Doma u Hitlerů: Historky z kuchyně
Banner

Doma u Hitlerů: Historky z kuchyně

Email Tisk

doma u hitlera 200V rámci dvacátého ročníku divadelního festivalu Setkání Stretnutie přijelo do Zlína Štátne divadlo Košice s hrou Doma u Hitlerů: Historky z kuchyně. Tu speciálně pro Košice a vlastně celý slovenský stát upravil Arnošt Goldflam. Premiéru měla teprve v únoru tohoto roku a na režii se podílela zlínská umělecká šéfka Hana Mikolášková, čímž bylo spojení těchto národů dáno za dost.

 

 

Už název této satirické hry dává tušit, že nepůjde o žádné nudné historické drama plné faktografických údajů. S „Dolfím“ se seznamujeme na košickém nádraží, kdy je pln ideálů a nadšení – jede totiž prezentovat své malířské umění do Vídně a také se zde potkává se Stalinem a společně plánují budoucnost světa. O pár okamžiků dál už Adolf sedí s jeho milou Evou Braunovou u kávy a vychutnává si „bábovku od hodných strýců z SS“. Hitler je vykreslen jako obyčejný člověk a v rámci vyprávění se divák setká s mnoha historickými osobnostmi – s manžely Goebbelsovými, Jozefem Tisem, Heinrichem Himmlerem nebo Hermannem Göringem.

Nelehké role Hitlera se ujal Stanislav Pitoňák, který si s ním výborně poradil. Uměl působit vtipně i autoritativně a bylo vidět, že přípravě věnoval hodně práce. „Byly to Vánoce s Hitlerem. Žádná Popelka, ale Hitler,“ poznamenal s úsměvem při besedě po představení. Odkoukal tak spousty gest, grimas a celkové rétoriky spojené s vůdcem.

doma u hitlera

 

Hra chvílemi působila jako kabaret – její součástí byly hudební vsuvky a první řada byla VIP - diváci seděli u kavárenských stolečků a zasloužili si i sklenku vína. Za interakci s publikem rozhodně palec nahoru – jednou diváci i dostali mávátka, jindy příležitost přidat se k refrénu a celkově k nim bylo často promlouváno (nejen o stavu hokeje).

První půlka inscenace skvěle odsýpala – divák byl ihned vtržen do děje a napjatě sledoval, co se bude dít. Ta druhá oproti ní pokulhávala a zdála se i dost natažená. A konec? Ten byl vskutku nečekaný a také rozjásaný.

doma u hitlera2

 

Doma u Hitlera bylo uvedeno v Košicích s tím, že jde o jakousi poctu k začátku první světové války a konce druhé světové války, přičemž zaměření přímo na Košice je pro toto město reflexí. Také se dotýká kontroverzního chování Slovenska za války a jde o první takový počin. „Báli jsme se, aby nás nezažalovali. Ale jde o výsměch zlu, aby se už nestalo. Jsme přece svobodní a už se tomu můžeme smát. Rozhodně je třeba si to připomínat,“ dodala na toto téma režisérka inscenace Hana Mikolášková.

doma u hitlera 3

 

Název představení: Doma u Hitlerů: Historky z kuchyně
Žánr: satira
Uvádí (kde a které divadlo): Štátne divadlo Košice
Režie a úprava: Hana Mikolášková
Hrají: Stanislav Pitoňák, Tatiana Poláková, Henrieta Kecerová, Peter Cibula, František Balog, Peter Čižmár, Gabriel Grac, Peter Borza
Premiéra: 20. února 2015
Hodnocení:  85 %

Zdroj foto: Štátne divadlo Košice


 
Banner

Přihlášení



Anketa

Národní divadlo


Partneři

Hledat

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (3)

Aktuality

Čtěte také...

Záchranná mise Ferdy Mravence

ferda mravenec mala scena zlinZlínské divadlo Malá scéna uvedlo poslední zářijový den pohádku z pera Ondřeje Sekory Ferda Mravenec aneb Škola jízdy na kolečkových bruslích. Tu si otevřel Ferda Mravenec, sympatick...


Literatura

Sára: Kniha první – Vás obejme bílými křídly moudrosti a duševní něhy

altExistuje duchovní čtivo pro děti? Snad kromě Malého prince? Ano… nesmírně mile mne překvapila kniha Esther a Jerryho Hicksových s názvem Sára: Kniha první. Desetiletá Sára je dítě snící o tom, že bude poustevník, protože ji až příli...

Divadlo

Olomoucké divadlo stojí u zrodu česko-norské spolupráce

cuck200Jedinečný program připravilo olomouckému publiku Divadlo na cucky ve spolupráci s dalšími městskými kulturními institucemi a norským centrem Dansarena nord se sídlem v Hammerfestu. Již na konci listopadu přivítá Olomouc první inscenaci z šestidílného c...

Film

Kniha o pozapomenutém proklatci nové vlny

nemec perexJan Bernard patří k význačným filmovým badatelům, spojeným zejména s pražskou FAMU, kde byl během 90. let děkanem. Zabývá se jak teoretickými otázkami, tak zkoumáním tvorby významných režisérů (Pier Paolo Pasolin...