Kniha - laskavý průvodce světem pro děti

Kniha - laskavý průvodce světem pro děti

Tisk

Pohadkova lida perexS dětstvím máme spojené knížky asi všichni. Dávaly nám zažít první velká dobrodružství, objevy, skrývaly vzrušující i děsivá tajemství. Knížky tady ale nejsou jen pro relaxování a zábavu. Pod jejich povrchem najdeme mnohem podstatnější smysl.

 

Co je pro děti v knihách to nejdůležitější? V čem jsou pro nás největší oporou při výchově? Proč hrají tak důležitou roli ve stabilitě a spokojeném dětství? A mají vůbec co dát nynější generaci narozené v digitálním světě?

Jaké je to, být dítě?

Už jsme na to vlastně trochu zapomněli. Jsme dospělí, většinu podstatných věcí jsme se naučili, umíme se ovládat, být racionální. Děti ale žijí v úplně jiném světě. V jaké jsou pozici a co zažívají?

V první řadě se musí pořád učit dost těžké věci a přirozeně mají strach, že to nezvládnou. Jak jenom mohou věřit, že ony, slabé a malé, opravdu zvládnou překonat všechny nástrahy a výzvy, vyrůst do velikosti mámy a táty? Jak dlouhá a vyčerpávající cesta před nimi je… Každý den se potkávají se zklamáním, s vlastními limity, příkořím od dospěláků, protivnými pravidly a povinnostmi. To chce opravdu pořádnou dávku pohádkové motivace, aby v sobě dětská duše našla dost sil tomu čelit a zachovat si víru ve vlastní úspěchy.

Interakce s dospělým a učení

My, jako dospělí, přirozeně máme na triku výchovu a chceme pro děti to nejlepší. Předáváme jim rady, pečujeme, vymýšlíme program. Problém ale je, že to děti často nevítají úplně s nadšením. Ony totiž jsou v pozici “toho dole”. Kdo by měl stále jen přijímat a málokdy může něco změnit sám. Právě proto se děti brání známým postrachem všech rodičů: bojem o moc, neboli obdobím vzdoru. To jsou takové ty chvíle, kdy se vám dítě v zoufalství natáhne u pokladny v obchodě, odmítá vystoupit z tramvaje, nebo přestane jíst skoro všechno, co před něj položíte.

Jakou cestou tedy jít, abychom tento přirozený dětský přetlak minimalizovali? Existuje několik způsobů učení. Přímé předávání informací je pro děti ten nejméně atraktivní a nejvíce rizikový. Mnohem lepší je příběh, hra, příklad, zkrátka zatraktivnění učebního procesu.

Kniha, neocenitelný pomocník

Právě v tomto je pro nás kniha neocenitelný pomocník. Najednou to nejsme my, kdo mentoruje. Je to důvěryhodný příběh v knize, který dokladuje celou logiku tvrzení a dítě nemá problém ho přijmout. Necítí se poníženě, ani není do ničeho tlačené. Tu informaci si vezme a pochopí úplně samo. Je to skoro jako by příběh skrze hrdinu samo prožilo. Naprosto přirozené a respektující. Knihy jsou fantastické emocionální tréninkové pole a hotové studny moudrosti, připravené na každou situaci. Kolik si toho díky nim můžou děti prožit nanečisto? Strach, obavy, rozporuplné pocity, vnitřní zmatky. To všechno diskrétně a v soukromí malovaných pohádkových stránek.

V čem všem mohou být knihy oporou?

Ke knížkám můžeme sáhnout jako rodiče a pedagogové z mnoha různých důvodů. Pár si jich tu povíme. Co pomocí nich dětem předáváme?

• Základní vědomosti o světě a společnosti
• Morální vzory
• Rozvoj estetického cítění
• Problematická a diskrétní témata
• Podpora emocionálního rozvoje
• Základy kompetencí k učení a informační gramotnosti
• Podpora jazykového rozvoje a intelektu

Čím dříve s knihami začneme, tím větší službu dětem uděláme. Není radno čekat, až dítě začne samo číst, láska ke knihám se dá budovat už od miminka a poskytuje nám s dětmi jedinečné chvíle plné pohody a vzájemné blízkosti.

Knihy v digitální době?

Co vůbec může knížka nabízet v dnešní digitální době? Oproti technologiím u knížky rozvíjíme vůli a fantazii. V internetovém prostředí je sice dostupné velké množství informací, ovšem mnohé z nich jsou neověřené a zavádějící. Často se navíc opakují z jednoho zdroje. Informace z knih jsou a ještě dlouho budou pro děti i pro nás mnohem hlubší, pravdivější a spolehlivější.

V digitálním prostředí navíc neustále probíhá boj o naši pozornost, motivovaný obchodními záměry. To má na náš nervový systém neblahý vliv. Množství podnětů nás navíc podvědomě vyčerpává a stresuje, kniha naopak nabízí relaxační účinky.

Z těchto a mnoha dalších důvodů, je pro nás dětská knížka nepostradatelná a dětem poskytuje toho nejlepšího průvodce při objevování světa a vlastním rozvoji.

Pohadkova lida

Informace o autorce: Ludmila Bakonyi Selingerová alias Pohádková Lída je spisovatelka a pedagog. Je autorkou sedmi publikací pro děti, ve kterých propojuje laskavé pohádkové příběhy, zajímavé informace, hry, pokusy, pozorování, i hudbu. Věří, že říše příběhů je pro děti tou nejlepší formou učení a může jim pomoci s rozlousknutím nejednoho zapeklitého oříšku na jejich cestě životem.

www.pohadkovalida.cz 


 

Hledat

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.


Literatura

Máte doma malé zahradníky? Tato kniha je přesně pro ně

Moje prvni zahradka 200Nakladatelství Albatros Media vydalo knihu Martiny Drijverové Moje malá zahrádka, ve které zajímavé rady najdou malí i velcí.

 

...

Divadlo

AI: Když robot píše hru. Švandovo divadlo uvede hru napsanou umělou inteligencí

ai robot 200Přestože Švandovo divadlo patří k těm pražským scénám, které se rozhodly otevřít nejdřív v březnu 2021, hned na úvod příštího roku tu pro diváky připravují jednu velmi zajímavou novinku. Už 26. února 2021, uvedou u Švandů unikátní inscenaci ...

Film

Kritiky očekávaný film Dítě číslo 44 míří do kin

44 perexFilm Dítě číslo 44 s podtitulem Jak najít vraha v zemi, kde vraždy neexistují, se točil před dvěma lety v Praze a také v dalších českých městech. Na natáčení se významně podílelo pražské filmové studio Barrandov, kde v...