Možná vás napadá, že to jde jen dost těžko, dokud děti neumějí psát a pořádně číst. Opak je ale pravdou. V předškolním věku děti pohádkami doslova žijí a mají už v povědomí poměrně široký repertoár postav, zápletek a způsobů vyprávění. Nám už potom stačí tyto pohádkové základy, které mají všechny děti společné, chytře využít.
Hrajte si
Nejlepší způsob učení je hra. A nejde tady o učení srovnatelné se školním vzděláváním, ale o experimenty a mapování nových krajin a dovedností. Zkoušejte prostě, co všechno jde. Dělejte legrácky, vztahujte příběhy k všednímu dění, používejte pohádkové přirovnání. Spí jako Šípková Růženka, má hlad jako vlk, šklebí se jako čert, vykouzlí dobrou večeři. Už tady se vám krásně rozehraje kreativita a rozvíjíte jazykové dovednosti.
Stavte na tom, co znáte
Nám známé pohádky a příběhy vznikaly stovky a tisíce let. Prošly už zkouškou mnoha generací posluchačů a ty, které se dochovaly, jsou mistrovsky vybroušená díla. Nemusíte se proto pokoušet objevovat Ameriku. Prostě si s dětmi vezměte kostru příběhu, co se vám líbí a přeměňte ho na vlastní. Vznikne úplně nová pohádka, která vám udělá velkou radost.
Improvizujte
Nejlepší je vytěžit to, co se vám právě teď zajímavého děje. Prožitek je víc, než tisíc vyprávění. Každý zajímavý zážitek, drama, nebo záhadu, můžete přetavit do příběhu, který si díky tomu společně uchováte. Přesně takhle se cvičí a rozvíjí kreativita. Pokud to chcete ještě více rozvinout, šup pro papíry a pastelky, nebo k encyklopedii či jiné knize, která vám dá další možnost diskuze a rozvoje.
Podporujte děti
Když děti podobné věci zkoušejí poprvé, je to pro ně nejistá půda. Jejich fantazie se týkají spíše opakování známých struktur či zážitků, než vymýšlení něčeho úplně nového. Proto na ně nespěchejte a postupujte společně tak, abyste pro ně byli jasná opora, která nabídne nápad pokaždé, když je třeba a dětem nechá doplňovat pasáže, u kterých jim to půjde dobře. Například vy vymyslíte základ a zápletku a necháte děti říct koho postava potkala, co si vzala na sebe, jakou zpívala písničku, nebo co měla k obědu. Případně jim přenecháte opakovací pasáže.
Rozvíjejte nápady
Nebojte se k nápadům vracet a dále je rozvíjet. Vaše postava může zažívat více dobrodružství, příběhu lze vymýšlet různá rozuzlení, nebo měnit některé prvky či vedlejší postavy. Nápady můžete rozvíjet i u tradičních pohádek. Jak by to mohlo být jinak, formovat povahu známých postav, přidávat legrácky, nebo něco naopak ubrat.
Pohádky a hry s nimi jsou nekonečnou studnicí zábavy i vzdělávacího potenciálu. Proto jsme v Portálu dali dohromady knihu pracovních listů Jak na pohádku. Je určena pro předškolní i mladší školní děti a najdete v ní hromadu her, pokusů, námětů, úkolů, obrázků, ale i základy práce s příběhem. Díky této publikaci získáte obrovskou zásobárnu námětů k tvorbě s jedním dítětem, ale i se skupinou a hodí se pro volný čas i výuku. Díky knize Jak na pohádku pro vás pojmy čtenářská gramotnost a jazykový rozvoj dostanou úplně nový rozměr.
Autorka Ludmila Bakonyi Selingerová alias Pohádková Lída je autorka 14 knih pro děti, maminka a zkušená pedagožka. Pohádky jsou její vášní a ráda si s nimi hraje na všechny způsoby. Příběhy vnímá nejen jako laskavý způsob vedení a učení dětí, ale i jejich možnost sebepoznání a seberealizace. Proto vydala již druhou publikaci na téma tvůrčího psaní pro děti.
< Předchozí | Další > |
---|