Robert Vano: Fotka nemusí být ostrá

Robert Vano: Fotka nemusí být ostrá

Tisk

vano200Vzhledem k napjaté politické situaci v tehdejším Československu se, dnes nám už všem známý český fotograf, rozhodl v roce 1967 se svými přáteli emigrovat do Spojených států. Ve své knize se s námi podělil o nelehké začátky coby neanglicky mluvícího přistěhovalce, který se od myče nádobí posunul až na samotný post asistenta fotografů módních časopisů. Získané poznatky uplatnil ve své pozdější práci fotografa.

 

 

O tom jak je důležité být ve správný čas na správném místě ví sám autor knihy, kterému se otevřely brány do světa módního průmyslu díky práci asistenta v módním časopise Cosmopolitan. Měl možnost pracovat se samotnými osobnostmi fotografie, které ještě zažily tzv. zlatou éru Hollywoodu.

vano00

 

Vano se probírá svými vzpomínkami na úspěšná i méně úspěšná léta své fotografické kariéry. Nechá nám detailně nahlédnout pod pokličku zákulisí módních časopisů ještě z dob, kdy se fotilo pouze na film a vše muselo být připraveno do nejmenšího detailu.

Dočteme se například i to, což bylo nesčetněkrát potvrzeno, že důležitější jak samotné studium je získaná praxe, kterou v českých školách najdeme vesměs sporadicky.

vano009

 

„Prvních 20 let by se měl člověk učit, dalších 20 let pracovat a posledních 20 let učit a publikovat, co se za ta léta naučil a vytvořil.“ říká ve své knize samotný autor.

Vano je jedním z mála fotografů, který není právě příznivě nakloněn moderním výdobytkům digitální fotografie. V knize se můžeme dočíst o nešťastné příhodě, kdy se kvůli svému koníčku vyvolávání fotografií pomocí platinotisku dostal do hledáčku Policie, která v něm díky nedorozumění spatřovala potencionálního atentátníka.

vano09

 

Prolínají se zde jeho názory na minulou i současnou fotografickou scénu, hranice vkusu ve fotografii a názory na ostatní umělce v oboru.

O svém životě se vypisuje bez předsudků s humorem sobě vlastním. Především se však zaměřuje na svá léta strávená v emigraci a popisuje doby, kdy ještě neexistovaly žádné „vymoženosti“ v podobě  retuše v grafických programech na PC jaké máme dnes a aranžmá fotografie se dělalo vskutku až na místě.

 

vano34

 

Kniha je díky své svěží, čtivé a vtipné formě vhodná jak pro širokou veřejnost, tak pro fotografické nadšence, kteří by rádi získali pár cenných rad proslulého fotografa, který se sám řídil nepsaným pravidlem: „Pro úspěch si musíte jít do New Yorku. Odtud už není kam jít.“


Název: Fotka nemusí být ostrá
Autor: Robert Vano, Soňa Lechnerová
Žánr: autobiografický
Rok vydání: 2015
Počet stran: 141
Nakladatelství: Slovart
Vydání: první
Hodnocení: 70 %

( 2 hlasů )

http://www.slovart.cz/knihy-v-cestine/fotografie/fotografie/robert-vano-fotka-nemusi-byt-ostra.html?page_id=15942


Zdroje fotografií: fotoaparat.cz, knihcentrum.cz, slovart.cz, FB Roberta Vana


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Tapír

  • TAPÍR 2/2024
    Vždycky to uteče jak voda…  Nedávno jsme ještě listovali prvním číslem Tapíra tohoto roku a už je tady číslo druhé....
  • TAPÍR 1/2024
    S novým rokem přichází i nové číslo vašeho oblíbeného humoristického časopisu Tapír. Letos jsme se zakousli už do sedmého ročníku!...
  • Tapír 6/2023
    Poslední číslo Tapíra pro rok 2023 je venku! V tomto vydání se můžete těšit na vtipy zaměřené na téma Na...
Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Klid, ticho a útulno, to vždy o Vánocích obstarala maminka, říká operní pěvkyně Libuše Márová

libuse marova200I když paní Libuše Márová oslaví právě 24. prosince kulatiny, rozhovor byl nakonec o něčem jiném. Třeba o tom, jak jednou „oslavila“ Štědrý den v Amsterdamu či jak strávila silvestrovské „veselí“ v Oslo. V obou případech tam byla prac...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Živé duše Lenky Procházkové

sekce perexNové dobré časy, tak se jmenovala jedna z dvou povídek, které přečetla spisovatelka Lenka Procházková v rámci autorského čtení v Jazzové sekci.

 

...

Literatura

Nejen děti jsou zákeřné. Stejní mohou být i rodiče

vsechny tvoje lzi perexSadie Roperové se rozpadlo manželství, a tak se s dcerou přestěhovala do rodného domu. Chce začít znovu, ale moc se jí nedaří. Její dcera nezapadá mezi své spolužáky na elitní škole a Sadie zas nedokáže navázat př...

Divadlo

Doma u Hitlerů: Historky z kuchyně

doma u hitlera 200V rámci dvacátého ročníku divadelního festivalu Setkání Stretnutie přijelo do Zlína Štátne divadlo Košice s hrou Doma u Hitlerů: Historky z kuchyně. Tu speciálně pro Košice a vlastně celý slovenský stát upravil Arnošt Goldflam. Prem...

Film

Ostrava Kamera Oko představuje filmy z pohledu kameramanů

zahájení okoLaické publikum se především vyzná v hereckých osobnostech. Na druhém místě nás zajímá režie, nicméně jména kameramanů zůstávají v pozadí. To ovšem mění festival, kterému se v Ostravě říká OKO. Jedinečná událost svéh...