Recenze knihy Selekce

Selekce 200Byl jednou jeden princ, který poznal jednu chudou dívku a zahořel po ní láskou. Přes mnohé úklady a intriky k sobě našli cestu a žili šťastně až do smrti. Tak to obyčejně bývá, jenže co když je těch dívek 35 a kromě prince se zde objevuje také chudý chlapec? Vítejte v dystopické pohádce. Vítejte v Selekci.

Ocitáme se v království Illéa, v podstatě na území Ameriky jen o mnoho mnoho let později. Společnost je rozdělena do osmi kast, přičemž První jsou ti nejvyšší a Osmí jsou ti nejchudší. America patří mezi Páté, kde se vyskytují především umělci. Ona a její rodina nežijí v přepychu a jsou chvíle, kdy se musí hodně omezovat, aby vůbec měli co jíst. Přesto by America byla celkem spokojená. Jenže to by tu nesměl být Aspen, kluk z kasty Šestých, s kterým prožívá svou první zakázanou lásku. Vztah ženy s mužem z nižší kasty totiž není zrovna lehký. America stále věří, že ji Aspen jednoho dne požádá o ruku a budou spolu šťastní, i když budou žít nuzný život. Aspen však ví, že by nedokázal zabezpečit svou rodinu i rodinu s Americou a ona by mohla být nešťastná.

Co by Americe a její rodině mohlo změnit život i životní podmínky, je Selekce, kterou vyhlašuje královská rodina, aby svého syna Maxona provdala za ženu z lidu. Ze všech dívek z různých kast je na základě přihlášky vybráno 35 nejlepších a nejšikovnějších, které budou usilovat o princovu ruku. Americe se do Selekce vůbec nechce, ale ví, že její rodině by to pomohlo, a když Aspen odmítá společný život, rozhodne se, že to zkusí, pomůže alespoň své rodině a pokusí se na něj zapomenou. Jaké je její překvapení, když zjistí, že princ Maxon není namyšlené princátko, ale v podstatě obyčejný chlapec, navíc nesmírně milý a vtipný. Vyhraje America Selekci a zůstane s Maxonem nebo bude stále věrna svému chudému Aspenovi?

Vezměte pohádku o Popelce, přidejte dystopické prvky z Hunger games a to celé zasaďte do reality show Milionář hledá ženu. Ano, Selekce nepřináší téměř vůbec nic nového, co se tématu týče. Děj je opravdu lehce předvídatelný, psaný celkem jednoduchým stylem a v podstatě se nic tolik akčního ani dramatického nestane, přesto se mi kniha líbila. Při jejím čtení jsem měla pocit, že se vracím zpátky do dětských let, kdy většina z nás věřila na pohádky a tajně doufala, že se stane princeznou.

Selekce

Tak jako v pohádkách jsou kladné i záporné postavy, i zde se objevují různé intriky ze strany ostatních soutěžících, ale také útoky rebelů na palác. Myslím si, že by Selekce mohla být opravdu skvělá, kdyby autorka trochu víc zapracovala na detailech. Přijde mi, že všechno jen tak načrtne a dál nepokračuje, přihodí malinko politiky, malinko útoků rebelů, ale zdá se mi, že to vyzní tak trochu naprázdno. Knize by určitě neuškodilo, kdyby to trochu rozpracovala a věnovala i ostatním tématům více prostoru. To platí i pro postavy. Více než polovina postav jsou pro vás jen nic neříkající jména, což je podle mě škoda, ráda bych se více přiblížila i některým jiným soutěžícím či královské rodině.

Nejlépe můžeme poznat Americu, protože vše vnímáme z jejího pohledu. Opět je to celkem typická hrdinka, na povrch drsná a vzdorná, ale v jádru docela křehká. Někdy mi byla sympatická, někdy jsem jí moc nerozuměla, ale i tak jsem si jí celkem oblíbila, protože byla upřímná a nehrála si na něco, co není. Další postavou, která mě zaujala byl Maxon, u kterého mi však přišlo až příliš nápadné, jak dokonalý a chápavý byl, na to, že žil v královské rodině, přepychu a bez přátel. Doufám, že v dalších dílech dostane prostor i Aspen, který byl podle mě asi nejvíc reálná postava. Chápala jsem jeho obavy o Americu i o svou rodinu a důvody, které ho vedly k jejímu odmítnutí. Někdy je potřeba volit mezi srdcem a rozumem.

Celkově se kniha čte příjemně a rychle. Není to nic, nad čím by si literární kritikové mnuli ruce, ani nic, co by vám nedalo spát, ale jen příjemná pohádka pro větší děti, která vás na chvíli zabaví. Komu by se nelíbil krásný palác, luxusní šaty, ochotné služebnictvo a vlastní kino s popcornem?

Název: Selekce
Autor: Kiera Cassová
Žánr: young adult