Hrozí nám digitální demence?

digidemence perexNa rozdíl od jiných knih, které čtu většinou pomaleji, tuto jsem víceméně přečetla během jedné probdělé noci. Tak rezonovala se vším, co si myslím o přemíře digitálních výdobytků a o užitečně stráveném čase s nimi, že jsem se od ní nedokázala odpoutat. Jasně, že nám počítače, mobily a celá řada dalších digitálních přístrojů ulehčují život a že je potřebujeme, ale je to vždy otázka míry. Jejich zneužívání nás skutečně může ohrozit jak psychicky, tak fyzicky. Jak tvrdí autor, německý neurovědec Manfred Spitzer, digitální média nás zbavují nutnosti vykonávat duševní práci. Náš rozum nahrazuje umělá inteligence, naše paměť ochabuje, nervové spoje odumírají, ztrácíme schopnost soustředit se a učit se. Podle provedených výzkumů vznikají vinou digitálních médií u našich dětí poruchy učení, pozornosti, čtení, následkem jsou pak úzkostné stavy, otupělost, poruchy spánku a deprese, nadváha, sklony k násilí atd.

Mezinárodní výzkumy, prováděné na více než 300 000 patnáctiletých žáků, ukázaly, že nejhorší školní výsledky mají ti žáci, kteří nejvíce ve škole využívají osobní počítač. Překlikávání na počítači patří k nejvýznamnějším faktorům pro ztrátu schopnosti dlouhodobého soustředění. U digitální demence se jedná o ztrátu kritického myšlení, schopnosti orientovat se v houštině informační záplavy. Pokud například pokladní sčítá na kalkulačce 2+2 a nevšimne si, že výsledek 400 je zaručeně nesprávný, pokud NASA pošle do háje (respektive do nekonečného vesmíru) nějaký ten satelit, protože nikdo nezaznamenal, že palce a míle nejsou totéž jako centimetry a kilometry, nebo pokud se bankéř přepočítá o rovných 55 miliard eur, to vše znamená jen to, že už nikdo nemyslí současně s technikou.

Manfred Spitzer vystudoval medicínu, psychologii a filozofii. Vede psychiatrickou kliniku v Ulmu a Centrum pro výzkum učení a neurologie. Není nepřítel technického pokroku. Jen vybízí k tomu, abychom byli – co se nové techniky týká – opatrní. Podotýká krásnou větu: „Přeneseme-li intelektuální práci na digitální média, pak už ji nevykonává náš mozek. Když používáte auto, atrofují vám svaly. Když používáte GPS, atrofuje vám mozek.“ Autor vybízí k omezení konzumního života v rodinách a zabránění vzniku tzv. digitální demence u jedinců i celých národů. Radí: „Vyhýbejte se digitálním médiím. Opravdu způsobují, jak zde bylo mnohokrát ukázáno, tloustnutí, ohlupují nás, činí nás agresivními, osamělými, nemocnými a nešťastnými. Omezte dětem dávkování, protože to je to jediné opatření, které má prokazatelně pozitivní efekt. Každý den, který vaše dítě stráví bez digitálních médií, je čas vyhraný. Pro celou naši společnost pak platí: pokud jde o náš blahobyt a zachování naší kultury, nemáme nic jiného než hlavy příští generace. Přestaňme je systematicky zasypávat odpadky!“

Kniha je velmi pěkně přeložená, graficky působí velmi čistě, obálka je citlivě navržená. Je radost ji držet v rukách a číst.
Knihu vřele doporučuji všem přemýšlivým čtenářům, ale opět nejvíce pedagogům a ministerstvu školství. Jedná se o velmi užitečný příspěvek do diskuse o způsobech vzdělávání našich dětí.

Digitální demence. Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum (Digitale Demenz. Wie wir uns und unsere Kinder um den Verstand bringen)