David Mitchie: Kouzelník z Lhasy

David Mitchie: Kouzelník z Lhasy

Kouzelnik 200Jestli očekáváte jenom příběh tibetských mnichů, protkaný moudrostí buddhismu, vzletný a vznešený, tak budete možná zklamáni. Autor přidal do svého příběhu ještě jakýsi „nádech limonády z hollywoodu“. Kvalitní text se snoubí s tím, u kterého si říkáte, jaký tohle proboha bude mít hlubší účel? Jakožto čtenářka jsem byla chvílemi rozčilována strašným stylem psaní, abych posléze roztála jako sníh, když se to autorovi mimořádně povedlo. Ano – a musím říct, že celkový děj a poselství celé knihy je úžasné a jedinečné. A jen kvůli onomu fantastickému a dechberoucímu závěru, kvůli tomu, co vám v hlavě navždy zůstane z buddhistických mouder, stojí za to tuto knihu dočíst do konce.

Přesto jsem si občas říkala, jestli to je nepříliš dobrým překladem nebo jestli se David Mitchie už prostě jakožto autor vystřílel. Dalajlamova kočka byla mnohem lepší. A tak jsem hledala a hledala a jsem si jistá, že najde každý, kdo se nad tímto velmi zvláštně poskládaným textem trošku zamyslí. Kniha opravdu zezačátku může působit unyle, ale postupem času nabírá grády a její závěr je tak svižný a hlavně překvapivý, dojemný a moudrý, že máte pocit, že jste vzali do ruky nějaký úplně jiný titul.

Kdybych chtěla být rýpavá čtenářka…

Kdybych chtěla být nepříjemná učitelka slohu, tak bych si milého autora postavila na kobereček a zeptala se ho, proč je proboha ten začátek knihy tak jednoduchý? Nijaký, průhledný jak nejčistší sklo? Mohla jsem si pomalu domýšlet každou následující větu. Dostávala jsem alergii na slovo víno, protože v druhé dějové linii se partnerka hlavního hrdiny neustále opíjela vínem a říkala o sobě, že je odbornice na víno, dokonce nakonec jela tento obor kamsi studovat, přičemž při první příležitosti vlezla do postele svému učiteli. Ještě mi chybělo víno k snídani. Jo… a také, vylepšila bych popisy erotických scén. Možná byly moc upjaté nebo zaměřené na nevhodné detaily, ale byly všechno, jen ne vzrušující. Co se stalo, milý Davide Mitchie, že jsi v druhé polovině chytil druhý dech a kniha se rozvíjí jako voňavé růžové poupě?

...chytré řešení pro více /méně/ chytré čtenáře?

Opravdu jsem se nad tím mordovala, milý autore. Ten kontrast je obrovský a nakonec jsem usoudila, že to bylo patrně proto, aby se na prvním průhledném textu namlsal každý, kdo má rád nějakou tu knižní limonádu. Aby se chytil a v podstatě mnoho věcí u čtiva neřešil. A potom začne stoupat tlak… začnou se nabalovat věci důležité, které se nabalují na všechen ten balast a náhle i to průhledné získává mnohem hlubší význam.

Vlastně to bylo chytré řešení, protože jsem nad touto knihou strávila hodně času i když jsem ji neměla zrovna otevřenou. Hledala jsem odpověď na tyto otázky. Nehledě na to, že její obsah a moudra buddhismu, která byla zase jiná, než se prezentují jinde, mne velmi zaujala. Přesto jsem jí dala jen 80% hodnocení, protože si myslím, že díky této zvláštnosti nebude tak úplně pro masy lidí. Jen pro ve správně chuti namlsané čtenáře.

Kouzelnik

O autorovi

David Michie již řadu let seznamuje čtenáře uspěchaného západního světa s buddhismem, a to formou esejistickou i beletristickou. Michieho tituly Buddhismus pro zaneprázdněné, Pospěš si a medituj a Proč je bdělá pozornost lepší než čokoláda byly přeloženy do mnoha jazyků včetně češtiny. Celosvětový úspěch sklidila i jeho mistrovská série Dalajlamova kočka.

David Michie se před čtenáři neskrývá za spisovatelským stolem. Pořádá populární semináře o meditaci a o práci s myslí, pravidelně vystupuje na významných humanitárních konferencích, spolupracuje s neziskovými organizacemi a přispívá do periodik, jako jsou The Daily Telegraph nebo USA Today. Na webové stránce www.davidmichie.com najdete jeho blog, ve kterém se pravidelně zaobírá problematikou bdělé mysli a příbuznými tématy. David Michie se narodil v Zimbabwe, studoval v Jižní Africe, žil v Londýně a nyní bydlí s rodinou v australském Perthu.

Originál: The Magician of Lhasa
Autor: David Mitchie
Originál Published:  Trapdoor Books, Colorado, USA (2013)
Přeložil: Zdeněk Chodora
Vydání první
Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, 2015
Hodnocení: 80%

Jirka Urban: „Hrajeme třicet let! To je ta nejlepší věc, která se nám mohla přihodit!“

arakain jiri urban 200Přinášíme vám rozhovor s kytaristou skupiny Arakain Jirkou Urbanem, který zde ukázal jeho úžasný vztah k Arakainu a poodtjajnil plány do budoucnosti.

...

Nenechte se zaskočit Divným počasím Joe Hilla!

divne pocasi 200V březnu vydalo nakladatelství Beta povídkovou knihu mladého amerického autora Joea Hilla, který svého otce Stephena Kinga nezapře, ba co víc- pořádně mu šlape na paty!

...

Úspěšný pokus o jiné čtení dějin české literatury

haman200Během loňského roku vydalo brněnské vydavatelství HOST Český a slovenský literární parnasismus, publikaci navazující na dřívější monografii České literární romantično (HOST 2012).

...

Barunka is leaving, divadelní esej o paměti a zapomínání

barunka PEREXBabiččin byt, ve kterém se skrývají dávné vzpomínky. Drolící se mysl. Ozvěny minulosti. A ticho. Třetí ročník katedry alternativního a loutkového divadla vstupuje do divadla DISK autorskou inscenací Barunka is leaving. Nezapomeňte přijít!

...

Co nás přitahuje na Zemi vycházejícího slunce

nakladatelstvi crewV předvánočním období loňského roku se ke čtenářům dostala kniha Planeta Nippon, vydaná nakladatelstvím Crew, které se jinak soustředí především na vydávání comicsů. Trojice autorů – Anna Křivánková, spjatá s ...