Vikingové a vědmáci v podání českého autora - Hladová smečka

sladek hladova smecka 200V květnu vydalo nakladatelství Mystery Press knihu mladého českého autora Martina Sládka Hladová smečka. Děj nás přenese do doby dávno minulé, do doby, kdy svět věřil na magii, do nádherného leč nemilosrdného Norska, k Vikingům. Hlavně ale k hrdinovi tohoto příběhu, vědmákovi Haraldovi.

Martin Sládek se narodil v roce 1986 v Praze a po opuštění gymnázia se stal obětí lenosti, která mu zabránila vystudovat cokoli podstatného. Pracuje jako inženýr v korporátní společnosti a ve volných chvílích si užívá svou fantazii, jejíž část zachránil před výchovou doma i ve škole. Od dětství ho fascinovaly příběhy, psané (nejen) historií. V roce 2009 vyhrál soutěž O nejlepší fantasy, poté přispěl do antologií Fantasy 2009 (2009), Kadeti fantasie (2010) a Žoldnéři fantasie: Knížata páry a ducha (2013). Následně mu vyšla sbírka postapo sci-fi povídek Nabídka, která se neodmítá (2013) a soubor dvou novel z alternativního raného středověku Hodina vlků (2016).

Martin Sládek a jeho tvorba mi nějak unikla, přestože anotace jeho knih jsou čtením přesně pro mě! Po přečtení Hladové smečky ale vyhledám i jeho předešlý výtvor, soubor povídek Hodina vlků, kde se soustředí na Haraldovy příběhy. Musím pochválit obálku Lukáše Tumy, která k tématu sedne jako zadek na hrnec. Opravdu promyšlené a pěkně vyvedené!

Zpočátku jsem nevěděla, co od knihy čekat, když se prvních pár stránek pouze seznamujeme s přírodou Severu a také s hlavní postavou. Harald patří mezi vědmáky, námezdní žoldáky, kteří pro peníze bojují s nadpřirozenem. Není zrovna upovídaný, ale práci odvede raz dva, přestože holduje alkoholu. Nakonec mi rozjezd přišel vhod a vypravování pěkně uvedl. Harald se setkává s krásnou a neohroženou Berit, která mu po výměně názorů ukradne koně, aby mohla varovat svého jarla před skupinou pustošivých Dánů. Harald se za ní vydává, setká se se synem jarla, který ho přemluví na výpravu za zlatem do tajemného a mýty opředeného Skiperviku. Všechno však nejde podle plánu a hrdinové se budou muset popasovat jak s magií a tajemnem, tak s krvežíznivými Dány.

Autor vsadil na poutavá témata, jako jsou Vikingové a vědmáci, magie a nadpřirozeno. V žádném případě mi však nepřijde, že by šlo o kopírku Sapkowského Zaklínače. Témat zvolil možná přehršel a některé dějové odbočky si mohl odpustit, ale dokázal vše skombinovat tak, že to nepůsobilo přemrštěně. Dále autora musím pochválit za jeho vytříbený severský slovník. Působil velmi organicky, jako by tak snad mluvil sám tvůrce knihy a za to má u mě velké plus!

Sever a nádherná příroda, ale i Vikingové se těší pozornosti. Dozvíme se spoustu informací o politickém uspořádání jejich záležitostí, o přípravě na boj, o obyčejném životě, ale třeba taky o jejich zajímavých zvycích: Oběť, jakou Björn zmiňoval, nacházela časté uplatnění. Obětovalo se velké zvíře, často dobytek v nejlepším věku – čím lepší kus, tím větší měla oběť smysl v očích lidí i bohů. Velkou sekerou se zvíře praštilo mezi oči, zatímco mu někdo jiný uťal hlavu jednou ranou, což mělo za následek jak přehlídku zručnosti zacházení se zbraní, tak ohromný gejzír krve, kterému přihlížející nastavovali obličeje. Pak se jedlo maso a pilo pivo, na počest Aesirům či Vánům, podle toho, k jakému účelu byla oběť prováděna. A to všechno zabralo i několik dní. (str. 133)

Navzdory tomu, že některé postavy mi přišly příliš ploché a jednostranné, nemám pocit, že se do příběhu nehodí. Líbil se mi střed starého a nového světa, konflikt magie na straně jedné s křesťanstvím na straně druhé v závěru knihy. Celkové vyznění surového severu a svérázných a jeho svérázných obyvatelů mi přirostl k srdci a já věřím, že své čtenáře si Harald jistě najde!

sladek hladova smecka

Název: Hladová smečka
Autor: Martin Sládek