Nejživější kapela? Krausberry!

Nejživější kapela? Krausberry!

KRAUSBERRY perexNovým dvoudiskovým albem se připomíná pražská skupina Krausberry. Počin nazvaný Živě v Malostranské Besedě je určen všem, kteří se cítí dobře při poslechu „staré dobré muziky“ a život berou s nadhledem.

Nahrávka vznikla loni v květnu právě ve zmíněném pražském kulturním stánku. Fanouškům je servírováno celkem čtyřiadvacet skladeb. Většinu z nich už důkladně prověřil čas a některé lze považovat za skutečné hity. Kapela, která se zformovala v polovině osmdesátých let minulého století, se nyní dostala do fáze pokročilého věku a dokazuje, jakou sílu má živé vystoupení.  Kdo chce být zasažen nepopsatelnou energií poctivého bluesrocku, nechť se zaposlouchá.

Krausberry se k vydání konzervy dostávají po několikaleté pauze, předchozí album Nálada totiž vyšlo v roce 2007. V meziobdobí se frontman Martin Kraus (*1955) stačil poprat s těžkou nemocí, do kapely přišli noví hudebníci a „legendární“ parta chytla dech. Zaznamenané koncerty v Malostranské Besedě odehrála tato sestava: Martin Kraus (zpěv, kytara, harmonika), Mário Císař (kytara, zpěv, vokál), Růžena Chroňák (kytara, vokál), Emil Kopta (kytara, vokál), Jiří Kredba (basová kytara), Jiří Zelenka (bicí, vokál).

Posluchač nemusí mít obavu, že by se musel vyrovnat s hudební nestravitelností. Tento „pokrm“ je chuťově známý, zvláště to pochopí ti, kteří mají rádi hardrock vyrostlý z bluesových kořenů. Kapela šlape spolehlivě, s nevtíravou samozřejmostí a důrazem na pohodový projev. Je tu dostatek prostoru pro české texty, které pozoruhodným způsobem „sází“ jejich většinový autor a „recitátor“ Martin Kraus. Přesněji řečeno, frázování a barva hlasu tohoto veterána jsou nenapodobitelné a troufám si tvrdit, že i nenahraditelné. Zpěvák, kterému se blíží šedesátka, je tím, kdo velkým dílem způsobuje onu neskutečnou zábavnost, kvůli které má smysl poslouchat Krausberry.

Když se řekne bluesrock, kdekoho napadne, že je to něco vyčpělého, určeného spíše pro bigbítové dědky a babky. V podání Krausberry však existuje všeobecně přitažlivá muzikantská pohoda, ironický škleb a nadhled, jimž rozumí i mladí lidé. Například v písních Kořenová zelenina, Pražáci nebo Šiksa a gádžo jsou tyto ingredience namíchány s nebývalou citlivostí. Skladba Do nebe je pro změnu nenápadná a skrývá v sobě pocit smíření. To je to „něco“, k čemu se někteří lidé občas propijí, protančí či prořvou. Znalci vědí své.

{youtube}N5r9-zWhxgE{/youtube}

Živě v Malostranské Besedě

KRAUSBERRY booklet

Interpret: Krausberry
Žánr: Blues/rock
Skladby:
CD1: 1/ Na větvi, 2/ Horoskop, 3/ Bazar – zastavárna, 4/ Na pěknú notéčku, 5/ Nálada, 6/ Starý časy, 7/ Neříkej mi baby, 8/ Mejdlo, 9/ Ptáci, 10/ Táhne mi na čtyřicet, 11/ Náš kluk.
CD2: 1/ Peníze, 2/ Kořenová zelenina, 3/ Slunečný hrob, 4/ Horko, 5/ Emil, 6/ Díra do hlavy, 7/ Pražáci, 8/ Nastydlá, 9/ Na Hrad, 10/ Do nebe, 11/ Šiksa a gádžo, 12/ Můstek, 13/ Sgt. Zelí
Stopáže: 48:55 + 53:15
Vydáno: 100PROmotion, 2013
Hodnocení:  90 %

Po dvou měsících jsme nažhavení na další hraní před publikem, říká Bára Havelková, zpěvačky skupiny GAIA

GAIA200Už v sobotu 10. září zahraje otrokovická skupina GAIA poprvé v Kroměříži. Bude to v rámci Svatováclavských slavností, které se konají tradičně na Výstavišti. Tentokrát rozhovor poskytla zpěvačka skupiny Bára Havelková, která je podepsána pod několika písněmi...

Krvavý květ – jak odlišit skutečnost od představ?

Krvavy kvetSara bere přestěhování do Stockholmu jako nový start do života. Chce udělat za minulostí tlustou čáru, zpátky do normální života, začít s čistým štítem. Ze začátku to vypadá, že se jí to podařilo, ovšem minulost nedá na sebe jen tak zapomenout.

...

Milostný příběh prokletých básníků v podání Matěje Stropnického a Daniela Krejčíka

foto La fabrika perexPoutavou výukou dějepisu je divadelní hra Úplné zatmění, kterou má na programu pražská La fabrika. Divoký život dvou přátel a milenců je totiž příběhem prokletých básníků Paula Marie Verlaine (30. března 1844 Mety – 8. ledn...

Zjevení – když po vás jde to „z druhé strany“

zjeveni dvd 200Nejeden horor dává ponaučení, že není radno si zahrávat s tajemnými silami a s „druhou stranou“. Bohužel se však stále najdou tací, kteří si nedají říct a nedají. A takoví rozjíždí horor Zjevení.

...