Živé historky ze starého světa

jerome klapka perexKdyž se řekne Jerome Klapka Jerome, vybaví se vám nejspíš Tři muži ve člunu. Ty zná přece každý! V nedávno vydané knize s předlouhým názvem O psech, zlodějích, strážníkovi i jiná vyprávění najdete drobnější a méně známé prózy z dílny klasika britského humoru.

Pokud berete zmiňovaný svazek do ruky, musíte se připravit na cestu do starého světa. Originály těchto textu totiž vycházely v Londýně mezi roky 1893 a 1905. Skrze ně máte možnost vstoupit do společnosti před první světovou válkou, do doby, v níž si někteří lidé připadali jako obyvatelé jedné z nedotknutelných  mocností. Život tehdy plynul jinak, z dnešního pohledu tak trochu „líně“. Je to věrně přenesená realita, nebo jen falešný dojem způsobený zručností autora? Toť otázka pro zvídavého čtenáře.

Jerome Klapka Jerome (1859-1927) neměl jednoduchý život. Ve třinácti letech přišel o otce a o dva roky později o matku. Hned po střední škole byl nucen si vydělávat na obživu. Vystřídal různé profese – byl dělníkem na železnici, učitelem, baličem či hercem v kočovné společnosti. Válečné období přežil jako řidič ambulance u francouzského Červeného kříže. Spisovatel, který se proslavil vyprávěním o zážitcích tří vodáků, postupně ubíral svůj bezstarostný tón a po válce už žádný humoristický román nenapsal.

Muž, který proslul skvělým pozorovatelským talentem a smyslem pro jemný humor, při svém psaní nezapomínal na člověka. Možná i proto jsou jeho texty tak působivé. Například v drobné próze s názvem Věční a věrní se zabývá silnými a klidnými lidmi, s nimiž je radost žít: „Ženy jsou zpravidla houževnatější než muži. Jsou ženy, u nichž máte pocit, že byste se na ně mohli spoléhat až do smrti. Ovšem mezi muži má tuto psí vlastnost jen málokdo. Pokud vezmeme muže obecně, podobají se spíše kočkám. Můžete s nimi žít dvacet let a považovat je za své, ale nebudete si úplně jisti. Nikdy přesně nevíte, co si myslí.“

Do výbavy legendárního spisovatele patřila schopnost ironického náhledu na svět, který se někdy jevil složitějším, než byl ve skutečnosti. Jedním z velkých čtenářských zážitků může být kupříkladu próza nazvaná Proč nenávidíme cizince. Při jejím pročítání se zamyslíte nejen nad tím, jak je nebezpečné rozhazovat na ulici papírky. Úsměv na rtech vám zaručeně přivodí i další texty v této knize, třeba neuvěřitelná vyprávěnka Převoznický pomocník James.

Jerome Klapka Jerome měl pochopení pro lidské slabosti a dokázal se na ně podívat způsobem, který neurážel. Snad i proto jsou jeho texty po letech tak vyhledávané. Bez ohledu na dobu, která uplynula od jejich vzniku, může jeho dílo upoutat čtenáře všech generací. Stačí se jen naladit na nezaměnitelný styl.

Doporučuji zahradní křeslo, terasu, balkón, dobré pití, zmrzlinu… A hlavně: nikam nepospíchat, nestresovat se… Prostě jen číst a přemýšlet o tom, co je na světě ze všeho nejdůležitější.

jerome klapka

O psech, zlodějích, strážníkovi i jiná vyprávění