Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle

Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle

Tisk

roky 90 200Jaká byla devadesátá léta pro generaci dnešních třicátníků? Jak jsme prožívali a vnímali dobu, kdy se naši rodiče opět stali dětmi v prchavém ráji divokého kapitalismu? Ondřej Novotný nám ve své nové divadelní inscenaci představuje uvolněná devadesátá léta jako dobu euforie, ale také zvratů, pádů, zklamání a narůstající skepse.

 

Brněnské HaDivadlo uvede v sobotu 13. dubna 2013 novou českou hru Ondřeje Novotného s názvem Roky 90: Láska, pank a Nesmírnost. Hra vznikla v rámci programu Centra současné dramatiky Divadla LETÍ, jedná se o program autorských rezidencí pro současné české a slovenské dramatiky a dramatičky, HaDivadlo se na něm podílí už několikátým rokem.

Mladý český divadelní autor a nedávný absolvent Divadelní fakulty JAMU Ondřej Novotný již za svou předloňskou punkovou romanci To léto získal Cenu Konstantina Tepleva. Přímo pro HaDivadlo vytvořil svou autobiografickou variaci na téma „devadesátá léta jako puberta naší doby“. Ptáte se, proč právě devadesátá léta? „Sametová revoluce nebyla sladkým happyendem, byla velkým třeskem, kterým vše teprve začíná. Od tohoto historického okamžiku již uplynulo více než dvacet let a následující dekáda je v naší společnosti i v divadle reflektována poměrně sporadicky. Přitom právě v devadesátých letech se česká společnost dramaticky proměnila vlivem nového politicko-společenského uspořádání a po krátkém období okouzlení byla postavena před problémy, na které po čtyřiceti letech totality jen těžko mohla být připravena,“ objasňuje výběr tématu dramaturgyně HaDivadla Anna Saavedra.

roky 90
„Pankově“ nostalgická hra si snaží zachovat svou autentičnost a předložit divákům dobové události v humorné rovině. Celkový děj dotváří dokumentární texty, dobové zprávy a četné hudební odkazy, stejně tak zde autor užil autentických promluv a vzpomínek nejbližších přátel a rodinných příslušníků. „Více než sonda do dobové politické situace naší země nás zajímá rovina osobní historie, každodennosti, dále také aspekt generační, tedy jaká byla devadesátá léta pro první svobodnou generaci, pro generaci dnešních třicátníků, kteří v této době dospívali. Tomu odpovídá také generační herecké obsazení inscenace,“ dodává režisérka Martina Schlegerová.

Příběh sledujeme z pohledu postavy dospívajícího mladíka, do kterého se promítl sám autor a který vyrůstá v nové svobodné společnosti, prožívá první lásku, zakládá první punkovou kapelu a snaží se jít proti proudu. Hra si uchovává sebekritický nadhled autora, ale zároveň se snaží vytvořit sondu do života punkové subkultury v Čechách. Autor hry se nebojí jít s kůží na trh při odhalování svého osobního života, tvoří tak citlivý až poetický text – bez přílišných radikálností, za to s mladistvě naivním pohledem na svět.

V nové inscenaci se představí herec Jan Grundman, který ztvární hlavní postavu – samotného autora hry, dále herci Marián Chalány, Martin Siničák, Erika Stárková, Jiří M. Valůšek, Kamila Valůšková, Sára Venclovská a jako host Miroslav Sýkora, letošní absolvent Divadlení fakulty JAMU.

roky  90

Režie: Martina Schlegerová
Dramaturgie: Anna Saavedra
Scéna: Jana Špalová
Kostýmy: Vladimíra Fomínová
Hudba: Mario Buzzi
Pohybová spolupráce: David Baránek

Premiéra: 13. dubna 2013 v HaDivadle

Zdroj foto: HaDivadlo


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Jonathan Srpen: „Zpočátku jsem si říkal, že jsem se nejspíš minul profesí.“

jonathan srpen200Jonathan Srpen vydal loni knihu Dvě tváře policisty a my jsme ho u té příležitosti vyzpovídali a zjistili jsme, jak se mu kniha psala, co bylo jeho cílem a jak se mu nyní daří. Jonathan Srpen je mladý kluk, který vede dvojí život. Je in...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Herec Jan Mazák oslaví životní jubileum

Jan Mazak200Nezaměnitelný hlas a soustředěné herectví – to jsou typické znaky Jana Mazáka, který ve čtvrtek 30. června 2022 oslaví své šedesáté páté narozeniny.

...

Literatura

Kalba ve spoďárech: Pij a žij jako Fin

kalimeFinsko a jeho svéráznou kulturu cizinci popisují slovy sauna, zima, vodka a introverti. I přes obraz pochmurné zimní krajiny, který tato slova naznačují, je to ale nejšťastnější země světa.

 

Divadlo

Jak moc se může lišit subjektivní zkušenost a to, co považuje za skutečnost justice?

Na-prvni-pohled perexTessa Ensler (Marie Štípková) je elitní obhájkyní. V soudní síni se cítí jako doma a její práce ji nesmírně baví. Aby vyhrála, je ochotná udělat cokoliv. Promyslet dokonalou taktiku, pokládat správné otázky, po kterých mohou nás...

Film

Rostou jako z vody a čekají na Ostrov

ostrov prebal perex

Ostrov (2005) je akční sci-fi velmi akčního režiséra Michaela Baye. Jeho filmy jsou pověstné tím, že při nich je nejen na co koukat, ale taky nad čím přemýšlet. Hlavní hrd...