Dva světy v průšvihu

vprusvihu perexJak zaujmout náctileté, aby přemýšleli i o tématech, která jim nepřipadají zábavná? S touto otázkou často zápasí rodiče, učitelé i někteří novináři. Spisovatelka Martina Bittnerová (*1975) učinila pokus s názvem V průšvihu. Kniha zacílená především na dospívající čtenářky může „nedopatřením“ zaujmout daleko širší publikum a přispět tak k mezigenerační diskuzi.

Hlavní hrdinka Lola není obyčejná školačka. Je totiž Cerkyně. Mimochodem Cerkové se vyvinuli z lidí. Ale místo kůže mají porcelánový povrch, který si rádi leští. Kdybyste je chtěli hledat, museli byste zapátrat kdesi na periferiích. Tyto bytosti žijí v úhledných bílých kopulích. Krásné stavby! Jedna jako druhá. Má to prý výhodu: obyvatelé a majitelé si svá obydlí nemusejí závidět. Cerkové jsou zvláštní, například se vyhýbají knihám, zato je jejich povinností, aby četli časopis Cerkolitan. Lola ho nesnáší. Stejně tak nenávidí, když jí matka servíruje předpisově zdravé jídlo, třeba brokolicovou nebo řepnou kaši.

Lola sice žije v poněkud umělé civilizaci, sešněrované podivnými pravidly, ale jinak má docela normální starosti - občas si dělá hlavu s tím, jak vypadá, štvou jí rodiče, má trápení se svými vrstevníky i sama se sebou. Její příběh, který by mohl být banální, autorka knihy pořádně zkomplikuje tím, že si vymyslí nečekaný dárek: mimino, lidské mládě! Stačí zajít do cerkovského hypermarketu. Přítomnost neobvyklého dárečku pozvolna změní atmosféru v rodině a Lole začne docházet, že něco může být jinak.

Hlavní hrdinka má dvě touhy: prožít lásku a prozkoumat své kořeny („starý“ svět lidí). Se svým princem Osem se vydá na dobrodružnou výpravu. Os je  „super kluk“, zdá se, že si za všech okolností umí poradit. Snad by to mohl být ten správný partner do příštích časů… Ano, jistě, kdyby…

Zatímco vyprávění o životě v cerkovské komunitě zčásti působí jako ironický výsměch trendovému snobství, výlet k lidem je chvílemi „strašidelnou“ sondáží, která vyvolává neodbytné otázky nad rámec zčásti předvídatelných momentů. Lola a Os potkávají ve světě „skutečných lidí“ podivuhodné figury. Zde si autorka pohrává s lehce dekadentními situacemi. „Lidem musíš zacpat pusu penězi a pak k tobě budou přistupovat slušně,“ poučí Lolu její milovaný Os.

Martina Bittnerová, jejíž knihu lze s mírnou nadsázkou zaškatulkovat jako „soft sci-fi“, vypráví příběh a zároveň konfrontuje dva světy. Provokuje k úvahám o různých formách totality, o svobodě, ale také o předstírání, osobní odpovědnosti a selhávání. Svěže rytmizovaný text, prošpikovaný mnoha dialogy, je skoro tak rychlý, jako vznášedlo, v němž Lola a její milý přicházejí na kloub některým zvláštnostem.

V průšvihu nelze číst pouze jako dobrodružnou love story pro náctileté. Tady jde o víc! Být nakladatelem, přemluvím paní spisovatelku, aby napsala pokračování. Mrazivě vyznívající konec si o to přímo říká.

V průšvihu

vprusvihu obalka

Autorka: Martina Bittnerová