Luštěte s dětmi šifry

Luštěte s dětmi šifry

sifry pro kluky a holky 200Nakladatelství EDIKA vydalo další knihu s šiframi, tentokrát nazvanou Šifry pro kluky a holky. Autem je opět Radek Pelánek, dlouholetý organizátor známých šifrovacích her pro dospělé.

Stačí trpělivost

Útlá kniha s výraznou žlutou obálkou je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou část. V závěru knihy je pak nápověda, řešení a také přehled použitých kódování a tabulka umožňující rychlý přepis morseovky na písmena abecedy. Autor v úvodu malé čtenáře takto povzbuzuje: „Že jsi zatím žádné šifry neluštil(a)? To vůbec nevadí. Pro začátek stačí jen bystrý rozum a trpělivost. Postupně získáš zkušenosti a luštění Ti půjde snáz.“

Teorie i praxe

V teoretické části se v úvodu nachází tipy, jak šifry luštit, dále popis substitučních a transpozičních šifer a informace o morseovce nebo Braillově písmu. Krátká teorie je vždy doplněna praktickými ukázkami s nápovědou a řešením nacházejícím se přímo u nich. Mně moc zaujala poučka, co z variant Braillovo písmo, Morseova abeceda nebo římské číslice kdy použít, když se jedná o šestici znaků, skupiny se dvěma druhy znaků nebo skupiny se třemi druhy znaků.

Praktická část je rozdělena tematicky do 24 kapitol, jako například počasí, umění, zahrada, drahé kameny, cukrárna, svátky a prázdniny. Toto rozdělení je super, protože jednak víte, čeho se výsledek bude týkat a navíc si tak děti mohou i rozšířit slovní zásobu a jejich všeobecný přehled. Na několika místech je navíc okénko s doplňujícími informacemi, jako například: „Kořeny tance najdeme v různých rituálech nebo i bojových technikách. Například breakdance, který vznikl v 70. letech 20. století ve Spojených státech, má některé prvky odvozeny z bojových umění. Také capoeira se vyvíjela z bojového umění brazilských otroků 16. století až do dnešní taneční podoby.“ (str. 46).

sifry1

Vyřešíte každou šifru

U každé šifry je poznačena její obtížnost od jedné do tří hvězdiček a řešením je pak nejčastěji jedno slovo. Když si děti neví rady, mohou se první podívat do nápovědy, kde je stručně naznačen postup. V řešení je pak postup celý a samozřejmě také hledaný výraz.

Pokud potřebujete nějak zabavit vaše ratolesti, Šifry pro kluky a holky jsou skvělou volbou!

Radek Pelánek je vysokoškolský pedagog na fakultě informatiky Masarykovy univerzity. Je dlouholetým organizátorem velkých šifrovacích her pro dospělé, jako je Tmou nebo Sendvič. Pravidelně připravuje rozmanité šifrovací pokladovky nejen pro zvídavé děti. Je autorem několika knih jako například Příručka instruktora zážitkových akcí (2008), Zážitkové výukové programy (2010), Jak to vyřešit? (2011), Hlavolamikon (2014) nebo Šifry pro děti (2017).

sifry pro kluky a holky

Šifry pro kluky a holky
Autor: Radek Pelánek
Žánr: zdraví, životní styl
Nakladatelství: EDIKA
Rok vydání: 2020
Počet stran: 96

Kdo rozváže pás Orionu = Šifra mistra Leonarda počesku

kdo rozvaze pas orionu 200V únoru vyšla u nakladatelství Kalibr velmi poutavá kniha Aleše Rozehnala s tajuplným názvem Kdo rozváže pás Orionu. Naláká vás působivá obálka knihy, fakt, že jde o thriller, nebo to, že se jedná o velmi kvalitně z...

Testosteron byl masakr

testosteron 200Městské divadlo Zlín na začátku své 73. sezóny přišlo s komedií polského autora Andrzeje Saramonowicze Testosteron, která má velké ambice stát se velmi oblíbeným titulem.

...

Filmový sirotek 2015 se zlatem v hrdle

boychoir perexJaké dialogy se scénáristovi jménem Francois Girard honí hlavou? Jak bude vypadat režie Bena Ripleyeho? Přinese oscarový Dustin Hoffman filmu připravujícímu premiéru v roce 2015 štěstí? Kdo...