Urban fantasy z Londýna podruhé: Dominion Petera McLeana

dominion 200V únoru vyšla v nakladatelství Host kniha plná magie a nadpřirozena Dominion od anglického autora Petera McLeana. Toužíte-li poznat multikulturní Londýn nejen z jeho oslnivé strany, autorova představivost vyplodila knihu přesně pro vás!

Peter McLean (* 1972) se narodil poblíž Londýna, pohyboval se na norwichské alternativní scéně, kde střídal noční kluby se studiem bojových umění a praktické magie. Kromě psaní má zálibu v kung-fu. Pracuje v datacentru americké nadnárodní společnosti. Drake (2016) je jeho první knihou ze série Spálený muž, druhý díl je Dominion a už stihl napsat i díl třetí – Damnation.

Don Drake, drsný Angličan, který se živí tím, že přivolává démony, sdílí byt s padlým andělem jménem Trixie a arcidémonem Spálený muž, ke kterému je připoutaný. Jak Don uvažuje o své profesi si můžete přečíst hned na straně 20: Ne, já, do prdele, nejsem čaroděj. Ve skutečnosti nejsem ani hieromancer. Ale propagovat se jako diabolista není zrovna nejlepší nápad. Kdybyste to náhodou nevěděli, diabolista, stručně řečeno, přivolává démony. Přivolává démony a posílá je zabíjet lidi. Za úplatek. Jistí lidé, samozřejmě ne zrovna ti hodní, jsou za to, že na někoho pošlete démona, ochotni zaplatit tučnej balík.

Don je povolán k práci pro bohatého arcidémona Pelyňka, který dluží laskavost zemským elementálům, tedy gnómům, kteří žijí v tunelech hluboko pod Londýnem. Ti jsou sužováni bytostí, jíž dali název Hnilobák, jelikož vše, k čemu se jen přiblíží, rozkládá. Don a jeho spolubojovníci budou muset vynaložit nemalé úsilí, aby tuto bytost zastavili. Nicméně, nic není tak jednoduché, jak na první pohled vypadá a zaplete se do toho mimo jiné i Trixiin přímý nadřízený, její dominion.

Obálka a předsádka hýří divokými barvami, které přilákají nejedno oko a ve dvaceti pěti kapitolách nám předkládají vskutku zajímavý zapeklitý příběh. Velmi se mi líbilo, jak si autor pohrál s kompozicí vyprávění – úvodní kapitola nás bez vysvětlování uvrhne do příběhu a až posléze začne vysvětlovat, jaké události tomu předcházely. V páté kapitole mistrně naváže na události první kapitoly. Ke konci knihy jsme zase mohli nahlédnout do minulosti Dona a Spáleného muže a pochopit tak lépe jejich komplikovaný ambivalentní vztah.

Co mi třeba oproti prvnímu dílu přišlo nedotažené, to byl popis rázovité atmosféry Londýna. Jedná se přece jen o urban fantasy, tak by město mělo být více v popředí zájmu a ne se jen omezovat na popis pochybných hospod a podobných zařízení. Pasáž popisu karetní hry mi přišla tak zdlouhavá, až jsem to chtěla přeskočit. A rozčilovalo mě, jak Don, dospělý chlap, co už něco zažil, dokola opakoval, jak miluje Trixii. To asi proto, aby mohl ospravedlnit své ne vždy logické činy.

Urban fantasy mi sedne svým propletením místa s příběhem a taky tajemnými nadpřirozenými prvky. V tomto případě by se nabízelo srovnání s Benem Aaronovitchem, který ale vybudoval okolo Londýna celou mytologii. V sérii Spálený muž nehraje hlavní město Anglie až tak zásadní roli. Což je trošku škoda. Navíc, využití humoru, toho pravého břitkého a cynického humoru, nebylo rovnoměrné. V první půli jsme se dočkali o hodně více humorných situací a dialogů, než v závěru.

Dominion je čtivá městská fantasy se zamotaným příběhem, který nejednomu učaruje. Přesto mi tady oproti prvnímu dílu něco chybělo a vlastně mi bylo celkem jedno, co se protagonistovi stane. Navzdory tomu knihu doporučuji pro autorovu netradiční fabulaci a pronikavý humor.

dominion

Název: Dominion, série Spálený muž, díl 2
Autor: Peter McLean
Žánr: urban fantasy
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2018, paperback
Počet stran: 328
Hodnocení: 70 %

Knihu k recenzi poskytlo Knihcentrum.cz a vy si ji můžete koupit zde: https://www.knihcentrum.cz/dominion-1

logo knihcentrum bilypodklad

Je skvělé mít pevné a stabilní zázemí, říká Martin Chodúr

chodurZpěvák Martin Chodúr zazářil už před několika lety, ale faktem je, že zejména až v poslední době zažívá nevšední úspěch. Natáčí, skládá i textuje, koncertuje se svou kapelou MACH. Přitom je vidět a slyšet nejen na svých, ale i na velkých show dalších hvězd...

Ukázka z knihy Soumrak v říši slevových karet

200litSpisovatel David Hájek po novele Cestou do pekla chci potkat anděla vydává druhou knihu s názvem Soumrak v říši slevových karet, která začíná v okamžiku, kdy se hlavní hr...

Rok kostí, špinavých hrobů, úmorné práce – to vše a ještě víc je v románu Čistý

200litPíše se rok 1785. Mladý inženýr Jean-Baptiste Baratte s velkými ambicemi přijede, s doporučením hraběte de S. z Bellême, do Paříže ucházet se o práci u dvora. Je pozván do Vesailleského paláce, přijme jej sám ministr a práci opravdu dostane. Jenže ne tak...

Divadlo na cucky představuje s novým prostorem i nové logo

fin3Sezónu 2017/18 bude olomoucké nezávislé Divadlo na cucky zahajovat v novém kulturním centru na Dolním náměstí, jehož součástí bude i kavárna a galerie. Průčelí budovy ozdobí také nové logo z dílny Pavly Baštanové.

Hra na hraně – kvantitu nebo kvalitu?

200filmUž týden se prohání po našich kinech novinka režiséra Brada Furmana (Obhájce) se zpěvákem, hercem Justinem Timberlakem a budoucím netopýřím mužem, Benem Affleckem.

...