A tak tedy šel…

A tak tedy šel…

Tak tedy jdu 200V nakladatelství Epocha vyšla kniha Jiřího Dynybila s názvem A tak tedy jdu… popisující jeho prožití 787 kilometrů Svatojakubské cesty.

Kniha mě zaujala především proto, že pouť do Santiaga de Compostela před pár lety šla má nejlepší kamarádka a já si chtěla přečíst, jak ji prožil někdo jiný.

Na přebalu je fotografie autora v jeho poutnické výstroji – s kloboukem, praktickou vestou, trekovými holemi, pověstným těžkým batohem a hlavně s úsměvem. Ten jsem si uložila do hlavy a měla jej před sebou při čtení.

Jiří Dynybil se vydal na Svatojakubskou pouť ze San Sebastianu po dvou trasách -Camino del Norte vedoucí podél moře a původní a náročné Camino Primitivo. Celkem ušel 787 kilometrů různými městy, vesnicemi a především přírodou. Na pouť vyrazil s cílem poznávat lidi, ale také ji bral jako výzvu a byl zvědavý, co mu přinese. Ve výsledku mu přinesla opravdu hodně, prošel díky ní kus světa a poznal spoustu zajímavých lidí, o kterých vypráví na řádkách této knihy.

Moc mě zaujal autorův přístup k pouti. Chtěl ji totiž zažít se vším všudy, přespával v klasických turistických ubytovnách zvaných albergue, družil se s ostatními poutníky i věnoval čas poznávání daných měst a vesnic i místní gastronomie. Přitom však samotné putování podnikal sám, ne s ostatními při hovoru, protože tím by podle něj zanikl smysl pouti a šlo o „obyčejnou“ turistiku. Hodně věnoval také plánování, kdy bral ohledy na svůj zdravotní stav, ale na druhou stranu se nijak neflákal a často šel až na hranu svých možností. Jeho skromnost na jedné straně a vytrvalost a oddanost na druhé byla fascinující a jen dokazovala, že právě i o tom je pouť.

Jednotlivé kapitoly Dynybilova vyprávění mají jednotnou strukturu. Začínají popisem jeho rána, kde zmiňuje atmosféru v ubytovnách, jeho zdravotní stav a také snídani, pokračuje popisem cesty. Tam si čtenář užije jak popisů, tak jeho pocitů, ale těch je zde s mírou a nedočkáte se tak žádných niterných emocí nebo popisů duchovního charakteru. Toho jsem se před čtením upřímně trochu bála a jsem ráda, že si nechal tuto rovinu opravdu pro sebe. Následují popisy příchodu do albergue, shánění jídla a procházek po okolí. To vše je doplněno rozhovory s lidmi, které potkal, a udělali na něj dojem. Chvílemi mě tato jasná a podobná struktura kapitol vadila, ale dalo se na to zvyknout a čtivosti to neubralo.

Knihu A tak tedy jdu… jsem přečetla rychle a s velkým zájmem. Její autor mi byl sympatický, moc jsem mu fandila a bavil mě každý jeho krok.

Jiří Dynybil (*1947) je bývalý zdatný sportovec a hokejový trenér, podnikatel, žijící desítky let v Německu a Španělsku. Během svého života musel vzdorovat mnoha těžkým zdravotním překážkám, které ho doprovázely i na jeho Svatojakubské cestě. Vystudoval v Praze obor televizní a rozhlasové studiové techniky, později se v zahraničí musel přeučit na nejnovější směry analogové a digitální průmyslové elektroniky. V tomto oboru pracoval jako inženýr až do počátku osmdesátých let, následně i s vlastní obchodní firmou. Mnoho cestoval, například tři roky po Střední a Jižní Americe, s touhou poznávat jiné země, kultury, přírodu a lidi. To byl pro něj také ten hlavní podnět pro absolvování tradiční Svatojakubské pouti.

tak tedy jdu

A tak tedy jdu…
Cestopis a příběh o prožití 787 km svatojakubské cesty
Autor: Jiří Dynybil
Žánr: cestopis
Nakladatelství: Epocha
Rok vydání: 2019
Počet stran: 456 + 12 stran příloha
Hodnocení: 88 %

Režisér Viktor Tauš: „Pracovat s Kaiserem a Lábusem je štěstí“

taus viktor 200Režisér Viktor Tauš debutoval autobiografickým filmem o drogové závislosti Kanárek. Můžete si přečíst, jak na tento film vzpomíná a co pro něj znamenal, ale tento rozhovor se točí především kolem jeho ne...

Nápadník poradí, jak porozumět abstraktnímu umění

napadn200Nakladatelství Edika přináší nejen učitelům a lektorům výtvarné výchovy publikaci Petry Jašurkové s názvem Nápadník do hodin výtvarné výchovy. Nápadník je adresován všem, kteří skrze vlastní tvorbu chtějí pochopit, co nám sděluje takzvané abstraktn...

Jana nebo Jane?

altKdyž jsem si na obálce knížky April Lindnerové přečetla, že jde o moderní příběh Jany Eyrové, neodolala jsem a knížku jsem otevřela.

...

Když to nejde vydržet „Ani o den dýl“

ani o den dyl 200Ani o den dýl je název představení francouzského autora Michela Clémenta, které na začátku října vizovskému publiku představilo zájezdové divadlo SemTamFór.

...

Přísloví praví: když se kácí les, létají třísky

ruzena polsky filmPolský režisér Wojciech Smarzowski na sebe upozornil již ponurým dramatem Dům zla, kde uhrančivě rozehrál až ke zločinu vedoucí patologické vztahy jak mezi lidmi, tak ve společnosti, a ...