Zásnuby nejsou červená knihovna

Zásnuby nejsou červená knihovna

ZASNUBY 200Zásnuby bývají úžasným romantickým zážitkem. Člověk by tentýž romantický zážitek čekal i u románu Zásnuby od J. Courtney Sullivanové. Ale chyba lávky. Tento mnohovrstevný román v sobě skrývá totiž mnohem mnohem víc než jen červenou knihovnu.

Pět příběhů. Pět časových rovin. Pět pohledů na zásnuby, manželství a společnost od 50. let do současnosti.Frances vymýšlí reklamní kampaně pro firmu De Beers. V roce 1947 v podstatě jen tak na rychlo vymyslela slogan, který přetrval celá desetiletí. Diamanty jsou věčné. Její reklamní kampaně dokázaly v lidech vyvolat pocit, že diamanty zkrátka potřebují, ať už tím muži chtějí dokázat společnosti, že na to mají, nebo si ženy přejí diamantový prsten jako důkaz lásky. Sama Frances paradoxně žádný diamantový prsten dosud nedostala ani o něj nestojí, jediné, o co stojí, je uznání.

Její slogan se uznání dočkal, v jakémkoliv roce na jakémkoliv místě na něj člověk mohl natrefit. Diamanty jsou věčné, ale přinesou někomu věčnou slávu? Kromě historické exkurze do života Frances sleduje kniha čtyři příběhy pozoruhodných postav a jejich partnerů. V každém z příběhů hraje důležitou roli také diamantový prsten. Ať už jde o příběh stárnoucí Evelyn, jejího manžela a zlobivého syna, který přivede domů milenku. Nebo o příběh Jamese, který neustále bojuje s penězi, nespavostí a pocitem, že nedokáže zaopatřit svojí rodinu. Delphine zase pro trochu pocitu dobrodružství a vášnivé lásky opustí stávajícího manžela i prostředí, které je jí blízké. A v neposlední řadě Kate, která za diamanty vidí krutou realitu jejich výroby a v manželství zbytečnou věc, kterou si všichni chtějí dopřát jen proto, že se to zkrátka dělá.

Na první pohled nesourodé příběhy se v rámci celého románu postupně propojují v různých drobnostech, které až na konci zapadnou do úžasného celku. Čtenář nesleduje jen problémy v mezilidských vztazích, ale především otázky a problémy celé společnosti. Evelyn se v roce 1972 podivuje, že se navzájem mohou brát bílí s černými. Kdyby tak věděla, že o čtyřicet let později se mohou oficiálně vzít i lidé stejného pohlaví. Autorka se nebojí nakousnout jakékoliv téma, staví vedle sebe příběhy vysoce úspěšného umělce spolu s lidmi na kraji společenského žebříčku, pracovní život v reklamní branži proti problémům v mezilidských vztazích.

ZASNUBY

Zásnuby se dají číst dvěma způsoby:
1.    Knihu přečtete během chvilky a necháte ji jako pěkný román o lidech a mezilidských vztazích jen tak kolem vás proletět.
2.    Knihu budete číst pomalu po malých dávkách, budete vnímat všechny její dokonalé detaily, vžijete se do různých osobností a spatříte proměnu společnosti během uplynulých pětašedesáti let.

Kdo zvolí první variantu, počte si pěkné příběhy, ale ochudí se o podstatné věci. Druhá varianta je sice na čtení náročnější, občas se člověk ztratí v rozličném časovém sledu, někdy bude trochu tápat, kde a s kým se zrovna při čtení nachází, ale až dojde na konec, zaklapne knihu s pocitem, že získal většinu toho, co mu kniha může nabídnout. A že toho není málo.

J. Courtney Sullivan dokázala popsat několik rozdílných a zároveň propracovaných postav. Každou z nich můžete dokonale poznat a pochopit téměř veškeré její jednání. Někdy máme při čtení chuť postavu litovat, a někdy zase obdivujeme její konání. Přestože příběhy se dějí v jiném místě a většinou v jiné době, než která je vám blízká, máte pocit, že jsou vám postavy blízké. Řeší stejné problémy jako vy: s láskou, rodinou i s přemýšlením, jak se na ně dívá společnost, ve které žijí. Avšak i přesto, že jsou postavy a situace někdy vskutku reálné, povedlo se autorce sepsat originální román, a to právě díky zajímavým postavám, historickému pozadí i drobným detailům, které na konci vytvoří kompletní celek.

Zásnuby jsou o mezilidských vztazích, svatbě, manželství, rodině a společnosti, ale rozhodně bych ho neškatulkovala jako klasický román pro ženy. Myslím si, že i mužské části populace má co nabídnout. Nečeká na ně žádná červená knihovna ani kniha plná kýče, ale zajímavý a propracovaný román, po jehož dočtení budete mít chuť si jej přečíst znovu a sledovat další drobné detaily, které s koncem nabírají nové rozměry. Nebýt toho, že se člověk občas ztrácí v čase a prostoru a čtení tím pádem není zrovna procházka růžovou zahradou, bylo by to dokonalé dílo.

Autor: J. Courtney Sullivan
Žánr: beletrie
Nakladatelství: Host