Trio Aperto: Štědroň, Spilka, Zámečník, Bednařík, Dlask

Trio Aperto: Štědroň, Spilka, Zámečník, Bednařík, Dlask

Tisk

Trio Aperto 200Ensemble Opera Diversa se s ohledem na současnou situaci přesouvá do online prostoru a uvádí stream komorního koncertu přenášeného z působivých prostor Löw-Beerovy vily.

 

 

Na koncertě se představí dechové uskupení Trio Aperto, ve složení hoboj, klarinet a fagot. V jejich podání zazní díla výhradně brněnských autorů, mnohá psaná na míru tělesu. Vzhledem k neuskutečnění orchestrálního koncertu z řady hudebních inventur byla tomuto komornímu, avšak plnohodnotnému programu svěřena role „brněnské hudební inventury komorně“. Koncert bude ke zhlédnutí na Youtube kanálu agentury BIATEK, odkaz na stream bude včas zveřejněn na operadiversa.cz a na facebook.com/operadiversa.

„Trio pro hoboj, klarinet a fagot je „humorné“ především tím, že v duchu své poetiky rád ironizuji banální, to, co je v hudbě konvenční, laciné, běžné, zaužívané… Takže uslyšíte parodie především valčíků, s jedinou vloženou pozdně gotickou melodií Solis praveia,“ láká Miloš Štědroň .

Radim Bednařík popisuje, že skladbu Mikrosvěty IX – Dechové trio č. 2 zkomponoval v létě letošního roku. Oproti většiny svých skladeb měl od souboru Trio Aperto úplnou tvůrčí svobodu, určité omezení bylo snad pouze v přibližné délce skladby, a ovšem také nástrojovým obsazením. Proto po určité rozvaze zvolil tvar trojvěté skladby attacca absolutního typu hudby, který užívá spíše méně často, a kde chtěl primárně vyzkoušet svoji hudební poetiku na dechovém komorním obsazení, kterému se delší dobu nevěnoval. Tři v podstatě kontrastní věty (I. Maestoso, II. Con moto, III. Maestoso agitato e con moto) mají ambici utvářet klasický gradační cyklus s obloukovým zakončením. První věta celek uvádí unisono melodií a jejím variováním, druhá má charakter scherza a závěrečná, jak už názvy napovídají, kombinuje oba druhy uvažování včetně reminiscence některých motivických tvarů.

„Skladba má tři verze – původní je pro sestavu, v níž hoboj střídá anglický roh a klarinet basklarinet, dnes uslyšíme verzi, kde se střídá hoboj a anglický roh a třetí verze je pro standardní obsazení beze změn příbuzných nástrojů. U každé verze dochází k přesně plánovaným barevným rozdílům a vyznění vůči ostatním. Souboru Trio Aperto upřímně děkuji za příležitost vyzkoušet fungování své hudební řeči pro toto klasické obsazení,“ doplňuje Radim Bednařík.

„Novela Celý muž španělského existencialisty Miguela de Unamuno přivedla německého postmodernistu Tankreda Dorsta k napsání hry Fernando Krapp mi napsal dopis. Jsou to oba texty o sebeklamech, o mužské bezohlednosti a ženské manipulativnosti; o lidské samotě, kterou nadlouho nenasytí ani láska. Dorst si ve hře hraje s mnoha stylovými výpůjčkami, s groteskou, melodramem, paroduje kurtoazní literaturu i ibsenovské drama – znejišťuje diváka v mnoha aspektech a umožňuje tím příběhu nabrat na sebe prvky podobenství,“ popisuje Vojtěch Dlask.

Krapp-trio (2015) podle něj postupuje podobně, a navíc sleduje jednotlivé zápletky příběhu Othella a Julie. Výjimkou z přímé návaznosti na jejich drama je vsunutá věta III ½, hudební portrét tarotové karty Viselce, muže pověšeného za nohu na laně – bytosti temné, napůl závislé na lidské pomoci a napůl obracející svým pohledem celý svět naruby. Za zády svírá Viselec klíč ke svému tajemství – co jím asi je? „Tato skladba vznikla z původního projektu scénické hudby k představení Buranteatru: Fernando Krapp mi napsal dopis, kde byla původní myšlenka muzikantů na scéně. Z tohoto projektu nakonec sešlo, ale vzniklý materiál posloužil jako základ pro toto trio,“ dodává dále Vojtěch Dlask.

