Živé historky ze starého světa

jerome klapka perexKdyž se řekne Jerome Klapka Jerome, vybaví se vám nejspíš Tři muži ve člunu. Ty zná přece každý! V nedávno vydané knize s předlouhým názvem O psech, zlodějích, strážníkovi i jiná vyprávění najdete drobnější a méně známé prózy z dílny klasika britského humoru.

Pokud berete zmiňovaný svazek do ruky, musíte se připravit na cestu do starého světa. Originály těchto textu totiž vycházely v Londýně mezi roky 1893 a 1905. Skrze ně máte možnost vstoupit do společnosti před první světovou válkou, do doby, v níž si někteří lidé připadali jako obyvatelé jedné z nedotknutelných  mocností. Život tehdy plynul jinak, z dnešního pohledu tak trochu „líně“. Je to věrně přenesená realita, nebo jen falešný dojem způsobený zručností autora? Toť otázka pro zvídavého čtenáře.

Jerome Klapka Jerome (1859-1927) neměl jednoduchý život. Ve třinácti letech přišel o otce a o dva roky později o matku. Hned po střední škole byl nucen si vydělávat na obživu. Vystřídal různé profese – byl dělníkem na železnici, učitelem, baličem či hercem v kočovné společnosti. Válečné období přežil jako řidič ambulance u francouzského Červeného kříže. Spisovatel, který se proslavil vyprávěním o zážitcích tří vodáků, postupně ubíral svůj bezstarostný tón a po válce už žádný humoristický román nenapsal.

Muž, který proslul skvělým pozorovatelským talentem a smyslem pro jemný humor, při svém psaní nezapomínal na člověka. Možná i proto jsou jeho texty tak působivé. Například v drobné próze s názvem Věční a věrní se zabývá silnými a klidnými lidmi, s nimiž je radost žít: „Ženy jsou zpravidla houževnatější než muži. Jsou ženy, u nichž máte pocit, že byste se na ně mohli spoléhat až do smrti. Ovšem mezi muži má tuto psí vlastnost jen málokdo. Pokud vezmeme muže obecně, podobají se spíše kočkám. Můžete s nimi žít dvacet let a považovat je za své, ale nebudete si úplně jisti. Nikdy přesně nevíte, co si myslí.“

Do výbavy legendárního spisovatele patřila schopnost ironického náhledu na svět, který se někdy jevil složitějším, než byl ve skutečnosti. Jedním z velkých čtenářských zážitků může být kupříkladu próza nazvaná Proč nenávidíme cizince. Při jejím pročítání se zamyslíte nejen nad tím, jak je nebezpečné rozhazovat na ulici papírky. Úsměv na rtech vám zaručeně přivodí i další texty v této knize, třeba neuvěřitelná vyprávěnka Převoznický pomocník James.

Jerome Klapka Jerome měl pochopení pro lidské slabosti a dokázal se na ně podívat způsobem, který neurážel. Snad i proto jsou jeho texty po letech tak vyhledávané. Bez ohledu na dobu, která uplynula od jejich vzniku, může jeho dílo upoutat čtenáře všech generací. Stačí se jen naladit na nezaměnitelný styl.

Doporučuji zahradní křeslo, terasu, balkón, dobré pití, zmrzlinu… A hlavně: nikam nepospíchat, nestresovat se… Prostě jen číst a přemýšlet o tom, co je na světě ze všeho nejdůležitější.

jerome klapka

O psech, zlodějích, strážníkovi i jiná vyprávění
Autor: Jerome Klapka Jerome
Žánr: Humoristická literatura
Rok vydání: 2015
Počet stran: 208
Vydalo: Nakladatelství Vyšehrad
ISBN: 978-80-7429-519-5
Zdroj foto (obálka):  www.ivysehrad.cz

KVĚTOSLAVA ENGLEROVÁ

knihovnice obce Statenice

JAN BAUER - KLASIKOVÉ V NEDBALKÁCH

Kniha Klasikové v nedbalkách aneb Za kulisami českého 19. století z pera Jana Bauera mě oslovila hlavně tím, co jsme se ve škole o našich slavných klasicích neučili. Všeobecně je známo, že život těchto osobností byl plný bídy, ústrků a jedním slzavým údolím. O tom, že to byli také lidé z masa a kostí s lidskými chybami, se ve škole neučilo. Jejich životopisy nelze shrnout do pouhého soupisu děl. Víte, že Mácha hovořil většinou německy, že Palacký napsal Dějiny národa českého nejprve německy, že Dobrovský, Rettigová a Světlá se museli učit češtinu až v dospělém věku? A s češtinou bojoval i Josef Mánes. Nejvíce mě zaujal příběh Karla Havlíčka Borovského, který byl pasován na národního mučedníka. Havlíček byl r. 1851 odvezen do tyrolského Brixenu. V kouzelné alpské krajině byl ubytován v luxusním hotelu, kde se zastavovali i příslušníci habsburského panovnického rodu. Český novinář zde měl zajištěnou plnou penzi a mohl k sobě zvát manželku i dceru. V květnu 1852 se za Havlíčkem rozjela i jeho rodina. Cestovní výlohy ve výši 150 zlatých jim zaplatilo pražské policejní ředitelství. Nato si Havlíček pronajal domek se zahradním altánem s krásnou vyhlídkou. Veškeré jídlo jim nosili z luxusního hostince. Kromě toho dostával náš novinář od rakouského ministra vnitra ročně 500 zlatých, které mu byly vypláceny pravidelně v měsíčních splátkách, aniž musel něco dělat. Pravdou ale je, že byl Havlíček pod stálou policejní kontrolou. A takových zajímavých příběhů je tu mnohem víc. Kniha vystihuje zajímavosti ze života našich klasiků čtivou formou bez bulvární příchutě a nesnižuje přitom význam osobností, které hrají zásadní roli v našem národním kulturním fondu.

Idioti 21. století

idio200Vesna Tvrtković se narodila v roce 1982 v Sarajevu. Kvůli válce odtud v roce 1992 uprchla i se svojí rodinou do Prahy, kde se usadila, pracuje zde a žije spokojeným životem. V roce 2009 absolvovala obor tvůrčí psaní na Literární akademii Josefa Škvoreckéh...