Kniha o knihách pro všechny malé knihomoly

knihozroutiPokračování úspěšné knihy o takzvaných Knihožroutech spatřilo světlo světa. Novinka s podtitulem Kam zmizela školní knihovna pochází z pera Kláry Smolíkové a o ilustrace se opět postarala Bára Buchalová.

Aleš se Zorkou jsou již ve druhé třídě a začínají být protřelými čtenáři. Nový pan učitel jim zadá k přečtení několik zajímavých knih, které ovšem mají v městské knihovně na dlouhou dobu zamluvené. Knihovnice jim tedy doporučí zajít do školní knihovny. Ale kde ji ve velké škole najít? Ani pan školník jim v tomhle neporadí. To vypadá na nové dobrodružství.

Knihožrouty už jste mohly poznat v prvním dílu této série. Stejně tak i ústřední dvojici nadšených knihomolů. Nezbývá tedy, než se pustit do dalšího jejich pátrání. Tato kniha je jednoznačně určena zejména menším čtenářům. Tomu je uzpůsoben nejen samotný jazyk či slova, ale i děj příběhu. Jedná se tedy o jednodušší, ale přesto zábavné vyprávění. Je v něm zároveň ukryto i několik mouder a poselství do řad všech knihomolů.

Právě tohle by mohla být literatura, která se stane úvodním vstupem do knižního světa pro všechny malé žáčky začínající se čtením. Klára Smolíková je již řadu let úspěšnou spisovatelkou, která to s dětmi prostě umí. Přesně ví jakým směrem nasměrovat děj příběhu, i jakým způsobem zaujmout určitou věkovou sortu dětí.

Knihožrouti si už svým nápadem jednoznačně říkají o popularitu, přestože tentokrát podle mého hrají trochu vedlejší roli. Jednu z těch hlavních sehraje opět detektivní linka, která je u této autorky i jejího muže v posledních letech populární. Tentokrát se ovšem nekonají žádné krádeže nebo nedej bože vraždy, ale pátrá se po místě důležitém pro všechny čtenáře – knihovně.

O překrásné doplňující informace se opět postarala Bára Buchalová. Jednoznačně přidávají na kráse tohoto zajímavého dílka pro děti a rozvíjejí jeho obrovský potenciál. Tuhle knížku si prostě vaše nejmenší zamilují a třeba se stane mostem do světa fantasie. Počet stran se zastavil na číslu 72, což je na dětskou literaturu tak akorát.

Jestliže jste dosud na Knihožrouty nenarazily, určitě to brzy napravte. Jsou určeny pro kluky i holky, kterým vnuknou do mysli jednu důležitou otázku. Co když vlastně ty knížky nejsou tak špatné?

Knihozrouti2 kam zmizela

Knihožrouti – Kam zmizela školní knihovna
Autor: Klára Smolíková
Ilustrace: Bára Buchalová
Sazba: Eva Filgasová
Jazyková redakce: Viola Somogyi
Vydal: Triton 2017
Počet stran: 72
ISBN: 978-80-7553-329-6

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 19

Tenkrát v ráji – příběh, který vám zlomí srdce

raj 200Období druhé světové války stále inspiruje různé umělce ke zpracování. Josef Urban k nim určitě patří. Jistě jste už zaznamenali například film Habermannův mlýn nebo 7 dní hříchů, kde autorem knižní předlohy a ve druhém případě i scénáře je právě Josef...