trio aperto2

Trio Aperto bylo založeno na půdě Moravského divadla Olomouc v roce 2014. Soubor ve složení Barbora Šteflová – hoboj, Jan Charfreitag – klarinet, Pavel Horák – fagot se zaměřuje na českou soudobou tvorbu, a to zejména na skladby třetí čtvrtiny 20. století. Tento repertoár vychází především z bádání hobojistky Barbory Šteflové, která v rámci své dizertační práce vytvořila katalog českých hobojových skladeb právě tohoto období. Trio také aktivně oslovuje skladatele, na svém kontě má několik premiér skladeb českých autorů a pravidelně natáčí premiérové nahrávky pro Český rozhlas. Českou soudobou hudbu propaguje na tuzemských festivalech (Concentus Moraviae, Setkávání nové hudby +, Dny soudobé hudby, Poláčkovo léto v Rychnově nad Kněžnou, Festival Harriet Parish v Žamberku, Forfest Kroměříž). V roce 2019 získalo trio 3. cenu na mezinárodní soutěži komorních souboru AEMC Montecassiano, spojenou s koncertem v italském městě Campregheri. V roce 2020 soubor účinkoval na festivalu L’altra stagione v italském Porto Recanati, v červnu 2020 se aktivně účastnil online konference AEMC Conference of music, communication and performance.

7. prosince 2020 v 19.00, online z vily Löw-Beer, Brno

Skladba Affetti Banalissimmi Miloše Štědroně se skládá z pěti částí a vznikla jako zbrusu nové dílo namísto původního, téměř ztraceného díla pro totožné obsazení, na míru Triu Aperto. Dalibor Spilka zkomponoval svoji jednovětou skladbu Rozmarné léto v roce 1984 pro Filharmonické dechové trio, snad ovlivněn „rozmary“ stejnojmenného literárního díla Vladislava Vančury. Pro stejné seskupení vznikly v roce 2007 také svým stylem humorné Tři grotesky Evžena Zámečníka. V premiéře pak na koncertě zazní také třívěté dílo Mikrosvěty IX Radima Bednaříka, psané v létě tohoto roku na míru tělesu. Závěr pak patří Vojtěchu Dlaskovi a jeho Krapp-Triu, exkurzi do světa lidských povah, sebeklamů i literárních zápletek.

PROGRAM
MILOŠ ŠTĚDROŇ (1942): Affetti Banalissimmi (2018)
I. 5 Affetti Banalissimi – II. Solis praevia – III. Soli – IV. Menuet – V. Fresco
DALIBOR SPILKA (1931–1997): Rozmarné léto (1984)
EVŽEN ZÁMEČNÍK (1939–2018): Tři grotesky (2006)
I. Allegretto scherzando – II. Allegretto – III. Allegro

RADIM BEDNAŘÍK (1979): Mikrosvěty IX (2020) PREMIÉRA
I. Maestoso – II. Con moto – III. Maestoso agitato e con moto
VOJTĚCH DLASK (1979): Krapp-Trio (2015)
I. Ty mě nechceš milovat? Ale to nejde! Mě nemilovat, to nejde! – II. Jistě jste již určili diagnózu, pánové. Pomožte jí, dělejte, co umíte! – III. Ten čaj nám dnes přines ty, Julie! – III ½. Nejspíš si ještě máte co říct... mezi čtyřma očima – co jste nechtěli říkat přede mnou. Opustím vás. – IV. A najednou pukla obruč kolem jeho srdce...

Stream koncertu zajišťuje agentura BIATEK.

 Trio Aperto

Více informací:
www.operadiversa.cz
www.facebook.com/operadiversa


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Nad všechny poháry a medaile mám raději spokojenost a odezvu publika, říká Marek Meluzín

marek meluzin 200I když má své zaměstnání, tancem žije a nakazil tím už spoustu dalších. Řeč je o Marku Meluzínovi z Kroměříže. Během svého života prošel několika tanečnímu skupinami, aby si nakonec postavil tu svou a jako choreograf ji vedl a formova...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Dostanou i nás technologie na okraj propasti?

na okraji propasti 200Na okraji propasti oblíbeného francouzského spisovatele Bernarda Miniera patřilo v únorové nabídce k top titulům a jedná se také o knihu z edice TOP thriller. Stojí tato bichle za to?

 <...

Divadlo

Když to nejde vydržet „Ani o den dýl“

ani o den dyl 200Ani o den dýl je název představení francouzského autora Michela Clémenta, které na začátku října vizovskému publiku představilo zájezdové divadlo SemTamFór.

 

...

Film

Dokumenty Michelangela Antonioniho se uhnízdily v Karlových Varech

altLetos někteří filmaři buď v plné síle oslavili sté narozeniny (jako japonský režisér Kaneto Šindo) nebo se před sto lety narodili (Tadaši Imai,  Alexander Mackendrick, Gene Kelly, Georges Franju,  Michelangelo Antonioni). P...