Návody pro spiritualitu všedního dne

Pad vzhuru 200V záplavě všelijaké duchovní literatury často narazíte na kýčovitost, povrchnost a nesrozumitelné blábolení. O to víc vás potěší setkání s moudrostí. Přesně takový zážitek nabízí kniha Pád vzhůru, jejímž autorem je františkánský učitel Richard Rohr.

Hlavní téma prozrazuje podtitul: Spiritualita pro obě poloviny života.  Zatímco mnozí z nás mají rozdělen život do několika fází - někdo na třetiny, jiný třeba na šestiny - v tomto případě je cesta člověka pojata „fotbalově“(něco jako hra pro dva poločasy). Avšak pochopit, co znamená odžít první a druhou polovinu, není pro každého úplně snadné. Potíž je v tom, že je nutné dopracovat se do bodu, kdy opustíme to první a vydáme se k tomu druhému. Jak se ale naučit „nechat věci být“? Mohou nám pomoci návody zkušeného autora.

Americký spisovatel s německými kořeny, učitel a františkánský kazatel Richard Rohr  má zvláštní dar: umí se přiblížit neortodoxnímu čtenáři. V esejisticky laděných textech pracuje s mnoha odkazy, což prozrazuje jeho duchovní a intelektuální otevřenost. Své úvahy opírá nejen o některé biblické pasáže, čerpá například z filozofie, poezie či psychologie. Především se snaží předat bohaté životní zkušenosti.

V kapitole nazvané Klopýtání přes kameny vzpomíná na čtrnáctileté období, kdy působil jako vězeňský kaplan. To, co uvádí o ženách a mužích, kterým se věnoval za mřížemi v Novém Mexiku, má širší platnost: „Nikdo je nenaučil, jak ovládat impulsy a oddalovat uspokojování potřeb, což je úkolem každého dobrého rodiče, neboť je to pro život člověka naprosto nezbytné. Tito lidé, nemající pořádnou identitu, pevné hranice ani pocit vlastní důstojnosti, dovolili sami sobě se zničit -  i zničit své okolí – drogami, promiskuitou, nezdravými vztahy, alkoholem, násilím či zneužíváním. Pak narazili na krutý vězeňský řád, který má sloužit k jejich nápravě, ale kvůli četným poraněním, která si nesou a kvůli odporu, jejž pociťují vůči všem autoritám i sobě samotným, je pro ně mnohem těžší tuto životní lekci zvládnout.“

Pad vzhuru

Richard Rohr, který se v jiných knihách hlouběji zabývá mužskou spiritualitou, se snaží čtenáři pomoci na cestě ke zralosti. Z tohoto důvodu zmiňuje nutnost „utrpení“, a to proto, aby se člověk vyhnul utrpením daleko bolestnějším. Také se dotýká problému, kterak opustit své „falešné já“ a najít sebe sama.  To, co zní zdánlivě jednoduše, je v praktickém životě zpravidla složité, někdy skoro neuskutečnitelné a vzdálené. V případě, že nakonec pochopíte, že zdánlivé prohry jsou vlastně výhrami, došli jste dál, než se vám mohlo zdát.

Kniha Pád vzhůru se strefuje do doby, kdy se v české společnosti stále více diskutuje o krizi autorit, o smyslu rodiny, o mužských rolích nebo o důsledcích příliš liberální výchovy. Proto ji můžeme považovat za vhodný příspěvek do důležité debaty. Rohrovy texty je možné vnímat intimněji - jako směrovky ke zralé víře, případně je pojímat jako svěží intelektuální potravu s psychoterapeutickým účinkem.

Pokud je to vaše první setkání s tímto autorem, snad vás inspiruje k vyhledání jeho dalších knih. Je vyzkoušeno, že otevírají obzory a pomáhají.  Zkuste nakročit…

Název: Pád vzhůru
Autor: Richard Rohr