka Ježková jako „Sassenach“ si mě hned získala. Je profesionální dabérkou a také dobrou herečkou, jejíž hlas přímo hladí a skvěle se poslouchá. Kvituji, že celou audioknihu zvládla sama a poradila si i s nejrůznějšími mužskými postavami. A největší obdiv si rozhodně zaslouží za popis různých milostných scén, kde ani trošičku nezaváhala a vyhnula se i nějakému patosu nebo přehánění. A přitom všem působila po celou audioknihu opravdově a střídala jednu emoci za druhou. A její výslovnost slova sassenach? To slovo pro mě bylo balzámem pro uši.

Samozřejmě za to nemůže jen interpretka, že mě audiokniha vtáhla. Může za to i příběh, který je uvěřitelně popsán a je svým způsobem originální. Nejsem milovník Skotska, ale nechala jsem se ním okouzlit a užívala si popisy různých zvyků. Navíc jsem u nich mohla žasnout stejně jako Claire. Bavily mě také její starosti a radosti, i rozpolcenost spojená s její situací.

Ani nevím, jak mi ty hodiny poslechu utekly, zkrátka jsem si je užila a hltala slovo za slovem. Nechci si kazit dojem seriálem, ani se prokousávat dlouhými bichlemi a s radostí počkám na další audioknihu.

Cizinka 1

Cizinka
Autor: Diana Gabaldon
Interpret: Jitka Ježková
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 24 hodin 39 minut
Typ: audiokniha
Hodnocení: 92 %

HONZA HOMOLA HRAJE V BARVÁCH NA STO LET STAROU KYTARU

Honza Homola z Wohnoutů pokračuje ve své sólové tvorbě, kdy v minulosti vydal již dvě alba. Od roku 2012, kdy vyšlo CD Čarovánky, nechal sólovou tvorbu spát a pustil se do malování obrazů. V době lock downu, kdy Wohnouti nekoncertovali, se začal učit hrát na housle. A když se vše pospojovalo, vznikla z toho nová píseň, ke které přizval jako hosta Terezii Kovalovou.

I ve Finsku může být vyhlášené letovisko

Palm Beach Finland je název další knihy finského spisovatele Anttiho Tuomainena, která vyšla v nakladatelství Kniha Zlín.
Kniha Zlín (Albatros Media)

Tomáš Löbl: Jsem trošku pověrčivý

1Herce a zpěváka Tomáše Löbla můžete vidět na jevišti Divadla Kalich v muzikálech Osmý světadíl, Pomáda, Atlantida a Srdcový král. Kterou ze svých rolí má nejraději se dozvíte v následujícím rozhovoru, který  poskytlo Divadlo Kalich

...

Příhody telátka potěší malé poplety i rodiče

Ve vydavatelství Radioservis vyšla audiokniha Příhody telátka poplety určená pro malé děti, ale určitě pobaví a potěší i dospělé.
Radiotéka

Myslíte si, že současná kultura upadá?

Mrazivá atmosféra strhující četby: Skála v podání Jiřího Dvořáka

Skala audiokniha  200Peter May, autor napínavého detektivního románu Skála, je ze Skotska. Tady se také první příběh plánované trilogie odehrává. Na Skálu čtenáři dlouho čekali a autor jim jejich čekání vynahradi...

Dva světy v průšvihu

vprusvihu perexJak zaujmout náctileté, aby přemýšleli i o tématech, která jim nepřipadají zábavná? S touto otázkou často zápasí rodiče, učitelé i někteří novináři. Spisovatelka Martina Bittnerová (*1975) učinila pokus s názvem V...

Studentský Cyrano z JAMU: beatbox a slam namísto alexandrínu

cyrano 200Příběh jednoho z nejslavnějších milostných trojúhelníků v novém přebásnění Martina Crimpa nabídne brněnské Studio Marta. Inscenace Cyrano bude mít premiéru 27. října v 19 hodin. Režisér Peter Smyczek a dramaturgyně Eva Kolomazníková o volné adaptac...

Akce 3Kino zpřístupnila zejména nové polské filmy

3kino 200Na počátku listopadu 2016 se v Praze pořádal již třetí ročník přehlídky 3Kino, zaměřené na český, slovenský, maďarský a zejména polský film, zastoupený nejhojněji. Proto se tento text bude také vztahovat k filmové tvorbě našich severních sousedů.

...