Cizinka není jen červená knihovna

Cizinka není jen červená knihovna

Cizinka 200Vydavatelství OneHotBook se rozhodlo pustit také na pole červené knihovny a začalo s Cizinkou, románem od Diany Gabaldon, podle kterého byl natočen také oblíbený stejnojmenný seriál s Caitrionou Balfe, Samem Heughanem a Tobiasem Menziesem v hlavních rolích. Próza také získala cenu Romance Writers of America’s RITA jako Nejlepší romance roku 1991.

Diana Gabaldon je americká autorka, která vyrostla v Arizoně, získala bakalářský titul v oboru zoologie, později obdržela magisterský titul v oboru mořské biologie na kalifornské univerzitě a pokračovala doktorátem v oboru behaviorální ekologie. V polovině 80. let psala recenze softwaru a technické články pro počítačové publikace, ale i jako populárně-vědecké články a komiksové knihy pro společnost Walt Disney. Než se začala na plný úvazek věnovat psaní, 12 let na ASU vyučovala environmentalistiku. Román Cizinka (Outlander, 1991) původně psala jen pro sebe "na zkoušku". Když v roce 1992 dokončila pokračování Vážka v jantaru, odešla z univerzity, aby se psaní mohla věnovat na plný úvazek. Od té doby přibylo do série dalších 9 titulů a sbírka povídek Sedm kamenů lásky a ztráty.

Na základě románů byl roce 2014 uveden oblíbený seriál Cizinka, který má momentálně 4 řady a připravuje se pokračování. Jedna z vedlejších postav Cizinky pak inspirovala autorčinu spin-off sérii Lord John Grey, která se prozatím skládá z pěti novel a tří románů (Lord John a důvěrná záležitost, Lord John a bratrstvo čepele, Skotský vězeň) a souboru povídek (Lord John a ďáblovy ruce).

Hlavní hrdinkou Cizinky je Claire Randallová, která pracovala v polní nemocnici jako armádní zdravotní sestra. Když se se svým manželem Frankem vydávají na druhé líbánky do skotského venkova, při prohlídce starověkého kamenného kruhu nazvaného Craigh na Dun, propadne se časem téměř o 200 let zpátky – do roku 1743. Náhle je z ní "Sassenach" neboli cizinka – Angličanka ve Skotsku zmítaném válkou a odbojem klanů v pohraničí, v době jakobitských povstání, jen pár let před osudovou bitvou u Cullodenu. Díky svým léčitelským schopnostem se seznámí s charismatickým mladým Skotem Jamesem Fraserem, který jí nabídne ochranu, ale i lásku…

Cizinka mě doposud úplně minula – věděla jsem, že tato série existuje, ale nikdy jsem o ní nic nevyhledávala. Když ji v OneHotBook převedli do audioknižní podoby a zdůrazňovali, že musí do svého portfolia přidat i červenou knihovnu, rozhodla jsem se do toho pustit. Trochu mě sice odrazovala větší délka (přes den poslechu), ale zvědavost byla silnější.

Jitka Ježková jako „Sassenach“ si mě hned získala. Je profesionální dabérkou a také dobrou herečkou, jejíž hlas přímo hladí a skvěle se poslouchá. Kvituji, že celou audioknihu zvládla sama a poradila si i s nejrůznějšími mužskými postavami. A největší obdiv si rozhodně zaslouží za popis různých milostných scén, kde ani trošičku nezaváhala a vyhnula se i nějakému patosu nebo přehánění. A přitom všem působila po celou audioknihu opravdově a střídala jednu emoci za druhou. A její výslovnost slova sassenach? To slovo pro mě bylo balzámem pro uši.

Samozřejmě za to nemůže jen interpretka, že mě audiokniha vtáhla. Může za to i příběh, který je uvěřitelně popsán a je svým způsobem originální. Nejsem milovník Skotska, ale nechala jsem se ním okouzlit a užívala si popisy různých zvyků. Navíc jsem u nich mohla žasnout stejně jako Claire. Bavily mě také její starosti a radosti, i rozpolcenost spojená s její situací.

Ani nevím, jak mi ty hodiny poslechu utekly, zkrátka jsem si je užila a hltala slovo za slovem. Nechci si kazit dojem seriálem, ani se prokousávat dlouhými bichlemi a s radostí počkám na další audioknihu.

Cizinka 1

Cizinka
Autor: Diana Gabaldon
Interpret: Jitka Ježková
Vydavatelství: OneHotBook
Délka: 24 hodin 39 minut
Typ: audiokniha
Hodnocení: 92 %

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Signal festival je povinnost!

200signalPraha se chystá na festival světla – Signal. Půjde o půvabné videomappingové projekce, které přiveze dohromady 30 domácích i zahraničních umělců světového formátu. Praha bude zářit a svítit! Více nám o tom prozradili členové skupiny Telenoika a Caitl...

Praštěný nápad Kuny Elišky

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Nová Gumpova cesta začne přesně tam, kde ta předchozí skončila

Gump Jsme dvojka 200Se svým milovaným Béďou Kozím Bobkem projdou příběhem, který už jim dávno předtím napsaly hvězdy.

...

Básně z jazzové dásně potěší

BasneJazz perexJana Koubková oslaví tento rok na konci října významné životní jubileum. Nejen proto vydalo nakladatelství Galén její v pořadí již třetí knížku (předchozí dvě jsou Recepty proti samotě a Zutí provádím s chutí).

Zlínské divadlo přináší další komedii od Francise Vebera

draha legrace 200Francis Veber je proslulý francouzský scenárista, producent, režisér, filmař a divadelník známý například díky filmu Drž hubu! nebo filmu a divadelní hře Blbec k večeři. Zřejmě právě díky jejímu úspěchu se v Městském divadle pustili do...

TERRY GILLIAM VZPOMÍNÁ A BAVÍ

Gilliameska perexRežiséra (a předtím také herce) Terryho Gilliama snad není třeba představovat. Začínal jako člen legendární komediální skupiny Monty Python, podílel se – nejdříve animovanými vsuvkami - na všech jejích televizních i filmových počinech...