Banner

ALJO BERAN - Z mého života

Email Tisk

beran vystava perexČas prověřuje umění a to bez rozdílu, jestli vzniklo před tisíci, nebo padesáti lety. Tato skutečnost patří k jednomu z jeho půvabů. Čas je zde relativní. Umělecké dílo tak mluví k divákům své současnosti, tedy k těm, pro které bylo vytvořeno, stejně tak, i k těm, kteří v době, kdy vznikalo, nebyli na světě. Co je však úžasné, že opravdové umělecké dílo, má tu schopnost hovořit vždy poněkud jinak.

 

A tak v něm nová generace nachází vždy nové podněty, nové odpovědi na své otázky. To by si jistě přál i můj otec. Aby jeho tvorba měla schopnost, hovořit k novým generacím. Jako dceru mne samozřejmě jeho díla provázela, jak za jeho života a snad ještě intenzivněji, v těch následujících, téměř třiceti letech, kdy už není mezi námi.

Dobře si vzpomínám na obrazy, které na mně působily od raného dětství, jak jsem vlastně jejich prostřednictvím poznávala moře, cizí krajiny, ale i ty kolem Olomouce. Jak jsem si vlastně prostřednictvím tatínkova vidění Olomouce uvědomovala výjimečnost tohoto města. Jak mne učil vidět to na první pohled neviditelné. Ve jménu rodinné tradice absolvoval také několik semestrů brněnské architektury.

Již jeho první studentské kolorované kresby se zabývaly olomouckým náměstím s Trojičním sloupem, či brněnským Petrovem, ale také pražskými mosty. Témata se v tvorbě mého otce měnila. Jedním ze stěžejních zájmů byla figura, většinou imaginární. Našel pro ni místo i v městském prostředí. Byl to často noční chodec, osamělý poutník procházející prázdným městem. Byla to milenecká dvojice zahleděná mimo čas a prostor.

Okouzlení Olomoucí vycházelo snad i z toho, že poznal nejrůznější kraje, že měl možnost srovnávat, různá města, a tak měl také možnost si stále více uvědomovat význam Olomouce, a to doslova v evropském kontextu. 

Již od 50. let vytvářel v různých grafi ckých technikách pohledy na Olomouc, jako novodobé veduty města. Byl to však především grafi cký soubor olomouckých kašen, doprovázený textem Františka Dvořáka. V 60. letech si postupně uvědomil, že si Olomouc zasluhuje monumentálnější zpracování. Tak postupně vznikal cyklus věnovaný tomuto městu, představující město z různých, často méně známých pohledů. Poslední výstava uskutečněná za otcova života v listopadu 1989 byla věnovaná výběru právě z tohoto cyklu. Je až symbolické, že jeho poslední podpis z října 1990 potvrzuje věnování souboru těchto pláten Olomouci, městu, kterému zasvětil svůj život, svou tvorbu.

Soubor obrazů převzali tehdy představitelé města a jsou dodnes k vidění na olomoucké radnici.                          

Věra Beranová, 2017

beran vystava

VLASTIVĚDNÉ MUZEUM V OLOMOUCI
ALJO BERAN Z mého života
14. 4.–31. 12. 2017

http://www.vmo.cz/rubriky/aktuality/aljo-beran-z-meho-zivota/


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

GABRIELA KUBENOVÁ

výtvarnice

Kniha:


Daniel Glattauer - Dobrý proti severáku

Kniha Dobrý proti severáku je moderní a vtipnou variací na epistolární román. Emmi Rothnerová chtěla přes internet zrušit předplatné časopisu Like. Kvůli překlepu ale její e-mail dostane Leo Leike. Protože Emmi mu dál posílá e-maily, upozorní ji Leo na její omyl. Začne tak nezvyklá korespondence, jakou lze vést jen s osobou naprosto neznámou. Na tenkém ostří mezi absolutním neznámem a nezávaznou intimitou se oba víc a víc sbližují, až si nakonec musí nevyhnutelně položit otázku: snesly by milostné city, které rozkvetly v e-mailech, osobní setkání? A co by se stalo, kdyby ano? Anotace ke knížce, která psala o jednom e-mailovém omylu a nastartovala neobvyklou korespondenci, mne zaujala a e-knihu jsem hned zakoupila. Opravdu mě nepustila a přehltla jsem ji přes noc, dá se to, je to pro mě velice čtivé a děj má spád. Mám ráda podobná nedorozumění i v opravdovém životě a ne jedno se mi už i přihodilo, takže jsem se do toho začetla a stala se téměř součástí knížky.Po poslední větě nastalo… no tohle? To snad nemůže být konec, to nejde, aby to takhle skončilo, to mi snad ten autor udělal schválně…. Ale bylo to tak, byl to konec, žádné další stránky, žádné další věty a dokonce ani slova nenásledovala…. Tohle se mi u málokteré knihy stane……. Ale za pár měsíců jsem objevila volné pokračování…. „Každá sedmá vlna“, neváhala jsem ani minutu, knihu zakoupila, opět v digitální podobě, ačkoli jsem totální milovník knih, které můžu otevřít a ke které můžu i přivonět, a pro mě bylo to pokračování snad ještě lepší. Takže pokud jste milovníky zamotaných životních příběhu a šťastných konců, dejte se do čtení. Daniel Glattauer (nar. 1960) pochází z Vídně, je spisovatel a novinář. Píše sloupky, soudní reportáže a fejetony. Jeho kniha Dobrý proti severáku se stala bestsellerem, v roce 2006 byla nominována na Německou knižní cenu a byla přeložena do mnoha jazyků a adaptována do podoby divadelní i rozhlasové hry. V Německu se dosud prodalo více než osm set padesát tisíc výtisků. Na přání čtenářů vyšlo pokračování Každá sedmá vlna (2009).

Anketa


Chat s osobností

Hledat

Mimísek 9

Partneři

Z archivu...

Čtěte také...

Zážitky odjinud Alexe Zupky

zupka200Francie, Sýrie či třeba Maroko… Do 9. února trvá výstava obrazů dnes třiaosmdesátiletého Alexe Zupky Zážitky odjinud. Instalovaná je v Café Alternatif (Mezibranská 21, Praha 1).

 

...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Noc literatury má za sebou další ročník!

altŠestým rokem se četlo, poslouchalo, snilo a přemýšlelo. Ojedinělý projekt, jakým beze sporu Noc literatury je, dotáhnuli pořadatelé zdárně do konce. Středa 16. května se tedy zapsala do historie jako šestý ročník projektu, s ohromným zájm...

Divadlo

Můj romantický příběh

langova perexDivadelní zpověď Toma a Amy „Bože. To teď spolu jako chodíme? Celé odpoledne jsem si důkladně přehrával všechno, co jsem jí kdy udělal, a co ona udělala mě. A snažil se určit míru svých závazků.“ / Postava Toma ve hře Můj romantický př...

Film

Jak naše pradědečky a prababičky vábily pohyblivé obrázky

kinematografie 200Sotva bychom dnes nalezli pamětníka, jenž by na základě vlastní zkušenosti dosvědčil, jak vyhlíželo promítání filmů před první světovou válkou, jaký vztah se k nim tehdy prosazoval a z čeho všeho byly pohyblivé obrázky, samozřejmě č...