Yallah! od BraAgas: Útok na uši i těla

BraAgas obalHudební formace BraAgas dokazuje, že patří ke špičce domácí scény world music. Na svém pátém albu nazvaném „Yallah!“ opět znamenitě pracuje s prastarými texty, melodiemi a rytmy. Jestli mohu poradit, nechte se unášet!

Kapela tvořená převážně ženským živlem od úvodních tónů vtahuje posluchače do „jiného“ světa: stačí pár vteřin se cítíte se doslova očarováni uhrančivými harmoniemi a zpěvy. Někoho napadne, že přesně toto by si nechal pustit při plavbě na moři nebo v nějakém přístavním podniku. To však není podmínkou. Vždyť napojit se můžete kdekoliv vás to napadne.

BraAgas 1

Pozoruhodná kapela si dala opravdu záležet, aby namíchala úžasně energický koktejl. Nejpočetnějším inspiračním zdrojem pro vynalézavé aranže se tentokrát staly sefardské písně, které tvoří víc než polovinu aktuální nahrávky. BraAgas se k odkazu španělských Židů hlásí s otevřeným srdcem a na výsledku je to znát. Hlavní pramen byl vhodně doplněn a promíchán s dalšími vlivy – na albu najdete například srbské či turecké skladby.

Album je působivé jako celek a zároveň vás atakují některé drobné detaily, k nimž se vám chce vracet. Dva zdánlivě nenápadné příklady: teskná nálada v první části písně Morena a bulharské dudy použité v předposlední skladbě Bilbil Pile.

Je to zvláštní. S BraAgas člověk chvíli sní, chvíli tančí a především - s radostí odlétá.

Yallah!

BraAgas ob
Interpret: BraAgas
Žánr: World music
Skladby: 1/ Frego (sefardská), 2/ Karanfilče Devojče (srbská), 3/ Dere Gelyior (turecká), 4/ Agarrado (galícijská), 5/ Morena (sefardská), 6/ Ocho Kandelikas (sefardská), 7/ Si Verías (sefardsko-turecká), 8/ La Comida (sefardská), 9/ Yo Hanino (sefardská), 10/ Mi Suegra (sefardská), 11/ Bilbil Pile (srbská), 12/ More Izgrejala Nane (srbská)
Stopáž: 42:38
Vydavatelství: Indies Scope, 2014, www.indies.eu
Hodnocení: 85 %

( 4 hlasů )

RENATA PETŘÍČKOVÁ

redaktorka K21

Nechte si poradit, knihy jež uleví duši... Jak jste si asi všimli, zrovna já tu jsem většinou přes knihy, které se nějak zabývají psychologií a seberozvojem. To je velmi široké téma a také patří v knihkupectví k těm nacpanějším regálům. Nějak plynule jsem k nim došla přes pár pokusů s romantickými knihami v ranném mládí a už jsem u nich zůstala. Myslím si, že o takovou knihu alespoň čas od času člověk stojí. Které mne oslovily a ovlivnily nejvíce? Možná tou úplně první byl vždycky Malý princ, kterého když jsem doopravdy pochopila, tak to byl přenádherný sladkobolný pocit. Mám ráda také knihu Elisabeth Haich: Zasvěcení, to je ale bible pro celý život a jsem dosud ráda, že mnoho z tam řečeného je mi zatím zahaleno tajemstvím. Přístupnější a komerčnější jsou pak knihy Davida Deidy, pro muže Cesta pravého muže, a pro ženy snažící se mužům porozumět pak Když jde o muže. Z andělských děl Doreen Virtue pak Chci změnit svůj život, ale nemám na to čas, nebo V zajetí jídla, Zbavte se svých kil bolesti, což jsou její nejméně andělské, nejvíce psychologické a do hloubky ženské duše jdoucí tituly. A mezi poslední okouzlení patří Alberto Villoldo a Návrat duše, což je kniha, která je výtečným základem pro každého, kdo chce vůbec porozumět psychologii, kořenům šamanismu a své vlastní duše. A kdo má rád, stejně jako já tarot, tak kromě své vlastní knihy Základní tarot a Svět tarotu, ráda poradím cokoliv od Barbary Moore.Ta je mojí velkou učitelkou! A když bych měla poradit něco "naživo"? Pak jsou to přednášky Jaroslava Duška všude různě po republice a v pražských divadlech jeho Duše K, Čtyři dohody nebo Pátá dohoda. Přednášky Pjéra la Šéze, které jsou o jungovské psychologii, do které přidává své vlastní názory, které dovolím si říci - jsou velmi podnětné a odvážné. Když zajdu ještě dál, tak příští rok by měl Brno navštívit Clemens Kuby a opět představit své mentální léčení a možná i novou knihu, zatím nevíme...

Mimísek 16